arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۸۳۹۱
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۱۳ - ۲۳ خرداد ۱۳۹۰

فيزيكدان‌ها چه‌طور بنزين مي‌زنند؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
فيزيكدان‌ها چه طور بنزين مي‌زنند؟ نشريه علمي «لذت فيزيك» در هفدهمين شماره خود توصيه‌هايي دارد درباره زمان و نحوه بنزين زدن كه مي تواند به صرفه‌جويي در مصرف بنزين خودروها كمك كند.

به گزارش انتخاب به نقل از ايسنا، در اين مطلب توصيه شده است كه ترجيحا صبح زود كه حرارت زمين هنوز در پايين‌ترين حد قرار دارد بنزين بزنيد چون در تمام پمپ بنزين‌ها مخزن سوخت در زيرزمين قرار دارد و هر چه زمين سردتر باشد، بنزين غليظ‌تر و متراكم‌تر است.

وقتي هوا گرم مي‌شود، بنزين منبسط مي‌شود. بنابراين، خريد بنزين در بعد ازظهر و حتي شب كه هنوز هوا كاملا سرد نشده و بر بنزين اثر نگذاشته، سبب مي‌شود كه يك ليتر شما واقعا يك ليتر نباشد.

در صنعت نفت، گرانش معين و حرارت بنزين، گازوئيل و سوخت هواپيما، اتانول و ساير محصولات نفتي نقشي مهم ايفا مي‌كنند.

هر درجه حرارت كه افزايش يابد منفعت زيادي نصيب اين صنعت مي‌كند؛ اما جايگاه‌هاي سوخت داراي دستگاه جبران حرارت در پمپ‌هايشان نيستند.

وقتي مشغول بنزين زدن هستيد، دستگيره را تا آخر فشار ندهيد. اگر نگاه كنيد، مي‌بينيد داراي سه درجه است: كند، متوسط و تند. در حالت كند ميزان تبخير را كه در اثر پمپ شدن بنزين حاصل مي‌شود به حداقل مي‌رسانيد. همه شيلنگ‌ها داراي محل بازگشت بخار هستند.

اگر سريع بنزين بزنيد، مايع ديگري كه وارد مخزن بنزين شما شده بخار مي‌شود. اين بخار مكيده شده وارد مخزن زيرزميني مي‌شود به طوري كه وقتي شما بنزين مي‌زنيد، در واقع به آ‌ن ميزان كه دستگاه نشان مي‌دهد بنزين نزده‌ايد.

يكي از مهمترين نكات براي بنزين زدن اين است كه وقتي باك خودرو نصفه است،‌ بنزين بزنيد. دليل آن اين است كه هر چه بنزين بيشتري داخل باك باشد، هواي كمتري فضاي خالي آن را اشغال مي‌كند. بنزين به مراتب سريع‌تر از آن چه كه تصور مي‌كنيد تبخير مي‌شود.

مخازن ذخيره بنزين داراي سقف داخلي شناور هستند. اين سقف به عنوان نقطه صفر بين بنزين و جو عمل مي‌كند تا تبخير را به حداقل برساند.

نكته ديگري كه بايد يادآوري شود اين است كه اگر تانكر بنزين در حال تخليه به مخزن بنزين باشد و شما هم در جايگاه سوخت باشيد، در آن موقع بنزين نزنيد.

به احتمال زياد بنزيني كه تخليه مي‌شود سبب مي‌شود كه بنزين داخل مخزن به هم بخورد و آن چه از آشغال و آلودگي كه معمولا ته‌نشين مي‌شود، بالا بيايد و قسمتي از آن نصيب خودرو شما شود.

در هفدهمين شماره مجله «لذت فيزيك»، علاوه بر اين توصيه‌ها، مقالات و مطالب خواندني ديگري با عناوين «جهان‌هاي موازي»، «هندسه بي نهايت‌ها؛ مروري بر خواص اشكال فراكتال»، «نگاهي به تلاش‌هاي انشتين براي وحدت نيروها»، «تطابق رياضيات با دنياي واقع» و ... نيز درج شده است.

 

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
عامک
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۰۹ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۴
0
0
واقعا به دردخور بود
حامي
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۰۳ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۴
0
0
آخه آدم دلش نمياد نصف باكش پر باشه بعد بنزين بزنه...بايد 50 كيلومتر رو زاپاس بري تا مجبور بشي بنزين بزني
نظرات بینندگان