arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۸۲۸۰
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۱۳ - ۲۲ خرداد ۱۳۹۰

بازار دلالی وام مسکن داغ شد/ ضامن 300 هزار تومانی!

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

با رونق گرفتن خرید و فروش وام مسکن در فصل نقل و انتقالات، بازار کاسبی ضامنین وام 18 میلیون تومانی خرید مسکن هم داغ شده است به طوری‌که با ارائه مجوز کسب و با دریافت 300 هزار تومان ضامن می‌شوند.

به گزارش انتخاب به نقل از مهر؛ با وجود گذشت 84 روز از ابتدای سال جاری تاکنون و علی رغم اجرایی شدن مفاد بسته سیاستی- نظارتی سال 90 بانک مرکزی، هنوز پرداخت وام 20 میلون تومانی خرید مسکن توسط بانک مسکن اجرایی نشده است.

یک مقام آگاه در بانک مسکن در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: آئین نامه نحوه تسهیلات دهی وام 20 میلیون تومانی خرید مسکن چندین بار بین بانک مسکن و بانک مرکزی رد و بدل شده است اما هنوز بانک مرکزی این آئین نامه را به تائید نرسانده و آن را به بانک مسکن عودت می دهد.

مسئولان نظام بانکی چه در بانک مرکزی و چه در بانک مسکن نیز به این موضوع پاسخ روشنی را نمی دهند و دائما اعلام می کنند که این وام به زودی اجرایی خواهد شد، همین امر سردرگمی سپرده گذاران را برای دریافت وام مذکور در پی داشته است.

البته بانک مسکن پرداخت تسهیلات 18 میلیون تومانی خرید مسکن را متوقف نکرده و به متقاضیان و سپرده گذارانی که سررسید آنها رسیده باشد، در صورت تمایل وام 18 میلیون تومانی را می پردازند.

قیمت خرید و فروش وام 18 میلیون تومانی مسکن نیز با این شرایط با سال گذشته تفاوت چندانی نداشته است که شاید یکی از دلایل آن گرم شدن بازار خرید و فروش اوراق مسکن است که نه تنها نیازی به سپرده گذاری ندارد، بلکه در مدت زمان کمتری با مهیا شدن تمام شرایط قانونی قابل خرید و فروش است.

معرفی ضامن توسط بنگاه‌های معاملات ملکی

گزارشات میدانی  نشان می دهد که قیمت خرید و فروش وام 18 میلیون تومانی مسکن بدون ضامن یک میلیون و 900 هزار تومان و با ضامن دو میلیون 100 تا دو میلیون و 200 هزار تومان است که معمولا بنگاههای معاملات ملکی که وام مسکن را خرید و فروش می کنند، ضامنین آن را نیز معرفی می کنند.

 در این شرایط نکته جالب و با اهمیت شرایطی است که ضامنین دارند، بانک مسکن با اشراف به این موضوع که وجود ضامن با توجه به اینکه ملک و واحد مورد نظر در رهن بانک است و به راحتی می تواند واحد مربوطه را به عنوان وثیقه در صورت عدم بازپرداخت تسهیلات از سوی تسهیلات گیرنده، مصادره کند، سختی گیری چندانی در مورد شرایط ضامنین نمی کند.

یکی از بنگاهداران معاملات ملکی در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: افرادی هستند که با دریافت پول  حدود 300 هزار تومان پول، ضامن تسهیلات گیرندگان وام 18 میلیون تومانی مسکن می شوند.

وی افزود: فردی را سراغ دارم که دارای جواز کسب است که با همین جواز کسب ضامن 50 نفر تسهیلات گیرنده وام 18 میلیون تومانی مسکن شده است، این فرد ضامن نسبت به این موضوع اشراف دارد که با توجه به اینکه واحد مسکونی در رهن بانک است، مشکلی از جهت اینکه ضامن فردی ناشناس شده برایش ایجاد نخواهد شد، زیرا بانک در اولین اقدام ملک را به عنوان وثیقه برمی دارد.

 

ضمانت با 300 هزار تومان

وی ادامه داد: این فرد در هر بار که ضامن تسهیلات گیرندگان می شود، مبلغ حدود 300 هزار تومان و در نهایت 400 هزار تومان دریافت می کند و به این ترتیب کاسبی برای خود به راه انداخته است، البته افرادی که این کارها را انجام می دهند کم نیستند.

با سیستم فعلی بانکها به ویژه بانک مسکن، مکانیزم شناسایی برای ضامنین وجود ندارد و به نظر می رسد که معرفی ضامن برای دریافت وام خرید مسکن به اصطلاح "فورمالیته" است.

این روزها که فصل خرید و فروش و نقل و انتقالات مسکن است، بازار خرید و فرو وام و اوراق داغ شده است، در این شرایط بنگاههای معاملات ملکی بیشتر خرید اوراق مسکن را به متقاضیان پیشنهاد می دهند.

یکی از بنگاهداران معاملات ملکی  با بیان اینکه این روزها خرید اوراق مسکن از کارگزاری بانک مسکن نسبت به خرید وام 18 میلیون تومانی طرفدار پیدا کرده است، گفت: این اوراق به سرعت و در عرض چند روز قابل تهیه و خرید است و بسیاری از مشکلات خریداران مسکن با این اوراق از بین می رود.

بازار داغ خرید اوراق مسکن

وی با بیان اینکه افراد بر اساس میزان پول مورد نیاز خود می توانند اوراق را تا مبلغ 20 میلیون تومان برای خرید مسکن خریداری کنند، قیمت هر برگ یک میلیون تومانی آن را 175 هزار تومان اعلام کرد و افزود: براین اساس قیمت 20 میلیون تومان اوراق مسکن 3.5 میلون تومان خواهد شد.

در عین حال برخی از متقاضیان دریافت وام خرید مسکن به کم بودن رقم وام خرید هم اشاره می کنند، در شرایطی که قیمت مسکن روز به روز در حال افزایش است، وام 18 میلیون تومانی و یا حتی 20 میلیون تومانی خرید مسکن در شهرهای بزرگ، چاره ساز نیست، البته این وام در شهرهای کوچک بیشتر کارآیی دارد.

وام 18 میلیون تومانی و یا 20 میلیون تومانی مسکن در شهرهای بزرگ شاید بتواند تنها یک پنجم قیمت مسکن در مناطق جنوبی تهران و با متراژ کوچک را تامین کند، بر این اساس به نظر می رسد که باید تجدید نظری بر روی قیمت وام مسکن نیز صورت گیرد.

البته محمود بهمنی رئیس کل بانک مرکزی پیش از این کم بودن رقم وام خرید مسکن در کشور که تا 10 درصد قیمت مسکن را تامین می کند را یک مزیت برای اقتصاد کشورمان در شرایط بحران اقتصاد جهانی برشمرده و گفته بود: بالا بودن میزان وام خرید مسکن در کشورهای اروپایی که تا 80 درصد قیمت یک ملک را تامین می کند، یکی از شرایط اصلی بحران اقتصادی در اروپا بود که این بحران از بخش مسکن نیز آغاز شده بود.

نظرات بینندگان