arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۸۶۰۰۲
تاریخ انتشار: ۲۷ : ۱۴ - ۲۳ مرداد ۱۳۹۵

وزیر کشور: سال گذشته شاهد بگیر و ببندهای زیادی بودیم/بگیر و ببندها، مردم را مایوس می‌کند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 وزیر کشور با تاکید بر اینکه در حوزه امر به معروف و نهی از منکر نیروی انتظامی باید آخر خط باشد، گفت: سال گذشته شاهد بگیر و ببندهای زیادی بودیم و تعداد زیادی را گرفتیم و بردیم و تعهد گرفتیم، اما این افراد فردا روزی قرار است؛ ازدواج کنند و یا شغلی برای خود اختیار کنند و این افراد ناامید و مایوس می‌شوند؛ چرا که نگران پرونده خود هستند.

رحمانی‌فضلی؛ وزیر کشور در جلسه روسا و دبیران شورای امر به معروف و نهی از منکر که امروز در سالن پیامبر اعظم این وزارتخانه برگزار شد، اظهار داشت: اگر اعلام شود؛ جامعه‌ای داریم که در آن افراد دروغ و تهمت نمی‌زنند، همه افراد مسئولیت‌شناس هستند، همگی به دنبال عدالت و محبت هستند، قطعاً همه چراغ برمی‌داریم و به دنبال این جامعه می‌گردیم. در اینجا این سوال وجود دارد که چرا این اتفاق و جامعه خوب برای ما به وجود نمی‌آید، چرا که از طرفی فطرت انسان به دنبال خوبی‌ها و نیکی‌هاست و از طرف دیگر شیطان بیکار نمی‌ماند.

وی با اشاره به اینکه اگر مبتنی بر فطرت کار کنیم و عقول جامعه بشری را تقویت کنیم؛ همه از این موضوع استقبال خواهند کرد، گفت: در این شرایط پیشرفت اسلام در قلوب انسان‌ها جلوتر خواهد رفت. اگر اقدام‌های لازم را حداقل در دستگاه‌های اداری خوب انجام دهیم؛ شرایط بهتری را پیش‌رو خواهیم داشت، ولی در طرف مقابل باید از خودمان سوال کنیم که آیا به این موضوع اعتقاد و ایمان داریم و یا اینکه صرفاً طبق آموزه‌های دینی و چون مسلمان هستیم به این وظایف عمل می‌کنیم. آیا قلباً به این موضوع اعتقاد داریم یا خیر؟

وزیر کشور اضافه کرد: پس از اعتقاد قلبی به این موضوع بحث روش و شیوه‌ها مطرح است. حال این سوال وجود دارد که آیا در این راستا براساس عقل و عشق عمل کرده‌ایم یا به روش‌هایی عمل کردیم که نشان داده موفق نیستند؟ ما حرف‌های خوب و زیبا زیاد می‌زنیم اما مهم عملکرد است به طور مثال پیشرفت و آبادانی کشور در پنج برنامه توسعه پیش‌بینی شده و در این راستا اعتقاد هم داشته‌ایم که باید این برنامه‌ها اجرایی شود اما چون شیوه‌های اجرایی درست نبوده برنامه‌ها نیز به خوبی عملیاتی نشده است.

رحمانی‌فضلی با بیان این مطلب که خواهش می‌کنم که شورای امر به معروف و نهی از منکر آسیب‌‌شناسی‌های صورت گرفته در مورد این موضوع را بار دیگر بررسی و مورد بازنگری قرار دهند، اظهار داشت: در حال حاضر شاهد هستیم برخی مسائل پس از ۳۷ سال به ارزش تبدیل شده در حالی که ضد ارزش هستند.

وی با اشاره به اینکه در حوزه امر به معروف و نهی از منکر روش برخورد گاهی اوقات نامناسب بوده است، خاطرنشان کرد: این روشها قابل بازنگری و آسیب‌شناسی است. اگر به طور مثال هر سال سه یا چهار منکر را انتخاب و بر روی آن تمرکز می‌کردیم این همه انرژی و توانی که در رابطه با این موضوع گذاشتیم؛ تاثیرگذاری بیشتری به همراه داشت.

وزیر کشور ضمن تاکید بر اینکه در حوزه امر به معروف و نهی از منکر هدفگذاری‌ها باید درست باشد و بدون مشورت و مشارکت کاری پیش نمی‌رود تصریح کرد: در این رابطه تاکید بر قانون و عمل به آن بسیار حائز اهمیت است، چرا که دامنه امر به معروف و نهی از منکر بسیار وسیع است به طور مثال ولی فقیه در کشور ما فصل‌الخطاب است و آنچه که در حکومت نفوذ دارد نظر ولی فقیه است که اگر اینطور نبود؛ ۲۰ مرجع نظر می‌دادند.

رحمانی‌فضلی با اشاره به اینکه یکی از ضعف‌های اساسی ما ضعف پیگیری مسائل است، گفت: امر به معروف و نهی از منکر باید پیگیری شود و هیچ چیز در سیستم اداری با پیگیری بدون نتیجه نمی ماند. همچنین باید بعد از پیگیری ارزیابی و نتیجه گیری داشته باشیم. در حال حاضر به طور مثال برخی دستگاه‌های اجرایی که ۲۰۰ شعبه دارند ۵۰ شعبه خوب کار می‌کند اما برخی شعبات دیگر عملکرد خوبی ندارند.

وی با تاکید بر اینکه در حوزه امر به معروف و نهی از منکر نیروی انتظامی باید آخر خط باشد، گفت: سال گذشته شاهد بگیر و ببندهای زیادی بودیم و تعداد زیادی را گرفتیم و بردیم و تعهد گرفتیم، اما این افراد فردا روزی قرار است ازدواج کنند و یا شغلی برای خود اختیار کنند و این افراد ناامید و مایوس می‌شوند؛ چرا که نگران پرونده خود هستند. برخورد نیروی انتظامی در این حوزه؛ هزینه‌های اجتماعی بسیار بالایی دارد.

وزیر کشور ادامه داد: در معرض تهدیدات فراوانی از سوی شبکه‌های ماهواره‌‌ای و شبکه‌های اجتماعی هستیم. آنها منفعت‌طلبی و سودجویی را به عنوان اصالت مطرح می‌کنند که در چنین شرایطی باید این فضا را مدیریت و کنترل کنیم.
منبع: ایلنا
نظرات بینندگان