arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۸۴۱۸۴
تاریخ انتشار: ۴۸ : ۱۴ - ۱۱ مرداد ۱۳۹۵

ادعای روزنامه ترک: آمریکا با یک تلفن از افغانستان کودتای ترکیه را هدایت می کرد

یک روزنامه دولتی ترکیه مدعی شد که کودتای نافرجام این کشور توسط سازمان سیا حمایت مالی شد و توسط یک ژنرال بازنشسته ارتش آمریکا به وسیله تلفن از افغانستان هدایت می‌شده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

به گزارش انتخاب، یک روزنامه حامی دولت ترکیه در گزارشی اعلام کرد که این کودتا توسط سازمان سیا حمایت مالی شد و همچنین توسط ژنرال بازنشسته ارتش آمریکا با استفاده از تلفن از افغانستان هدایت می‌شده است.
 
پیش از این، «جان نیکلسون» فرمانده ارشد نیروهای آمریکایی و ناتو در افغانستان اعلام کرد که کودتا در ترکیه هیچ تاثیری بر حمایت آمریکا از افغانستان و جنگ علیه طالبان ندارد.
 
همچنین چند روز پس از کودتای ترکیه، «جوزف دانفورد» رئیس ستاد ارتش آمریکا به افغانستان سفر کرد و با فرمانده ارشد نیروهای آمریکایی و ناتو در این کشور در مورد اوضاع ترکیه بحث و گفت‌وگو کرد.
 
برخی کارشناسان بر این باورند که کودتای اخیر در ترکیه بر توانایی‌های ارتش این کشور برای اجرای وظایف خود در ماموریت‌های خارجی از جمله ناتو در افغانستان تاثیر منفی می‌گذارد.
 
علاوه بر آن، پس از کودتای نافرجام اخیر و اتهامات مقامات ترکیه به آمریکا مبنی بر دست داشتن این کشور در این کودتا، روابط آنکارا و واشنگتن ظاهرا تیره شده است.
 
بر اساس وب سایت ناتو، ترکیه 523 نظامی در افغانستان دارد که بیشتر آنها در پایگاه مرکزی در کابل مستقر هستند.
 
کارشناسان بر این باورند که احتمال آن می‌رود تا ترکیه مانند عراق نیروهای خود از افغانستان را خارج کند.
 
ترکیه از سال 1952 میلادی عضو ناتو شد و نظامیان این کشور در کنار آمریکا در افغانستان نیز حضور دارند.
منبع: تسنیم
نظرات بینندگان