arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۸۶۳۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۶ : ۱۸ - ۲۵ خرداد ۱۳۹۰

بیانیه شدیداللحن شورای همکاری خلیج فارس علیه ایران+واکنش وزارت خارجه

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
وزیران عضو شورای همكاری خلیج فارس در بیانیه‌ای بر اهمیت به كارگیری تمامی ابزار‌های لازم برای برقراری امنیت و ثبات در كشور‌های منطقه تاكید كردند. این بیانیه در یكصد و دهمین نشست وزیران این شورا به ریاست وزیر امور خارجه امارات متحده عربی به صادر شد. در این بیانیه ضمن توجه به برقراری امنیت و ثبات به اهمیت مبارزه با تروریسم، توسعه اقتصادی و اجتماعی در كشور‌های منطقه نیز اشاره شده است.

به گزارش انتخاب به نقل از دیپلماسی ایرانی؛ شورای همكاری خلیج فارس بار دیگر در این بیانیه ادعای دخالت ایران در امور داخلی كشور‌های عضو شورای همكاری خلیج فارس را مطرح كرده است.

از زمان بالا گرفتن بحران‌ها در خاورمیانه به دنبال خیزش‌های مردمی در زمستان گذشته، شورای همكاری خلیج فارس در بیانیه‌های متعددی ایران را به دخالت در امور داخلی كشو‌ر‌های عضو این شورا متهم كرده و حتی به سازمان ملل نیز شكایت كرده است. اما تهران تمامی این اتهامات را رد كرده و آمریكا و اسرائیل و اخیرا عربستان سعودی را به دخالت در امور كشور‌های منطقه متهم می‌كند.

ایران به خصوص در مورد بحران در بحرین، عربستان سعودی را به دخالت در این كشور متهم می‌كند و این در حالی است كه غرب و اعراب ادعای دخالت ایران در امور سوریه را مطرح می‌كنند. ادعایی كه اخیرا هیلاری كلینتون، وزیر امور خارجه آمریكا نیز آن را تكرار كرده است.

در بیانیه شورای همكاری خلیج فارس آمده است كه دخالت جمهوری اسلامی در امور كشور‌های منطقه مغایر با حسن همجواری بوده و به بهبود روابط ایران با كشور‌های منطقه كمك نمی‌كند. همانگونه كه پیش بینی می‌شد، بهار عرب بر مواضع این كشور‌ها در قبال فعالیت‌های هسته‌ای ایران نیز تاثیر شگرفی داشته است.

به طوری كه پس از مدت‌ها سكوت و محافظه‌كاری كشور‌های عضو شورای همكاری خلیج فارس در این بیانیه نگرانی عمیق خود را در مورد فعالیت های هسته‌ای ایران ابراز كرده و موضوع ایجاد خاورمیانه بدون تسلیحات هسته‌ای و تسلیحات كشتار جمعی را مطرح كرده‌اند.

همچنین در این بیانیه از تلاش آمریكا، انگلیس، فرانسه، چین، روسیه و آلمان به منظور حل مساله هسته‌ای ایران قدردانی ابراز امیدواری شده است كه این تلاش‌ها به نتیجه برسد.
 
واکنش وزارت خارجه
 
سخنگوی وزارت امور خارجه ادعاهای تکراری و اتهامات کذب علیه جمهوری اسلامی ایران در بیانیه اخیر شورای همکاری خلیج فارس را مردود و بی اساس دانست.
 
رامین مهمان پرست این امر را اقدامی در جهت انحراف افکار عمومی جامعه بین المللی از اقدامات نظامی گرایانه و بحران ساز برخی کشورهای منطقه در مواجهه با مطالبات مشروع و حقوق ملت های خود و مداخله در امور کشورهای همسایه توصیف کرد.
 
وی همچنین با تاکید بر اهمیت و اولویت حفظ و تداوم امنیت منطقه خلیج فارس برای جمهوری اسلامی ایران، نقش مخرب برخی جریانات و رسانه های کشورهای منطقه در ایجاد تفرقه و فضای دشمنی را غیر مسئولانه دانست.
 
مهمان پرست افزود: اینگونه اقدامات هیچگونه کمکی به ثبات و امنیت منطقه نخواهد کرد و تنها باعث ایجاد انحراف در معرفی خطر و تهدید اصلی یعنی رژیم صهیونیستی خواهد شد.
 
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
sk
|
UNITED ARAB EMIRATES
|
۱۰:۵۶ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۶
0
0
yekjouri goftid shadidollan engari shoma sokhangouye anha hastid.waaaaaaaaaaaaaay ke tarsidam.
نظرات بینندگان