arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۸۶۸۸۶
تعداد نظرات: ۱۵ نظر
تاریخ انتشار: ۱۶ : ۱۷ - ۲۷ مرداد ۱۳۹۵
پیش فرض ناداوری و شکست ورزشکاران ایرانی در مسابقات بین المللی

باز هم «ناداوری»، باز هم «حق ما را خوردند»!

ما ایرانیان اساسا متاثر از واقعیات تاریخی در دوره معاصر تا حدودی حس­ خودقربانی پنداری داریم. این موضوع که در سطحی گسترده تر توسط جامعه شناسان و تحلیلگران مسائل ایران با عنوان "تئوری توطئه" مورد تحلیل علمی قرار گرفته است، توسط دولت ها و کارگزاران جامعه نیز در یک نیم قرن اخیر تشدید شده و بارها مورد تکرار و تاکید قرار رگرفته است به گونه ای که در ناخودآگاه ما رسوخ کرده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
باز هم ناداوری، باز هم حق ما را خوردند!

سرویس اجتماعی «انتخاب»؛ عزیزالله حاتم زاده:
ما ایرانیان اساسا متاثر از واقعیات تاریخی در دوره معاصر تا حدودی حس­ خودقربانی پنداری داریم. این موضوع که در سطحی گسترده تر توسط جامعه شناسان و تحلیلگران مسائل ایران با عنوان
"تئوری توطئه" مورد تحلیل علمی قرار گرفته است، توسط دولت ها و کارگزاران جامعه نیز در یک نیم قرن اخیر تشدید شده و بارها مورد تکرار و تاکید قرار رگرفته است به گونه ای که در ناخودآگاه ما رسوخ کرده است. نمود عینی این مساله را در مسابقات مختلف ورزشکاران ایرانی در عرصه بین المللی دیده ایم. تقریبا همه ما موارد متعددی را به یاد داریم که ورزشکار، مربی، گوینده ورزشی و سایر مردم بعد از شکست از ناداوری علیه ایران سخن می گویند. این جمله را از همان بچگی بارها و بارها از تلویزیون توسط کارشناسان و مجریان ورزشی شنیده ایم. ورزشکار ایرانی نیز به عنوان عضوی از این جامعه، با این پیش فرض وارد میدان مسابقه می شود.

وجود این پیش فرض، باعث می شود تا ورزشکار ایرانی حساسیت دوچندانی به تصمیمات داوری داشته باشد و در صورت مشاهده یا حتی تصور کوچکترین خطایی از سوی داور، عصبانی شده و تمرکز خود را از دست بدهد. به گونه ای که به جای ادامه تلاش برای پیروزی در میدان، با بغض و خشم از ادامه مبارزه ناامید شود. این مساله همچنین عموم مردم و به ویژه کاربران فضای مجازی را همواره در حالت آماده باش نگه داشته تا در صورت مشاهده "ناداوری" از جانب هر شخص یا سازمان بین المللی علیه ورزشکاران ایرانی، به آنها هجوم برده و اعتراض خود را نشان دهند.

اما واقعیت این است که آنچه ما به عنوان ناداوری علیه ورزشکاران ایرانی به یک اسطوره تبدیل کرده ایم و به این وسیله حساسیت مردم و ورزشکاران را درباره تصمیمات داوری در مسابقات ورزشی بین المللی بالا برده ایم، عمدتا "اشتباهات داوری" است که جزئی از ورزش حرفه ای است و فقط مختص به ما نیست. در جام جهانی 1986 گل نادرست مارادونا به انگلیس از سوی داور صحیح اعلام شد و در جام جهانی 2010 نیز داورگل صحیح لمپارد به آلمان را نگرفت. ما باید بپذیریم که هر اشتباهی علیه ما لزوما به معنای ناداوری نیست.

شاید در موارد اندکی ناداوری علیه ما صورت گرفته و به صورت سازماندهی شده و با برنامه ریزی حق ورزشکاران ایرانی ضایع شده باشد. اما باز هم نمی توان گفت این مساله صرفا مختص به ورزشکاران ایرانی است. جهان، حداقل در زمینه ورزشی، علیه ما متحد نشده و برای شکست ورزشکاران ایرانی برنامه ریزی نکرده است. اما ما با بزرگنمایی این موضوع، زمینه باخت ورزشکاران ایرانی را پیش از شروع مسابقه فراهم می کنیم. شاید اگر عبدولی و بهداد با این پیشفرض وارد میدان نمی شدند، در آن لحظات حساس پایانی ذهنشان تمرکز بالاتر و پاهایشان قدرت بیشتری برای جنگیدن داشت.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۵
در انتظار بررسی: ۷۶
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
United Kingdom
|
۱۷:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۷
35
91
البته مطلب مهم و جالبی بود ولی مصداق اتفاقات دیشب نبود.
نویسنده اطلاعی از وضعیت مافیایی فدراسیون جهانی نداشته است. رجوع شود به مصاحبه های شاهین نصیری نیا در خصوص انداختن وزنه به بهانه مصدومیت در المپیک سیدنی و نیز حوادث المپیک لندن برای سهراب مرادی
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۷
21
80
انتخاب جان، ناداوری به صورت توطئه آمیز هم کم در ورزش نبوده. نمونش بازی کره جنوبی و ایتالیا و کره جنوبی و اسپانیا در جام جهانی سال 2002 که توی بازی با ایتالیا داور 3 تا گل سالم رو مردود اعلام کرد. یا بازی بارسلونا و چلسی در جام قهرمانان اروپا که داور 6 پنالتی رو که 3 تاش کاملاً واضح بود رو نگرفت. در مورد بهداد هم دقیقاً ناداوری صورت گرفت و ربطی به توهم توطئه نداره، بلکه واقعاً توطئه بود.
مانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۷
21
68
همین ناداوری و مردود کردن گل ازبکستان که 1 متر از خط دروازه ایران گذشته بود باعث شد ایران به جام جهانی صعود کند
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۷
20
65
البته نویسنده تلاش کرده به خوبی صحبتهای کلیشه ای که همیشه بعد از باخت توسط بازیکنان ومربیان و اصحاب رسانه انجام میشود را به چالش بکشد . ولی در بدترین زمان ممکن و موقعی که حتی رئیس جهانی وزنه برداری حق را به ورزشکار ما بهداد سلیمی میدهد و میگوید کاری از دستش بر نمی آید این مطلب را به رشته تحریر در آورده .
r
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۷
29
25
انتخاب عزیز، خجالت داره. چشماتو باز کن
کمال
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۷
15
34
با سلام خدمت دوستان و سایت محترم انتخاب: مطلبی که در این هیاهو و سر و صدا فراموش می شود بحث طلا یی نبودن بهداد سلیمی در بازیهای دیشب بود ولو اینکه داورها حرکت بهداد رو هم قبول میکردند باز هم فاصله ما با حریف گرجستانی خیلی زیاد بود، 245 کیلو را بهداد به سختی بالا برد حتی در حرکت اول خود و معلوم بود که حریف وزنه ی بالاتر از 250 نخواهد شد! پس خواهشا کمی با قضایا منطقی برخورد کرده و نگذاریم احساسات و هیجانات بر ما غلبه کرده و واقعیت را جور دیگر و به نفع خود تعبیر کنیم! هموطن، واقعیت اینست که بهداد از مدال نقره خود باز ماند و آنشخصی که مستحق طلا بود به حق خود رسید و مبارکش باد چون شایسته طلا بود. دلیلی ندارد با این هیجان طلای ورزشکار گرجستانی را زیر سوال برده که فرهنگ و منطق ایرانی در کل دنیا زیر سوال خواهد رفت.
حسین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۷
24
20
انتخاب جان تحليلت خيلي آبكي و دور از واقعیت موضوع بود!
ما ایرانی ها چرا درمورد سوریان چنین واکنشی رو نداشتیم چرا راجع به احسان حدادی حرفی نزدیم چرا درمورد همین عبد ولی که هم لندن وهم ریو به نظر ناداوری شد چنین نکردیم ؟
شک نکنید حق بهداد رو خوردند بهداد رکوردالمپیک وجهان رو یکجا زد وداشت رکورد فوق سنگین رو برای ایران نگه می داشت که همین روسها نگذاشتند!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۷
8
22
چیزی که کاملا مشهود است همسو با پیشرفت کشورها در حوزه های علمی و اقتصادی ونظامی ورزش انها هم بشدت در حال پیشرفت است و ورزش ما هم به نوعی آیینه ی مدیریت اقتصادیمان است که تورم بالا.بیکاری زیاد بهره وری پایین.صنعت انحصاری بی تحرک و...شاخصه های اصلی آن هستند.یک سرزمین موقعی که بسوی توسعه ومرکز استارت می زند موتورش از هر جهت روشن می شود مانند کره جنوبی امارات و...
مرتضی افضلیان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۷
24
19
برای انتخاب متاسفم.اصلا موقع شناس نیستین.
علیرضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۷
25
18
توجیه خوبی نیست انتخاب.
نقش وکیل مدافع کسانی را که حق قهرمان مسلم ایران را خوردند بازی نکن.
مردم حواسشون هست که چی میگی.
ناشناس
|
Germany
|
۲۱:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۷
28
29
چی میگید٫ حق سلیمی رو خوردند. گرجستانیه ۲۵۸ کیلو زده٫ سلیمی ۲۴۵ کیکو را نتونسته.
محسن
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۷
19
20
وقتی مطلبی در این سایت قرار میدهید، نشان دهنده موضع شماست.لذا توصیه میکنم در انتخاب مطالب دقت کنید.
اصل مطلب حرف درستیست اما هر سخن جایی و هر نکته مکانی دارد.
درج این مطلب در زمانی که واقعا یک ناداوری بزرگ در حق قهرمان کشورمون رخ داده بی سلیقگیه.
وزنه برداری مثل ورزش های سرعتی و پر تنش نیست که داوران خطاهای غیر عمد زیادی مرتکب بشند. به خصوص که داوران کار بهداد رو تایید کردند و هیءت بالاتری اونو رد کرد.
لطفا این متن رو از رو سایت بردارید تا موجب رنجش خاطر مردم و به خصوص قهرمان عزیزمون نشید.
روح اله
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۷
20
20
فکر نکنم نویسنده مطلب اصلا مسابقه وزنه برداری دیشب رو دیده باشن. آقای محترم کمی انصاف
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۷
17
9
برعکس نظر نویسنده، باید گفت با پذیرش تئوری توطئه و آمادگی قبلی ورزشکاران، می توان تاثیر گذاری داوران و نیز تبعات روانی آن برای ورزشکاران را کاهش داد
اما با چنین نوشته هایی این واقعیت امروزی که در تمام مسائل اقتصادی، سیاسی و حتی ورزشی جاری است نادیده گرفته میشود و در زمانی که همگان شاهد توطئه هستند سبب ضعف روحی ورزشکار میشود
اصغر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۷
16
17
علی آقا دوست عزیز. اینکه رئیس فدراسیون جهانی حق رو به بهداد داده ولی گفته کاری از دستم برنمیاد بخاطر توطئه نبوده بلکه به اصول کار حرفه ای پایبند بوده. درسته که رئیس بوده ولی نمیتونه تو لحظه سیستم رو عوض کنه و همه ی داوران رو اخراج کنه. اینها تو یه پروسه طولانی انتخاب میشن پس براحتی هم حذف نمیشن اونم با یک یادو صحنه شبهه دار حالا هرچند که از نظر ما ناداوری بوده باشه
نظرات بینندگان