arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۸۴۹۵۸
تاریخ انتشار: ۰۴ : ۰۹ - ۱۷ مرداد ۱۳۹۵

تعمد سعودیها در «فاجعه منا»

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
عضو مجلس خبرگان رهبری با تاکید بر پیگیری حقوقی فاجعه منا گفت: عمدی بودن جنایت انجام شده در فاجعه منا مشهود است و وزارت ارشاد، سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری مسئولیت پیگیری را برعهده دارند.

آیت‌الله محمد حسن زالی(فاضل گلپایگانی) در گفت‌وگو با تسنیم درباره لزوم پیگیری ابعاد و دلایل «فاجعه منا» توسط وزارت امور خارجه و سایر نهادهای مسئول که مورد تأکید رهبر معظم انقلاب بوده است، اظهار کرد: عمدی بودن جنایت انجام شده در فاجعه منا مشهود است و وزارت ارشاد، سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری مسئولیت پیگیری را برعهده دارند.

وی با انتقاد از عملکرد عربستان سعودی در حج عمره و تمتع تصریح کرد: سعودیها به‌دنبال این بودند تا حج را برای کشوری همچون ایران تعطیل کنند و دلیل این موضوع حضور پررنگ زائران ایرانی، روشنگری و شعار مرگ بر امریکا بود که این رفتارها مورد خوشایند سعودیها و امریکا نبود.

عضو مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: خدمات‌دهی زائران ایرانی و پخش پیام امام خمینی(ره) در ایام حج باعث می‌شد تا سعودیها از توهین به امریکا و اسرائیل ناخشنود شوند و این تعطیلی عمره و حج تمتع نیز به دلیل همین موضوع بود.

آیت‌الله زالی(فاضل گلپایگانی) با بیان اینکه فاجعه منا یک جنایت بزرگ بود، گفت: عربستان سعودی مانع حق طبیعی ایران برای حج عمره و تمتع شده و  سعودیها نباید چنین رفتاری را انجام دهد چرا که در چنین جایگاهی قرار ندارد و تنها یک میزبان است.

وی اضافه کرد: عربستان در خصوص حج فقط می‌تواند میزبان باشد و حرمین متعلق به همه جهان اسلام است و همه مسلمانان حق استفاده از آن را دارند.

این عضو مجلس خبرگان رهبری تاکید کرد: عملکرد عربستان سعودی در فاجعه منا خلافی نابخشودنی است چرا که انسانهایی بی‌گناه در حرم امن الهی آسیب‌ دیده و  شهید شدند که تمامی جهان اسلام باید پیگیر این فاجعه تلخ باشد.

آیت‌الله زالی(فاضل گلپایگانی) تصریح کرد: سازمان حج و زیارت، بعثه مقام معظم رهبری، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت امور خارجه باید به طور هماهنگ به پیگیری فاجعه منا و احقاق حق زائران بپردازند.

وی از عملکرد برخی کشورهای اسلامی در دفاع از عربستان سعودی انتقاد کرد و گفت: عربستان سعودی با پول هنگفت، برخی کشورهای اسلامی و بعضی از نهادهای بین‌المللی را خریداری کرده و مجامع بین‌المللی نیز از آنها حمایت می‌کنند که این جای تاسف دارد.

این عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: امریکا به‌طور کامل از عربستان سعودی حمایت می‌کند و این پشتیبانی باعث شده مجامع بین‌المللی نیز تا حدودی از عربستان سعودی حمایت کنند اما این بدان معنا نیست که ما در زمینه پیگیری فاجعه منا دست روی دست بگذاریم.

آیت‌الله زالی(فاضل گلپایگانی) تصریح کرد: باید مسئولان ما برای دفاع از خون شهدای فاجعه منا، پیگیریهای خود را به‌طور جد ادامه دهند تا در نهایت عملکرد نادرست سعودیها برای همه جهان اسلام به اثبات برسد و دیگر شاهد چنین جنایت و فجایع ناگواری نباشیم.

وی تاکید کرد: مسئولان کشورمان برای احقاق حق شهدای فاجعه منا باید از هر راهی اقدام کنند چرا که در فاجعه منا خونهای بی‌گناه زیادی روی زمین ریخته شد و زائران بسیاری مظلومانه به شهدت رسیدند.

این عضو مجلس خبرگان رهبری عنوان کرد: مسئولان ذیربط با تمام توان حقوق شهدای منا را پیگیری کنند و در این رابطه همه را نسبت به جنایت انجام گرفته در منا آگاه کنند.

به گزارش تسنیم، مقام معظم رهبری پس از فاجعه منا در تاریخ هفتم مهر سال گذشته در دیدار مسئولان و دست‌اندرکاران برگزاری حج، فاجعه بسیار تلخ و حیرت‌انگیز منا را از جمله امتحانات الهی خواندند و با انتقاد از سکوت دولت‌ها و به‌خصوص دولت‌های غربی و سازمان‌های مدعی حقوق بشر در قبال این مصیبت بزرگ تأکید کردند: این حادثه به‌هیچ‌وجه نباید فراموش شود و دستگاه دیپلماسی و سازمان حج موظف هستند که این موضوع را به‌صورت قاطع دنبال کنند؛ این مسئله نباید به سکوت و فراموشی بگذرد و باید تا سال‌ها در مجامع جهانی مطرح شود و نقطه آماج این حرکت نیز باید دولت‌های غربی و سازمان‌های مدعی حقوق بشر باشند
نظرات بینندگان