arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۸۴۹۹۳
تاریخ انتشار: ۰۴ : ۱۲ - ۱۷ مرداد ۱۳۹۵

آیا امپراتور ژاپن کناره گیری می‌کند ؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مردم ژاپن قرار است روز دوشنبه شاهد یک پیام ویدئویی نادر از امپراتوری سالخورده خود باشند. این پیام در پی گزارش‌هایی مبنی بر احتمال کناره‌گیری‌ او از این مقام کاملا نمادین و تشریفاتی، منتشر می‌شود.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشتیدپرس، آکیهیتو، امپراتور ژاپن در پیامی از پیش ضبط شده قرار است درباره وظایفش به عنوان یک امپراتور نمادین صحبت کند.

با این حال وی قرار نیست درباره کناره گیری خود از قدرت مطلبی را عنوان کند چون در صورت این کار باید به بیان مطالبی درباره امور سیاسی و قانونی بپردازد که بر طبق قانون اساسی منع شده است.

آکیهیتو هنوز کار می‌کند اما معاونانش برخی از وظایف و کارها را به ناروهیتو، ولیعهد وی تفویض کرده‌اند؛ ناروهیتو، پسر ارشد امپراتور ژاپن و احتمالا جانشین وی است.

امپراتور ژاپن به مقام‌های کاخ و خانواده خود گفته که با تعیین جانشین یا کاهش مسئولیت‌هایش به دنبال کناره گیری نیست و دو پسرش نیز این مساله را پذیرفت‌اند. البته از زمان بستری شدنش در سال 2011 به خاطر برونشیت و عمل باز قلب در سال 2012 مساله کناره گیری وی به آرامی مطرح شده است.

البته مقام‌های کاخ امپراتوری این گزارش را درباره کناره‌گیری امپراتور رد کرده‌اند، چون آکیهیتو به نظر چیزی درباره مساله تغییر در سیستم موجود شامل جایگاهی که قانون اساسی به وی داده، بیان نکرده است.

کارشناسان و رسانه‌ها می‌گویند احتمال دارد که آکیهیتو می‌خواهد تا زمانیکه سالم و پابرجاست از سمتش کناره گیری کند تا بتواند بر پسرش، ناروهیتو نظارت داشته باشد چون وی هنوز برای این سمت آمادگی لازم را ندارد.

آکیهیتو در سال 1989 و پس از مرگ پدرش هیروهیتو تاج گذاری کرد و از آن زمان تاکنون در این سمت است که البته پس از شکست ژاپن در جنگ دوم جهانی و تغییر در قانون اساسی ژاپن سمت وی بیشتر نمادین و تشریفاتی شده است.

یاسوشی کانو، خبرنگار که مدت‌هاست اخبار خانواده امپراتوری ژاپن را برای شبکه تلویزیونی Nippon گزارش می‌دهد، می‌گوید: براساس قانون اساسی، آکیهیتو نمی‌تواند از سمتش کناره‌گیری کند، حتی اگر بخواهد. هیچ گزینه‌ای در قانون اساسی ژاپن در این باره ذکر نشده است.

آخرین امپراتوری ژاپن که از سمتش کناره گیری کرد "کوکاکو" بود که در سال 1817 این کار را انجام داد. پس از آن به دلیل تغییر در قانون اساسی ناشی از شکست این کشور در جنگ دوم جهانی توسط آمریکا، هیچ امپراتوری در ژاپن دیگر حق چنین کاری را ندارد.

هرگونه تغییر قانونی در این روند زمان بر است و شاید سال‌ها به طول بینجامد اما در حال حاضر این تلاش از سوی امپراتور 82 ساله ژاپن می‌تواند به یک امر سخت و مشکل برای شینزو آبه، نخست وزیر این کشور آسیایی بدل شود که اولویتش احیای قانون اساسی تدوین شده مربوط به جنگ دوم جهانی است.

یکی از کارشناسان علوم سیاسی در دانشگاه هوسئی می‌گوید: اظهارات روز دوشنبه آکیهیتو می‌تواند باعث شود تا مردم ژاپن همین قانون اساسی را نگهدارند و درصدد تغییر آن برنیایند.
نظرات بینندگان