arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۸۶۹۳۰
تاریخ انتشار: ۲۵ : ۲۱ - ۲۷ مرداد ۱۳۹۵

کوسه‌ای 300 میلیون ساله که هم نوع‌هایش را هم شکار می‌کرد/کشف جدید محققان

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
محققان شواهد تازه‌ای از کوسه «اورتاکانتوس» 300 میلیون ساله پیدا کردند که نشان می‌دهد این گونه از هم‌نوعان خود تغذیه می‌کرده است.

به گزارش انتخاب، محققان اعلام کردند که یک کوسه قدیمی که حدود 300 میلیون سال پیش زندگی می‌کرد، خطرناک‌ترین شکارچی در محیط زیست دریایی خود بوده است. ترسناک بودن این کوسه تنها به تغذیه از سایر گونه‌های جانوری محدود نمی‌شود بلکه یافته‌های جدید دانشمندان حاکی از آن است که این کوسه‌های «اورتاکانتوس» در شرایطی که با کمبود غذا مواجه می‌شدند اقدام به همنوع‌خواری می‌کردند.

محققان ایرلندی آثار دندان نوزاد این نوع کوسه را در مدفوع فسیل‌شده کوسه‌های شکارچی هم نوع پیدا کردند که در اعماق زمین در مناطق زغال‌خیز کانادا مدفون شده بود و در نهایت به این نتیجه رسیدند که این کوسه‌ها در شرایطی اقدام به همنوع‌خواری می‌کردند.

آنها پیش از این با مطالعه روی محتویات به دست آمده از مدفوع این کوسه‌های شکارچی دریافته بودند که این نوع کوسه‌ها از دوزیستان و سایر ماهی‌ها تغذیه می‌کنند و این اولین باری است که شواهد به دست آمده نشان می‌دهد که این گونه از هم‌نوعان خود نیز تغذیه می‌کرده است.
اما محققان بر این باورند که کشف دندان کوسه‌های جوان در مدفوع کوسه‌های شکارچی نمی‌تواند تنها دلیل همنوع‌خواری در این گونه در زمان کمبود مواد غذایی باشد و ممکن است سایر سایر گونه‌های گوشتخوار دریایی از کوسه‌های جوان تغذیه کرده باشند و دندا‌ن‌های هضم نشده آنها را در مدفوع این کوسه‌ها انداخته باشند.

*آنا

نظرات بینندگان