arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۸۶۴۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۴۹ : ۰۱ - ۲۶ خرداد ۱۳۹۰
افتخاری دیگر برای ایرانیان ؛

جدید ترین ماهواره ایرانی در مدار زمین قرار گرفت

در شب ولادت با سعادت حضرت علی (ع) متخصصان و دانشمندان هوا فضای جمهوری اسلامی ایران موفق شدند با پرتاب موفقیت آمیز ماهواره رصد به فضا، آن را در مدار زمین قرار دهند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
در شب ولادت با سعادت حضرت علی (ع) متخصصان و دانشمندان هوا فضای جمهوری اسلامی ایران موفق شدند با پرتاب موفقیت آمیز ماهواره رصد به فضا، آن را در مدار زمین قرار دهند.

دانشمندان و متخصصان هوا فضای کشورمان پس از قرار دادن ماهواره ملی امید در مدار زمین موفق شدند نخستین ماهواره تصویربرداری ایران که تمامی مراحل طراحی، ساخت ، تجمیع ، تست و آماده سازی برای پرتاب آن در داخل کشور انجام شده است، را در مدار زمین قرار دهند.

ماهواره رصد 15،3 کیلوگرم وزن دارد و برای تزریق در مداری با ارتفاع 260 کیلومتر طراحی شده که هر شبانه روز 15 بار به دور زمین می چرخد.

بنا بر این گزارش مأموریت ماهواره رصد برقراری ارتباط با ایستگاههای زمینی ، دریافت فرامین از ایستگاههای زمینی ، تصویربرداری از زمین و ارسال تصاویر به همراه اطلاعات تله متری به ایستگاههای زمینی است.

توپولوژی و ساختار ایستگاههای زمینی ماهواره رصد نیز به گونه ای طراحی و پیاده سازی شده است که بیشترین دسترسی به ماهواره را جهت دریافت اطلاعات و ارسال فرامین کنترل فراهم نموده است. اغلب زیر سیستم های اصلی یک ماهواره بزرگ در این ماهواره وجود دارد که از جمله می توان به زیرسیستم های مدیریت توان، پانل های خورشیدی ، کنترل وضعیت ، محموله اپتیکی ، GPS ، مدیریت داده و فرامین روی بورد، گیرنده و فرستنده داده های روی بورد، فرستنده رنجینگ و کنترل دما اشاره کرد .

بومی سازی دانش و فن آوری طراحی و آزمایش ماهواره، بومی سازی فن آوری سنجش از دور و تصویربرداری از مین بوسیله ماهواره، توسعه فن آوریهای جدید شامل تولید توان در محیط مداری، تعیین و کنترل وضعیت ترکیبی فعال و غیرفعال ، ساخت پانل ها و حسگرهای خورشیدی و ساخت بوم گرادیان جاذبه که همگی برای نخستین بار در کشور انجام می شود از دستاوردهای طراحی و اجرای این پروژه مهم ملی است.

این دومین ماهواره بر ساخت جمهوری اسلامی ایران است که قادر است میکروماهواره 16 کیلویی را تا ارتفاع 260 کیلومتری از سطح زمین قرار دهد. طول این ماهواره بر ؛ 22 متر ، قطر آن 1،25 و وزن کل آن 26 تن است.

عملیات موتور اول و جدایش آن ‌، عملیات موتور دوم ، خارج شدن ماهواره بر از جو غلیظ ، رسیدن به سرعت مورد نظر و جدایش ماهواره از ماهواره بر مراحلی بودند که ماهواره بر سفیر رصد با موفقیت انجام داد.

چهار ایستگاه ره گیری ، ایستگاه تله متری و فرمان ، ایستگاه مرکزی و ایستگاه متحرک ، عملیات ره گیری ، هدایت و کنترل و دریافت اطلاعات از ماهواره بر سفیر رصد بر عهده دارند که آنها نیز با موفقیت عملیات خود را انجام داده و همچنان عملیات آنان ادامه دارد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۳۴ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۶
0
0
این هم عاقبت اون ماهواره هایی کیشه که دو روز هست بعد سقوط میکنه و پول مملکت دود میشه....در ضمن این ماهواره ای که شما ساختین کاردستی دانشگاه های ژاپن یا اروپا یا امریکا هست کار شق القمر نکردین
نظرات بینندگان