arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۸۴۹۹۸
تاریخ انتشار: ۲۲ : ۱۲ - ۱۷ مرداد ۱۳۹۵

پرواز جنگنده‌های چین بر فراز دریای جنوبی

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :  جنگنده‌های نیروی هوایی چین به گشت زنی هوایی بر فراز دو جزیره از دریای جنوبی پرداختند.

به گزارش انتخاب به نقل از ايرنا پس از آنکه رای دادگاه لاهه در ارتباط با شکایت دولت وقت فیلیپین علیه چین در خصوص دریای جنوبی به نفع مانیل صادر شد، فعالیت های نظامی این کشور در این منطقه روند افزایشی داشت به گونه ای که چین در طول یک ماه اخیر پنج رزمایش دریایی و هوایی در آن برگزار کرده است.

«جین کی» یکی از سخنگویان نیروی هوایی ارتش آزادیبخش خلق چین با تایید این خبر اعلام کرد که انجام گشت زنی هوایی در راستای افزایش توانمندیهای این نیرو صورت گرفته است.
دریای جنوبی که ارزش تجارت دریایی سالانه آن پنج هزار میلیارد دلار عنوان شده، محل مناقشه چین و برخی از همسایگان این کشور است که هر یک ادعای مالکیت بخشی از این پهنه آبی را دارند.

سخنگوی نیروی هوایی چین همچنین گفت که مقابله با خطرات احتمالی با هدف ارتقای واکنش این نیرو به تهدیدها از جمله اهداف این گشت زنی بوده است.
او گفت که پروازهای شناسایی توسط چند فروند بمب افکن مدل «H-6-K» و جنگنده های «سوخو 30» بر فرار جزایر «نانشا» و «هو آنگ یان» صورت گرفته است.

چین همچنین در راستای افزایش توان نظامی نیروهای دریایی و هوایی خود قصد دارد دست به انجام یک رزمایش مشترک با کشور روسیه در ماه سپتامبر (شهریور - مهر) در حریم دریایی و هوایی دریای جنوبی بزند و تاکید کرده که این رزمایش جزو برنامه های روتین بوده و مخاطب آن هیچ کشور ثالثی نیست.

برخی از کشورهای منطقه دولت چین را متهم کرده اند که با ایجاد جزایر مصنوعی، به تدریج در حال تصرف آب های این منطقه و اضافه کردن آن به خاک خود است.
چین مدعی مالکیت 90 درصد از آب های دریای جنوبی است و به غیر از این کشور؛ فیلیپین، مالزی، برونئی، ویتنام و منطقه تایوان ادعاهایی درباره این دریا دارند.
نظرات بینندگان