arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۸۶۳۵
تاریخ انتشار: ۳۴ : ۱۹ - ۲۵ خرداد ۱۳۹۰

رییس جمهور چین به احمدی‌نژاد چه گفت؟

رئیس جمهور چین در دیدار با محمود احمدی‌نژاد در قزاقستان از وی خواسته است تا به پای میز مذاكرات هسته‌ای باز‌گردد و در جهت ایجاد اعتماد بین طرفین گفت‌و‌گو «گام‌های اساسی» بردارد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

گزارش‌ها حاكی است كه رئیس جمهور چین در دیدار با محمود احمدی‌نژاد در قزاقستان از وی خواسته است تا به پای میز مذاكرات هسته‌ای باز‌گردد و در جهت ایجاد اعتماد بین طرفین گفت‌و‌گو «گام‌های اساسی» بردارد.

به گزارش رویترز به نقل از خبرگزاری چینی شین‌هوآ، هو جین‌تائو و محمود احمدی‌نژاد كه به منظور شركت در دهمین اجلاس سازمان همكاری شانگهای در آستانه، پایتخت قزاقستان، حضور دارند، روز سه‌شنبه با یكدیگر دیدار داشته‌اند كه در جریان این ملاقات هو جین‌تائو از آقای احمدی‌نژاد خواست تا شرایط لازم برای گفت‌و‌گوهای هسته‌ای را فراهم كند.

رئیس جمهور چین روز سه‌شنبه تأكید كرده است كه از سرگیری مذاكرات علاوه بر این‌كه به سود ایران است، برای برقراری صلح و ثبات در منطقه خاورمیانه سودمند خواهد بود. این اظهارات در حالی بیان شده است كه به دنبال اعلام ایران مبنی بر سه برابر كردن تولید اورانیوم ۲۰ درصدی ، چین به همراه سایر كشورهای پنج به علاوه یك، نگرانی خود را از جنبه‌های احتمالا نظامی! برنامه هسته‌ای تهران ابراز كرده و در بیانیه‌ای مشترك از ایران خواستند تا به گفت‌و‌گوهای هسته‌ای بازگردد.

خبرگزاری رویترز می‌نویسد كه روز سه‌شنبه، محمود احمدی‌نژاد نیز اظهار كرده كه كشورش مایل به از سرگیری مذاكرات هسته‌ای است. احمدی‌نژاد هفته گذشته نیز در جریان نشست خبری خود گفته بود كه ایران همواره آماده مذاكره بوده است. وی با این حال تأكید كرده بود كه هیچ عاملی موجب نخواهد شد جمهوری اسلامی از غنی‌سازی اورانیوم دست بكشد.

چین كه یكی از خریداران بزرگ نفت ایران است، تاكنون بارها با مخالفت با اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران، مانع از اجماع قدرت‌های جهانی علیه ایران شده است، اما با این حال با هیچ یك از چهار قطعنامه تحریمی كه شورای امنیت سازمان ملل از سال ۱۳۸۵ با هدف توقف غنی‌سازی علیه ایران صادر كرده مخالفت نكرده است.

دهمین اجلاس سازمان شانگهای دهمین نشست سران سازمان همكاری شانگهای روز چهارشنبه در آستانه پایتخت قزاقستان به مدت یك روز ادامه خواهد داشت. قرار بر این است كه كشورهای عضو این سازمان در نشست خود در مورد امنیت منطقه و همكاری‌های اقتصادی با یكدیگر گفت‌و‌گو كرده و پس از آن در كنفرانس خبری حاضر شوند. محمود احمدی‌نژاد نیز به منظور حضور در این نشست روز سه‌شنبه وارد قزاقستان شده است.

به گزارش مقام دیپلماتیك روسیه، قرار بر این است كه پس از اجلاس روسای جمهور ایران، روسیه و قزاقستان در نشستی سه‌جانبه شركت كنند. سازمان همكاری شانگهای كه پیشتر تنها بر روی مسائل امنیتی تمركز داشت، سال ۲۰۰۱ تأسیس شده و به نوعی رقیب سازمان ناتو به شمار می‌رود. این سازمان دارای شش عضو اصلی، چین، روسیه، قزاقستان، تاجیكستان، ازبكستان و قرقیزستان، و چهار عضو ناظریعنی ایران، پاكستان، مغولستان و هند است.

نظرات بینندگان