arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۸۶۳۷۰
تاریخ انتشار: ۲۶ : ۲۳ - ۲۴ مرداد ۱۳۹۵

کردستان دارنده رتبه دوم بی‌سوادی در کشور

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
معاون سوادآموزی آموزش و پرورش کردستان گفت: استان کردستان در رتبه دوم بی‌سوادی در کشور قرار دارد.

به گزارش انتخاب، «رمضان یوسفی»، در نشست مسئولان سوادآموزی استان با جهاد دانشگاهی کردستان، اظهار کرد: با توجه به فرمان امام خمینی(ره) مبنی بر اهمیت دادن به مقوله آموزش هم‌چنین بر اساس تأکیدات مقام معظم رهبری، باید همه دست به دست هم داده و برای ریشه‌کنی بی‌سوادی تلاش کنیم.

وی افزود: در این راستا مصوبات مختلفی تعیین شده و بر اساس آن همه ادارات و سازمان‌هایی که با بدنه جامعه درگیر هستند را دخیل کرده‌ایم و امیدواریم با این اقدامات پرچم ریشه‌کنی بی‌سوادی در کردستان را برافرازیم.

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش کردستان عنوان کرد: بر اساس سرشماری سال 90، تعداد بی‌سوادان کشور 14.5 درصد بوده است که 9 میلیون و 700 هزار نفر از آنها بی‌سواد مطلق و 11 میلیون نیز کم سواد بوده‌اند.

وی تصریح کرد: در سال 90 در مجموع بیش از 20 میلیون نفر از جمعیت 70 میلیونی کشور، بی‌سواد و کم‌سواد بوده‌اند.

یوسفی با اشاره به این‌که کردستان رتبه دوم بی‌سوادی کشور را دارد، اعلام کرد: بر اساس سرشماری سال 90، 286 هزار بی‌سواد مطلق و 262 هزار نفر کم سواد در کردستان وجود دارد.

وی با اشاره به این‌که مقام معظم رهبری در سفر تاریخی خود به کردستان، این استان را استانی فرهنگی خواندند، گفت: با یاری گرفتن از تمام موسسات دولتی و غیردولتی، تمام تلاش خود را برای برطرف کردن دغدغه رهبری در خصوص ریشه‌کنی بی‌سوادی به کار گرفته‌ایم.

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش کردستان با اشاره به این‌که جامعه هدف سوادآموزی در کردستان 10 تا 49 ساله هستند، افزود: آموزش‌های سوادآموزی در سه بخش آموزش بی‌سواد مطلق یا سوادآموزی، آموزش کم‌سواد یا دوره انتقال و تداوم آموزش به سوادآموزان یا دوره تحکیم ارائه می‌شود.

وی در ادامه به اقدامات انجام شده از سال 90 تاکنون اشاره کرد و افزود: در سال 90، 111 هزار و 917 نفر بی‌سواد 10تا 49 ساله در کردستان داشتیم که با احیای شورای پشتیبانی سوادآموزی و اقدامات صورت گرفته در این راستا، این میزان به 60 هزار نفر کاهش یافته است.

یوسفی ادامه داد: در شش استان کشور که دارای بیشترین آمار بی‌سوادی بوده‌اند، طرحی با عنوان شتاب‌بخشی به ریشه‌کنی بی‌سوادی اجرا شده است که بر اساس آن هر استان بر اساس وضعیت اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی خود برای ریشه‌کنی بی‌سوادی برنامه‌هایی را در نظر گرفته و اجرا کرده است.

وی با اشاره به این‌که هم‌اکنون 600 تا 700 نفر آموزش‌دهنده در استان حضور دارند، گفت: هر سال برای این افراد دوره‌های آموزشی 60 ساعته برگزار شده که پارسال 100 هزار نفر ساعت آموزش توسط آموزش و پرورش کردستان ارائه شده است.

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش کردستان با اشاره به این‌که حداقل مدرک آموزش دهندگان دیپلم است، خاطرنشان کرد: هم‌اکنون اولویت با آموزش‌دهندگان دارای مدرک کارشناسی، فوق دیپلم و سپس دیپلم است.


منبع: ایسنا
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان