arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۸۴۰۹
تاریخ انتشار: ۱۴ : ۱۴ - ۲۳ خرداد ۱۳۹۰
«دان» پس از 14 سال به مقصد مي رسد؛

مأموريت در 300 ميليون کيلومتري زمين!

مأموريت فضايي که حدود 20 سال پيش مرحله مقدماتي آن کليد خورد، هم اکنون در 229 ميليون کيلومتري زمين به پايان خود نزديک مي شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سحر بغدادي: مأموريت فضايي که حدود 20 سال پيش مرحله مقدماتي آن کليد خورد، هم اکنون در 229 ميليون کيلومتري زمين به پايان خود نزديک مي شود.

فضاپيماي «دان» که 14 سال پيش سفر خود را آغاز کرده بود، اينک به نزديکي پيش سياره کوچک «وستا» رسيده است.
پيش سياره وستا در کمربند سيارک هاي بين مريخ و مشتري قرار گرفته و 229 ميليون کيلومتر از زمين فاصله دارد. پژوهشگران ناسا اميدوارند که يافته هاي «دان» درباره اين پيش سياره بتواند پاسخ هاي تازه اي به چرايي و چگونگي پيدايش منظومه شمسي بدهد.


کريستوفر راسل که از آغاز مأموريت «دان» در سال 1992 ، سرپرست اين کاوش نجومي بوده است در اين باره مي گويد: سفر بسيار درازي بوده است، اما اينک رفته رفته به لحظه آشکار شدن حقيقت نزديک مي شويم.

«دان» ماهواره اي کوچک با انبوهي از دوربين ها و طيف سنج هاي گوناگون است. اين فضاپيما که سال 1997 به فضا پرتاب شد، پس از گذشت 14 سال، ماه آينده ميلادي(جولاي) به وستا مي رسد.

در ماه سپتامبر، دان مدار وستا را به اندازه 640 کليومتر دور مي زند و به جمع آوري داده ها و تصويربرداري از اين پيش سياره مي پردازد. اواخر پاييز آينده(ماه نوامبر)، دان پيش تر رفته و به 200 کيلومتري سطح وستا نزديک مي شود. راسل مي گويد تصاوير و يافته هاي اين فضاپيما را ابتداي سال 2012 دريافت مي کنند.

بنا به گفته راسل، وستا از نظر ساختار و ويژگي به بسياري از سياره ها از جمله زمين شبيه است؛ اما گرانش لازم را براي نگه داشتن جو ندارد.

راسل بستر وستا را مانند ماه، يک سطح آبکش شده پيش بيني مي کند. او مي افزايد: ما با تلسکوپ هابل توانستيم قطب جنوب وستا را ببينيم که پستي و بلندي هاي بسيار دارد.

سنگريزه هايي که از وستا وارد جو زمين شده، به دانشمندان اين امکان را داده است که پيش از رسيدن «دان» به مقصد درباره اين پيش سياره، اطلاعات بيشتري به دست آورند. اين سنگريزه ها نشان مي دهند که وستا از غبارهاي کهکشاني در دوره سه تا ده ميليون سالگي منظومه شمسي پديد آمده است.

پس از آنکه دان براي يک سال وستا را دور زد، رهسپار يک سياره کوتوله به نام «سرز» خواهد شد تا داده هايي مشابه را جمع آوري کند؛ سفري که سه سال به طول خواهد انجاميد.
نظرات بینندگان