arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۸۵۳۰۳
تاریخ انتشار: ۱۴ : ۱۲ - ۱۹ مرداد ۱۳۹۵

انتقاد قلیچداراوغلو از اردوغان درباره احیای مجازات اعدام/ "اردوغان هنوز درس نگرفته است"

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رهبر حزب اپوزیسیون ترکیه با انتقاد از اظهارات رحب طیب اردوغان درباره احیای حکم اعدام در جریان گردهمایی هفتم اوت در استانبول گفت: اردوغان هنوز از اتفاقات رخ داده درس نگرفته است با این وجود امیدوار است که فضای وحدت در کشور ادامه یابد.

به گزارش روزنامه حریت، کمال قلیچدار اوغلو، رهبر حزب "مردم جمهوری خواه "، بزرگترین حزب اپوزیسیون ترکیه با اشاره به گردهمایی اخیر "شهدا و دموکراسی" در استانبول گفت: به لطف خدا فضای حاکم بر گردهمایی ادامه خواهد یافت، اما برخی مشکلات مشاهده می‌شود رییس جمهور کشور بحث احیای مجازات اعدام را مطرح کرده است و به نظر می‌رسد که وی هیچ درسی از اتفاقات رخ داده نگرفته است و اعلام می‌کند  مسئله احیای اعدام را دست من بیاورید تا آن را امضا کنم در حالی که می‌داند که چنین اتفاقی رخ نخواهد داد. اردوغان باید این مسئله را بداند که این مسئله ممکن نیست.

وی ادامه داد: اردوغان در واقع وی به جای آرام کردن مردم تنش‌ها را بیشتر می‌کند.

رهبر حزب مردم جمهوری خواه در ادامه خطاب به بکر بوزداغ، وزیر دادگستری ترکیه گفت: شما باید توضیح دهید که اگر حتی احیای مجازات اعدام توسط پارلمان تصویب شود امکان اجرای آن بر اساس قوانین علیه کودتاچیان امکان پذیر نیست ترکیه مجازات اعدام را از قانون اساسی خود در سال 2002 به عنوان بخشی از تلاش‌هایش برای پیوستن به اتحادیه اروپا برداشته است.

همچنین او در ادامه افزود: باید نقشه راهی ارائه شود که از هرگونه تلاش برای سرنگونی دموکراسی در کشور در آینده جلوگیری کند. ما می‌توانیم بر همه این مسائل پیروز شویم و گام‌هایی در راستای اجرای عدالت و تغییر قانون اساسی برداریم. من در آن گردهمایی این فرصت را پیدا کردم که برای جمعیت حاضر که بیشترشان عضو حزب عدالت و توسعه بودند سخنرانی کنم، من تنها سوالاتی را برای آنها مطرح کردم به عنوان مثال مسئله آزادی رسانه، آنها باید در این باره فکر کنند که اگر رسانه‌ها کودتای 15 ژوئیه را گزارش نمی‌دادند چگونه می‌توانستند در برابر این کودتا بایستند؟

قلیچدار اوغلو با انتقاد از برخی تغییرات در ساختار ارتش ترکیه گفت: این تغییرات باعث می‌شود که نیروهای مسلح ترکیه در برابر نفوذهای سیاسی مقاوم نباشند. ما باید یک ارتش قوی داشته باشیم تا بتوانیم در منطقه قدرتمند باشیم برهمین اساس باید از هرگونه تضعیف ارتش جلوگیری کنیم.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان