arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۸۴۷۸۳
تاریخ انتشار: ۰۳ : ۱۰ - ۱۶ مرداد ۱۳۹۵

تولد اولین نوزاد سالم حاصل از روش تشخیص ژنتیکی قبل از لانه‌گزینی

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
پژوهشگاه فناوری‌های نوین علوم زیستی جهاددانشگاهی ابن سینا در کنار ارائه خدمات نوین در زمینه درمان ناباروری، توانست با ارائه روش‌های نوین، اولین نوزاد سالم حاصل از تشخیص ژنتیکی قبل از لانه‌گزینی، نوعی بیماری ژنتیکی را در روز 27 اردیبهشت ماه امسال به دنیا بیاورد.

به گزارش انتخاب به نقل از  ایسنا، ناباروری ناتوانی یک زوج در باردار شدن یک سال پس از ازدواج است و بر این اساس ناباروری در 10 تا 15 درصد از زوج‌ها دیده می‌شود. آمارها نشان می‌دهد که حدود 40 درصد از مشکلات ناباروری مربوط به مردان، 40 درصد مربوط به زنان و حدود 10 درصد مربوط به هر دو است.

از سوی دیگر میانگین نرخ ناباروری در دنیا بین 12 تا 14 درصد است که کشور انگلستان با 7 درصد کمترین نرخ و آفریقا با 30 درصد بیشترین نرخ ناباروری را در دنیا دارند. آمارهای رسمی که از سوی مسؤولان کشور اعلام شده، حاکی از آن است که 20.2 درصد زوج‌های ایرانی نابارور هستند که از میانگین جهانی بالاتر است، ضمن آن که این آمارها نرخ ناباروری در مناطق شهری را ۱۹.۹ و در مناطق روستایی ۲۲ درصد نشان می‌دهد.

اختلال در تخمک‌گذاری، اختلال در لوله‌های رحمی، آندومتریوز، اختلال درگردن رحم یا رحم، مشکلات دستگاه ایمنی بدن، اختلالات مربوط به اسپرم،‌ اختلالات هورمونی و بیماری‌های عفونی و ژنتیکی از مهمترین دلایل ناباروی در کشور اعلام شده است.

ناباروری هر چند بیماری نیست؛ ولی بررسی‌های صورت گرفته بر روی زوج‌های نابارور نشان می‌دهد که ناباروری منجر به بروز بحران روحی فردی و استرس در آنها، اختلال در کیفیت روابط زناشویی، جدایی و طلاق، کاهش اعتماد به نفس، احساس طرد شدن و درماندگی و افسردگی می‌شود.

برای رفع این بحران، طی 3 دهه اخیر از سوی محققان کشور گام‌های بلندی در رابطه با تشخیص و درمان ناباروری برداشته شده است؛ به گونه‌ای که حدود 65 درصد از زوج‌های نابارور با استفاده از روش‌های درمانی ارائه شده، صاحب فرزند شدند.

پژوهشگاه فناوری‌های نوین علوم زیستی جهاددانشگاهی "ابن سینا" نیز از سال 1377 با ایجاد پژوهشکده‌هایی همچون «بیوتکنولوژی تولید مثل»، «آنتی بادی منوکلونال» و «نانوبیوتکنولوژی زیستی» تلاش کرده است تا با تحقیقات خود راهکارهایی برای درمان بیماری‌های مرتبط با ناباروری ارائه دهد.
نظرات بینندگان