arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۸۵۱۸
تاریخ انتشار: ۱۲ : ۱۴ - ۲۴ خرداد ۱۳۹۰

تغذيه نوزاد با شير مادر، خطر سندروم مرگ و مير ناگهاني را کاهش مي دهد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
پژوهشگران اعلام کردند تغذیه نوزادان از شیر مادر خطر سندروم مرگ و میر ناگهانی نوزادان (SIDS) را کاهش می دهد.
 
به گزارش انتخاب؛ به گفته دکتر فرن هاوک سرپرست محققان از بخش پزشکی دانشگاه ویرجینیا، تغذیه نوزادان از شیر مادر بهترین شیوه تغذیه است و خطر مرگ و میر ناشی از سندروم مرگ و میر ناگهانی نوزادان را کاهش می دهد. وی در ادامه تصریح کرد سندروم مرگ و میر نوزادان که مرگ ناگهانی نیز گفته می شود ، بطور کلی تا پیش از یک سالگی و در زمان خواب و بدون هیچ علت خاصی روی می دهد.

بروز این سندروم در دوره دو تا چهار ماهگی متداول تر است. به گزارش موسسه ملی سلامت آمریکا، سالانه حدود 2500 نوزاد در اثر بروز این سندروم جان خود را از دست می دهند. علل بروز این سندروم هنوز مشخص نیست، اما در توصیف ان می توان گفت در نوزادان دو رگه پسر بیشتر دیده شده است. هاوک در ادامه تصریح کرد تغذیه نوزاد از شیر مادر ، از بدن نوزاد در برابر بسیاری از عفونتهای مهلک محافظت و در نتیجه از بروز سندروم مرگ و میر نوزادان جلوگیری می کند.
 
طبق تحقیقات هاوک و همکارانش میزان مرگ و میر نوزادان در مواردی که نوزاد از شیر مادر تغذیه می کرد 70% کمتر از دیگر نوزادانی بود که از شیر خشک تغذیه می شدند. سازمان بهداشت جهانی در این حال توصیه می کند نوزادان دست کم تا شش ماهگی از شیر مادر تغذیه کنند. به گزارش پایگاه اینترنتی سلامت ، در بسیاری از موارد مرگ و میر نوزادان در حالی رخ می دهد که نوزاد به شکم خوابیده و صورت و یا سرش پوشیده شده است.

نوزاد توانایی ندارد همانند نوزادان طبیعی سر خود را بلند و گریه کند و در نتیجه در مدت زمان اندکی دچار خفگی می شود. هاوک در انتها توصیه کرد خانواده ها با اطمینان از طاق باز خوابیدن و همچنین کنترل دمای بدن نوزاد (اطمینان از بالا نرفتن دمای بدن)، از بروز این سندروم تا حد امکان جلوگیری کنند.
نظرات بینندگان