arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۸۳۵۴
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۵۲ : ۱۰ - ۲۳ خرداد ۱۳۹۰

جزئيات تلاش‌هاي نمايندگان مجلس براي طرح سوال از احمدی نژاد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
تهران امروز: در حالي كه يحيي‌زاده، نماينده ميبد و تفت گفته بود كه يك‌شنبه(روز گذشته) طرح سوال از رئيس‌جمهور به هيات رئيسه مجلس تحويل داده مي‌شود چنين اتفاقي رخ نداد.

در همين راستا علي مطهري، نماينده تهران كه ليدر اين بحث در مجلس است، گفت: «اينكه طرح سوال از رئيس‌جمهور به هيات رئيسه تحويل داده نشد به دليل برخي مسائل است كه بهتر مي‌بينم علل آن به صورت رسانه‌اي مطرح نشود اما اين بدان معنا نيست كه پيگير اين بحث در مجلس نيستيم.» اين نماينده مجلس افزود: «تمام بررسي‌ها انجام شده است و شايد بتوانيم اين هفته طرح سوال از رئيس‌جمهور را به هيات رئيسه تحويل دهيم اما در عين حال تاكيد مي‌كنم كه اگر اين هفته هم نتوانيم آن را به هيات رئيسه تحويل دهيم بدان معنا نيست كه پيگير نيستم و جديتي كه اين‌بار در بين نمايندگان وجود دارد، زياد است.»

جلسه مطهري با لاريجاني

اما در همين رابطه در راهروهاي مجلس نيز شنيده شد كه قرار بود، مطهري با رئيس‌ مجلس در اين زمينه گفت‌و‌گو و مشورت كند اما به اين دليل كه علي لاريجاني جلسه را زودتر از هميشه ترك كرد، فرصتي براي مشورت نبوده و از اين رو احتمال اينكه جلسه آتي در مجلس مطرح شود بسيار زياد است. همچنين به گفته يكي از نمايندگان مجلس علي مطهري اكنون امضاي هفتاد و پنج نماينده اصولگراي مجلس و پانزده اصلاح‌طلب را در اختيار دارد. از اين رو تهران امروز براي اطلاع بيشتر از جزئيات تلاش‌هاي نمايندگان مجلس براي طرح سوال از رئيس‌جمهور به سراغ برخي امضا كنندگان اين طرح رفت.

زمان مناسب است

محمدرضا خباز، نماينده كاشمر از امضا كنندگان اين نامه با تاكيد بر اينكه هشتاد و چهارمين امضا كننده اين طرح است، به تهران امروز گفت: الان زمان مناسبي براي سوال از رئيس‌جمهور است و به نظر من نفس اين كار اشتباه يا قبيح نيست. يا احمدي‌نژاد استدلال مي‌كند و ما قانع مي‌شويم يا ما استدلال مي‌كنيم و ايشان متنبه مي‌شوند و اتفاق خاصي قرار نيست در كشور رخ دهد اما اينكه اين مسئله را اينقدر بزرگ مي‌كنند كه باعث حاشيه‌سازي‌هاي بي‌مورد مي‌شود چندان پسنديده نيست و فقط موجب تاخير در پرسش از رئيس‌جمهور در مجلس مي‌شود.

غير قانوني نيست

مهرداد لاهوتي، نماينده لنگرود از ديگر امضا كنندگان اين طرح نيز به خبرنگار پارلماني تهران امروز گفت: سوال از رئيس‌جمهور كار غير قانوني نيست و مجلس هم قصد انجام كار غير قانوني را ندارد اما آنچه ما را مصمم كرده كه سوال از رئيس‌جمهور را پيگيري كنيم تخلف‌هاي پي در پي و بي‌توجهي دولت به تذكرهاي مجلس است. قبل از عيد نيز امضا كنندگان پنجاه نفر بودند اما الان نود نفر شده‌اند اين بدان معناست كه دولت نمايندگان مصمم‌تر شده‌اند.

نادر قاضي‌پور، نماينده اروميه نيز اظهار داشت: من هم مانند هشتاد و نه نماينده ديگري كه طرح سوال از رئيس‌جمهور را امضا كرده‌اند، امضا كرده‌ام تا رئيس‌جمهور به سوال‌هايي كه مدت‌ها پيش بايد پاسخ مي‌داد و نداد، اكنون پاسخ دهد. بنابراين اميدوارم اين طرح هر چه سريعتر در مجلس به جريان بيفتد چون تعلل در پرسش از رئيس‌جمهور موجب ادامه پيدا كردن روند، عدم اجراي قانون يا تاخير در اجراي قانون مي‌شود. بنابراين بايد هرچه سريعتر جلوي اين روند را گرفت و تنها راه جلوگيري از اين روند، پرسش از رئيس‌جمهور در صحن علني مجلس است.

سيد علي حسيني، نماينده مردم نيشابور نيز با تاكيد به اينكه اگر احمدي‌نژاد دولتش را قانونمندترين دولت مي‌داند بايد در مجلس به سوالات نمايندگان پاسخ دهد، افزود: ما در اين مدت مجلس هشتم شاهديم كه دولت و رئيس‌جمهور نسبت به مجموعه‌اي از امورات به موقع عمل نكرده ‌است.مثلا در گزارشات تفريغ بودجه،عدم اجراي قانون تخلفات مالي و مديريتي ديده شد كه رئيس‌جمهور بايد پاسخگوي آن باشد.

همچنين در موارد مختلف تخلف دولت از قانون زياد بوده، ضمن اينكه فحواي كلام ايشان هم درست نبوده است و در موارد متفاوتي اظهارنظرهايي كرده‌اند كه بر خلاف كلام رهبر معظم انقلاب و امام (ره) بوده است مانند اينكه مجلس در راس امور نيست. بنابراين در نظام جمهوري اسلامي ايران كه امور بر اساس اعتقادات شرعي و ديني و قانوني است، هر مسئولي در هر جايگاهي بايد پاسخگو باشد و به هيچ عنوان طرح مسائلي پيرامون شرح وظايف هر سازماني به اين معنا نيست كه با كليت آن نهاد يا ساز و كار يا شخصي، دشمني و اعتراض وجود داشته باشد. بنابراين نمايندگان وظيفه دارند كه نسبت به عملكرد دولت نظارت تام داشته باشند.

انوشیروان محسنی بندپی، نماينده مردم نوشهر و چالوس نيز كه از امضاكنندگان اين طرح است و تاكيد دارد بايد اين تابو در بين نمايندگان شكسته شود. او مي‌گويد: بسياري از نمايندگان ديگر در مجلس بودند كه قصد امضاي اين طرح را داشتند اما از اين كار منصرف شدند و دليل‌شان هم اين بود كه تا كنون چنين اتفاقي در مجلس رخ نداده است و اين هم براي دولت و هم براي مجلس زشت است در صورتي كه به نظر من اين حق قانوني مجلس است و استفاده از حق و ابزار قانوني براي مجلس هيچ اشكالي ندارد.

همچنين نمايندگان تا كنون بسيار صبر كردند اما متاسفانه دولت در عملكردش هيچ ترتيب اثري نداد از اين رو خود دولت نمايندگان را مجبور به استفاده از اين ابزار كرد. سید محمد مهدی پور فاطمی نماینده مردم دشتی و تنگستان هم به تهران امروز گفت: يكي از دلايلي كه من را مجاب به امضاي اين طرح كرد اين بود كه دولت نقش و جايگاه مجلس را دست كم مي‌گرفت تا آنجا كه هر قانون و هر مصوبه‌اي كه مجلس به دولت ابلاغ مي‌كرد، دولت يا اجرا نمي‌كرد يا مدام به بهانه‌هاي مختلف از آنها طفره مي‌رفت. به هر حال دولت بايد بداند كه بايد در برابر اعمالش پاسخگو باشد.

عباسعلي نورا، نماينده اصولگراي مردم زابل نيز كه از ديگر امضا كنندگان اين طرح است، به تهران امروز گفت: هر نظامي كه قانونمدار باشد، مي‌تواند پايدار باشد. اما در دولت آقاي احمدي‌نژاد بيشترين تخلف وجود داشته است. حتي گاهي احمدي‌نژاد خود را به جاي مفسرين قانون قرار داد. بنابراين با وجود اين شرايط آيا نبايد از رئيس‌جمهور سوال كرد؟ البته در ابتدا مجلس سعي كرد با تفاهم و نشست مشكل را حل كند اما دولت مدام تفسير يكجانبه خود را ارائه كرد. بنابراين من اين طرح را امضا كردم چون بالاخره بايد در مقابل تخلف دولت از قانون ايستاد. وقتي هم مجلس ابزار جلوگيري تخلف دولت از قانون را دارد چه بهتر كه از آن استفاده كند.

داريوش قنبري، نماينده ايلام از امضا كنندگان طرح سوال از رئيس‌جمهور معتقد است كه جلوي ضرر از هر كجا گرفته شود، فايده است. بنابراين بايد هر چه سريعتر در برابر تخلفات و تعلل‌هاي دولت در برابر قانون ايستاد. تا كنون هم مجلس به طرق مختلف به مدارا با دولت پرداخته است اما اكنون ديگر مدارا فايده‌اي ندارد و بايد از ابزارهاي قانوني استفاده كرد.

سيد جلال يحيي‌زاده، نماينده مردم تفت و ميبد نيز اظهار داشت: سوال از رئيس‌جمهور حق هر نماينده‌اي است و نمايندگان از حق طبيعي خود استفاده مي‌كنند و لج و لجبازي در كار نيست. بنابراين از آنجايي كه مجلس در راس امور است دولت بايد به سوالات مجلس پاسخ دهد و به تصميمات مجلس نه تنها احترام بگذارد بلكه به آنها عمل كند. البته برخي مسائل از نمايندگان مجلس نيز كه اين طرح را امضا كرده بودند، به دليل برخي ، حاضر به علني شدن اين امر نشدند.

اما برخي ديگر از نمايندگان نيز مانند مويد حسيني صدر، نماينده مردم خوي و چايپاره يكي از دلايل امضا كردن طرح سوال از رئيس‌جمهور را عدم درگيري در جنجال‌ها بيان كرد و گفت: مشكلات حوزه انتخابيه من بسيار زياد است از اين رو با امضا كردن چنين طرح‌هايي قطعا در حل مشكلات حوزه انتخابيه‌ام تاثير دارد.

مخالفان طرح سوال

اما برخي ديگر همانند حسن غفوري‌فرد نماينده مردم تهران با طرح سوال از رئيس‌جمهور مخالف‌اند.

در اين خصوص غفوري‌فرد به تهران امروز گفت: اميدوارم كه طرح سوال از رئيس‌جمهور بيش از اين در مجلس جدي نشود چون هم براي دولت و هم براي مجلس جلوه خوشي ندارد و قطعا به مشكلات و اختلافات دولت و مجلس دامن مي‌زند.

ملك‌محمدي، نماينده مردم دامغان نيز با طرح شدن اين مسئله در مجلس مخالف است و يكي از دلايل مخالفتش را زير سوال بردن خدمات دولت عنوان كرد و افزود: دولت تا كنون خدمات زيادي انجام داده است كه حواشي مانع از جلوه اين خدمات مي‌شود. البته من به عنوان يك اصولگرا به دولت انتقاد دارم اما به نظر من مي‌شود مسائل را به گونه ديگري هم حل كرد و بهتر است نمايندگان كمي تأمل كنند.

سيد علي بزرگواري نماينده مردم كهگيلويه و بهمئي نيز با طرح سوال از رئيس‌جمهور مخالف است چون به اعتقاد وي فقط فضا را دچار تشويش مي‌كند.

به هر روي بايد به انتظار ماند و ديد كه اين طرح چه سرانجامي را در بر دارد و چگونه مجلس آن را اجرايي خواهد كرد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
armeeya
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۳۹ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۳
0
0
آقای غفوری فرد راست می گویند!! چرا خودشان را به درد سر بیندازند. اینگونه نمایندگان سند نمایندگی تا انقلاب مهدی را می خواهند که بحمدا... در این سی و چند ساله توفیق داشته اند !! چرا سر بی درد خودشان را دستمال ببندند.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۳۱ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۳
0
0
این سه نفراقایانیکه مخالف سئوال ازاحمدی نژادند جیب هاشونرا بگردی کاتهای شارژ شده دارند.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۲۴ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۴
0
0
این نمایندگان عزیز هر چند وقت یکبار بحث سوال از احمدینژاد را پیش میکشند به دو دلیل:اول اینکه خدای نکرده کسی نگه اینا لالند دوم اینکه مردم فکر کنند اینا نماینده های شجاعی هستند و به فکر کشورند اما همه میدونند که اینا همه بازیه انصافا اگه غیر از اینه بگید
نظرات بینندگان