arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۸۶۲۱۴
تاریخ انتشار: ۰۴ : ۱۲ - ۲۴ مرداد ۱۳۹۵

"نظم نوین جهانی" با مرکزیت اتحاد روسیه و چین

خبرگزاری روسی نوشته است: درحالیکه آمریکا و اروپا سیاست خصمانه‌ای نسبت به چین در پیش گرفته‌اند، پکن به دنبال ایجاد ائتلافی با روسیه به منظور مقابله با ناتو است و خواستار "نظم نوین جهانی" میان پکن و مسکو شده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
شی جینپینگ، رییس جمهوری چین در جریان سخنرانی در نود و پنجمین سالگرد تاسیس حزب کمونیست این کشور در ماه گذشته میلادی، خواستار تشکیل یک اتحادیه نظامی با روسیه شد که می‌تواند قدرت ناتو را کم کند و به تمایلات امپریالیستی غرب پایان دهد.

به گزارش انتخاب؛ این اظهارات از سوی رییس جمهوری چین در برهه‌ای از زمان مطرح شده که پکن و مسکو خود را در مقابل سیاست‌های خارجی خصمانه آمریکا به شدت در معرض خطر می‌بینند؛ به طوریکه دو کشور به استقرار سپرهای دفاع موشکی و سایر تدابیر امنیتی پرداخته‌اند تا در صورت لزوم و درگیری از آنها در مقابل غرب دفاع کنند.

رییس جمهوری چین در این مراسم گفت:‌ جهان در آستانه یک تغییر اساسی قرار دارد. ما شاهد هستیم که چگونه اتحادیه اروپا به تدریج رو به نابودی می‌رود و اقتصاد آمریکا روبه زوال است. اینها همگی برای یک نظم نوین جهانی است.

به نظر می‌رسد که این اظهارات از سوی مقام ارشد دولت چین به خاطر دخالتهای آمریکا در مساله مناقشات دریای چین جنوبی و مطرح کردن آن در دادگاه لاهه و همچنین انتقادهای غرب به سرکوب مخالفان دولتی در چین صورت گرفته است.

شی جینپینگ همچنین در میان هواداران حزب حاکم کمونیست به این مساله پرداخت که در 10 سال آینده "ما شاهد یک نظم نوین جهانی خواهیم بود که مرکزیت اصلی آن اتحاد چین و روسیه است."

ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه نیز مدت‌هاست که از تحولات نظامی و اقتصادی گسترده میان روسیه و چین حمایت کرده و همکاری‌های موجود میان دو کشور را استراتژیک و جامعه می‌داند.

به دلیل موضع گیری جامعه بین‌الملل نسبت به چین در پی حکم دادگاه لاهه در بی اساس بودن ادعای مالکیت انحصاری پکن در دریای چین جنوبی و استقرار سامانه‌های دفاع موشکی تاد آمریکا در کره جنوبی، روسیه بیش از گذشته به حمایت از حضور چین در مانورهای نظامی مشترک در اقیانوس آرام پرداخته است.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان