arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۸۲۹۸
تاریخ انتشار: ۰۷ : ۱۴ - ۲۲ خرداد ۱۳۹۰

نخستين اخطار جهاني در دومين سالگرد جهاني

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
نخستین اخطار جهانی در دومین سالگرد جهانی درآستانه دومین سالگرد تولد جهانی سازه های آبی شوشتر ، سازمان علمی فرهنگی ملل متحد (یونسکو ) درباره ریزش بخشی از این سازه ها توضیح خواست .

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی انتخاب Entekhab.IR  ؛ برخی از کارشناسان میرا ث فرهنگی بهمن پارسال اعلام کرده بودند شکافهای بوجودآمده در دیواره غربی ساحل رودخانه گرگر ، یک تهدید جدی برای سازه های آبی شوشتر است که بارش های پی در پی باران و بار ترافیکی سنگین پل، باعث رانش و تخریب بخش هایی از پل گرگر شد .

این در حالی است که این پل ، راه ارتباط دهنده بخش شرقی و غربی سازه هاست و از دیر باز محل تردد ساکنان محلات غربی و شرقی شوشتر بوده است.

یک کارشناس میراث فرهنگی در این زمینه می گوید : ‌این سازه ها سالهاست که گردشگران بسیاری را از تمامی نقاط جهان برای بازدید از این تمدن بی نظیر به شوشتر می کشاند و باعث افزایش اقتصاد گردشگری در این شهرستان شده است .

سازه های آبی- تاریخی شوشتر در استان خوزستان از هزاره اول قبل از میلاد تا دوره معاصر باقی مانده و مورد بهره برداری قرار گرفته است.

این سازه ها بزرگترین مجموعه سازه های آبی صنعتی به دست بشر تا پیش از انقلاب صنعتی به شمار می رود و دانش ایرانیان را در مهندسی آب به نمایش می گذارد ، دانشی که استفاده از آب در ساخت محیطی برای زندگی بر اساس شرایط اقلیمی با ایجاد شبکه های زیر زمینی در زیر شهر تاریخی شوشتر ، موجب بروز یکی از هوشمندانه ترین اشکال معماری شهری آبی شد که تاکنون پایدار مانده است.

مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری خوزستان با اشاره به اینکه ‌ طی 10 سال گذشته ، پل گرگر بار ترافیکی سنگینی را تحمل کرده است می گوید :‌ دیواره غربی پل از نظر بافت زمین شناسی بر روی لایه های سنگین ماسه قرار و حرکت های طبیعی خاص خود را دارد و تردد شدید و ریزش باران ، خطرات بسیاری را برای پل ایجاد کرده است.

پرویز پور فرخی می افزاید: ستاد بحران برای اجرایی کردن راه حل های موثر با هدف جلوگیری از تخریب پل گرگر تشکیل شده است. بهداری ، معلم بازنشسته آموزش و پرورش و از شهروندان قدیمی شوشتر هم می گوید: در 2 سال گذشته این چندمین بار است که پل گرگر فرو ریخته است و این در حالی است که این پل ، برای مردم شهر بعنوان نمادی از تاریخ باستان و نیاکانمان بسیار اهمیت دارد .

آملا زاده فرماندار شوشتر نیز در خصوص مشکلات مردم که بر اثر ریزش پل بوجود آمده است اظهار نارضایتی می کند و می گوید:‌ بعد از تخریب پل گرگر با توجه به اینکه این پل راه ارتباطی 2 قسمت از شهر به حساب می آمد ، بمنظور رفع نیاز شهروندان ، پل کمکی به همت خود مردم ساخته و تلاش شد تا پل در جایی احداث شود که کمترین آسیب به پل گرگر و آثار باستانی وارد شود.

اما این ریزش ها تنها باعث تخریب پل گرگر نشده است بلکه مناطق مسکونی که در محدوده ضلع غربی این پل قرار دارند نیز با خطر رانش روبرو هستند که البته هشدار های لازم به ساکنین این مناطق برای تخلیه منازل مسکونی خود داده شده ا ست. مجتبی گهستونی سخنگوی انجمن دوست داران میراث فرهنگی تاریانا می گوید :‌ پس از ریزش بخش هایی از دیوارشمالی پل گر گر و بحرانی شدن وضعیت سازه های آبی شوشتر ، راه ارتباطی بسته شد تا هر گونه عبور و مرور از روی آن ممنوع و از ریزش بیشتر این پل جلوگیری شود.

این در حالی است که تعرض و تخریب چه بصورت موقت و چه بصورت دایم در بناها ،محوطه ها وحریم های اماکن تاریخی معنا ندارد و مسولیین می توانستند این پل را در جایی دورتر از عرصه و حریم این محوطه تاریخی بنا کنند.

به عقیده وی یکی از دلایل عدم پیگیری و رسیدگی لازم به وضعیت اماکن تاریخی شوشتر، حضور نداشتن رییس سازمان میراث فرهنگی شهرستان شوشتر در این سازمان است. گهستونی می گوید :‌مشغله کاری زیاد و سکونت خارج از شوشتر ، باعث شده است که وی به رغم شخصیت علمی و توانمندی هایی که دارد ، نتواند در رسیدگی به امور اداره میراث فرهنگی شهرستان و رفع مشکلات موفق باشد.

وی می افزاید :‌ این پل کمکی قرار بود 45 روز پا بر جا باشد اما بنابر اعلام فرماندار این پل تا مرداد یعنی زمان اتمام مرمت پابر جا خواهد بود. این در حالی است که پرویز پور فرخی می گوید: اعتبار مورد نیاز برای بازسازی پل گر گر و نجات بخشی آن ، از محل اعتبارات ملی و استانی تامین شده است و میزان اعتبار مرمت 700میلیون تومان است.

وی اضافه می کند :‌با توجه به اینکه کرسی چینی های پل ، کار مرمت را سخت می کند اما طرح ترمیم و مرمت دیواره پل گرگر پس از پشت سر گذاشتن مراحل متعدد ، با حساسیت بالایی در حال اجرا است .

مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری خوزستان یادآور می شود : هدف ما تغییر ساختار پل است بدون آنکه منظره پل از بافت تاریخی خارج شود .

بنا به اعتقاد برخی کارشناسان میراث فرهنگی استان ، بخشی از این ریزش ها قبل از آن بود که این اثر ثبت جهانی شود اما لازم بود بعد از ثبت جهانی این اثر تاریخی ، ضرورت ، حفاظت و تشدید و مراقبت بیشتری از آن بعمل می آمد. مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری خوزستان با بیان اینکه دور سوم سفر های استانی فرهنگی است می افزاید ما در پی این هستیم که محور مواصلاتی در شهر ایجاد کنیم تا از پل شادروان بصورت یک مسیر سبز تا پل گرگر و بعد به سمت آبشارها کشانده شود تا بازدیدکنندگان داخلی و خارجی بتوانند با درشکه و کالاسکه از این مسیر بازدید کنند. برخی از کارشناسان میراث فر هنگی بر این عقیده هستند که تخریب پل گرگر و سایر معضلات در بخشهای 13 گانه سازه های آبی ، این احتمال را افزایش می دهد که این سازه بی نظیر از فهرست آثار جهانی حذف شود. مدیر کل میراث فرهنگی با بیان اینکه عده ای سعی دارند یونسکو را به این سو بکشانند و 6000 تمدن را زیر سوال ببرند می گوید :‌سازمان علمی فرهنگی ملل متحد(یونسکو) بعد از مطالعات و کار کارشناسی به حذف اثر از فهرست جهانی اقدام می کند. در هر صورت لوله های گاز ، سازه های فلزی روی پل گر گر ،بارش باران ، اقدامات غیر کارشناسی ،کوتاهی مسولین یا مسئله پل کمکی همگی ابر و باد و مه خورشید فلک شدند تا بخش هایی ازپل گر گر فرو بریزد و اما این وظیفه مسولیین و حافظان میراث گذشته است که با تدبیر آگاهانه خویش نوش دارو بعد مرگ سهراب نباشند. سازه های آبی شوشتر شامل نهر دستکند گر گر ، بند میزان ،پل لشکر، بند خاک ، بند ماهی بازان ، پل حاجی خدایی ، چشمه سورتگر ، تونل بلیتی ، تونل دهانه شهر ، تونل سه کاره ، پل شادروان ، بند برج عیار، قلعه سلاسل ، نهر دستکند گر گر ،آبشار های گر گر و نهر داریون است.

این سازه ها که با قدمت بیش از هزار و400 سال در دوره ساسانی ساخته شده است، با پیگیری مسوولیین و حضور رئیس جمهور در پنج تیر سال 88 ، بعنوان دهمین اثر ایران بعد از آثاری چون تخت جمشید ، طاق بستان ، میدان نقش جهان اصفهان ، تخت سلیمان ، بیستون ، سلطانیه، پاسارگاد ، مجموعه کلیساها و چغازنبیل در فهرست میراث جهانی به ثبت رسید.
نظرات بینندگان