arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۸۵۱۶
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۱۴ - ۲۴ خرداد ۱۳۹۰

واشنگتن پست: سيا از هواپيماهاي بدون سرنشين بر فراز يمن استفاده مي کند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سیا تصمیم دارد از هواپیماهای بدون سرنشین مسلح در یمن استفاده کند . روزنامه واشنگتن پست در شماره امروز خود در اینترنت با درج این خبر نوشت: مقامات امریکایی گفتند، انتظار می رود سیا در گسترش عملیات تعقیب عوامل القاعده در یمن که تلاش های ضد تروریسم در انجا به علت هرج و مرج سیاسی مختل شده است، استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین مجهز به تسلیحات را بر فراز ان کشور اغاز کند.
 
 طرح اعزام هواپیماهای پریدیتور سیا و دیگر هواپیماهای بدون سرنشین به منطقه منعکس کننده این نظر باراک اوباما رئیس جمهور امریکا است که تهدید القاعده در یمن چنان جدی شده است که گشت زنی هواپیماهای بدون سرنشین نظامی امریکا کافی نیست. مقامات امریکا گفتند، عملیات سیا در راستا و همکاری نزدیک با فرماندهی عملیات ویژه مشترک امریکا خواهد بود که طی سال گذشته از پریدیتورها و دیگر هواپیماهای کنترل از راه دور بر فراز یمن استفاده کرده است.
 
با توجه به اینکه سیا تحت اختیارات قانونی متفاوت از ارتش عمل می کند، ممکن است از ازادی عمل وسیع تری در انجام حملات در صورت متحول شدن جو سیاسی در یمن و کاهش یا قطع همکاری با نیروهای امریکایی برخوردار باشد. سخنگوی سیا روز دوشنبه از اظهار نظر در این خصوص خودداری و سخنگوی شورای امنیت ملی امریکا گفت که کاخ سفید نیز اظهار نظر نخواهد کرد.
 
این وظیفه جدید برای سیا نشانه تشدید قابل ملاحظه جنگ سری امریکا در یمن و توسعه اساسی در عملیات جنگی هواپیماهای بدون سرنشین سیا است که یک دهه قبل در استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین مسلح در افغانستان پیشتاز شد و در سالهای اخیر صدها حمله در پاکستان انجام داده است.

تصمیم به استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین سیا در یمن در زمانی اتخاذ می شود که همکاری بین نیروهای عملیات ویژه امریکا و واحدهای ضد تروریسم یمن در میان اشوبهای سیاسی ان کشور از هم گسیخته است.
نظرات بینندگان