arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۸۷۴۰
تاریخ انتشار: ۴۲ : ۱۱ - ۲۷ خرداد ۱۳۹۰

آغاز اكران سه فیلم در سینماهای تهران

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
آغاز اكران فیلمهای "ورود آقایان ممنوع"، "قصه پریا" و "دختر شاه پریون" از 25 خردادماه، برگزاری جشن انجمن منتقدان و صحبتهای هنرمندان در این مراسم كه خالی از حاشیه نبود و ... از جمله اخبار هفته آخر خرداد سینمای ایران است.

به گزارش مهر؛ هفته آخر خرداد ماه 90 سینما ایران با اخبار مختلفی چون برگزاری جشن انجمن منتقدان، آغاز اكران عمومی سه فیلم، مجوز ساخت برای پنج فیلم سینمایی، انصراف علی معلم از صنف واحد تهیه كنندگان، اكران خارج از كشور "جدایی نادر از سیمین"، ساخت فیلم چمران توسط حاتمی كیا و.... همراه بود.

- پنجمین جشن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران با معرفی بهترین آثار جشنواره بیست و نهم فیلم فجر از دید منتقدان دوشنبه شب 23 خرداد برگزار شد. در این مراسم در بخش بهترین تدوین، واروژ كریم مسیحی و جابر قاسمعلی جایزه این بخش را به هایده صفی‌یاری برای تدوین فیلم "جدایی نادر از سیمین" اهدا كردند. تندیس بهترین فیلمبرداری با حضور جواد طوسی و مازیار میری به حمید خضوعی ابیانه برای فیلم سینمایی "یه حبه قند" تعلق گرفت. جایزه بهترین موسیقی فیلم با یادی از بابك بیات توسط محمد سریر و خسرو دهقان به حامد ثابت برای فیلم سینمایی "اینجا بدون من" تعلق گرفت.

جایزه استفاده خلاقانه از فناوری‌های نوین را فریبرز عرب‌نیا و محمدرضا شرف‌الدین به هدیش بیگدلی شاملو و عباس شوقی برای جلوه‌های ویژه فیلم "خیابان‌های آرام" اهدا كردند. جایزه بهترین بازیگر مكمل زن توسط مهتاب كرامتی و امیر جعفری به ریما رامین‌فر برای "یه حبه قند" اهدا شد. در این بخش دیپلم افتخار به كبری حسن‌زاده برای فیلم سینمایی "مرهم" تعلق گرفت. جایزه بهترین بازیگر مكمل مرد را سروش صحت و علی علایی به شهاب حسینی برای فیلم "جدایی نادر از سیمین" اهدا كردند. همچنین در این بخش دیپلم افتخار به امیر آقایی برای فیلم "سعادت آباد" اهدا شد.

جمشید ارجمند و هایده صفی یاری جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن را به ساره بیات برای فیلم "جدایی نادر از سیمین" اهدا كردند. طناز طباطبایی در این بخش برای فیلم "مرهم" دیپلم افتخار دریافت كرد. تندیس بهترین بازیگر نقش اصلی مرد توسط حمید فرخ‌نژاد و احمد طالبی نژاد به پیمان معادی برای فیلم "جدایی نادر از سیمین" اهدا كردند. معادی در سالن حضور نداشت و جایزه‌اش را علی اصغر شهبازی دریافت كرد. دیپلم افتخار این بخش به رضا عطاران برای فیلم "اسب حیوان نجیبی است" تعلق گرفت.

جایزه خلاقیت و استعداد درخشان توسط حبیب رضایی و شهرام مكری به هومن سیدی برای فیلم "آفریقا" تعلق گرفت. دیپلم افتخار استانداردهای حرفه‌ای تهیه كنندگی توسط منوچهر محمدی و علیرضا شجاع نوری به فرشته طائرپور برای فیلم "آینه‌های روبرو" تعلق گرفت كه فرزندش غزل شاكری بازیگر فیلم جایزه را دریافت كرد. تندیس بهترین فیلمنامه توسط فرهاد توحیدی و قاسم قلی‌پور به بهرام توكلی برای فیلم "اینجا بدون من" تعلق گرفت. همچنین دیپلم افتخار این بخش را امیر عربی برای فیلم "سعادت آباد" دریافت كرد.

تندیس بهترین كارگردانی جشن منتقدان سینمای ایران را مسعود كیمیایی به اصغر فرهادی تقدیم كرد. جایزه ویژه هیئت داوران توسط هوشنگ گلمكانی، سیروس الوند و مسعود كیمیایی به علیرضا داودنژاد برای فیلم سینمایی "مرهم" اهدا شد. همچنین به مناسبت بیست و دو سالگی فیلم سینمایی "سرب" لوح یادبودی به مسعود كیمیایی توسط سیروس الوند و هوشنگ گلمكانی تقدیم شد.

تندیس انجمن و جایزه بهترین فیلم این جشن توسط فاطمه معتمد آریا و محمدمهدی عسگرپور به "جدایی نادر از سیمین" به كارگردانی اصغر فرهادی اهدا شد. همچنین در این بخش جایزه ویژه هیئت داوران به طور مشترك به دو فیلم "یه حبه قند" به تهیه كنندگی رضا میركریمی و "اسب حیوان نجیبی است" به تهیه كنندگی سلیمان علی‌محمد و عبدالرضا كاهانی تعلق گرفت. البته این مراسم با حاشیه های فراوانی همراه بود. كه از جمله آنها می توان به صحبتهای برخی كسانی كه برای دریافت جایزه به روی صحنه آمدند اشاره كرد حرفهای امیر جعفری، مسعود كیمایی، عبدالرضا كاهانی و... از این جمله به شمار می رود.

- علی معلم از عضویت در هیئت مدیره اتحادیه تهیه‌كنندگان سینمای ایران استعفاء كرد. این تهیه‌كننده و منتقد سینما در یادداشتی نوشته است: هوالحكیم بدین وسیله با سپاس از همه‌ تهیه‌كنندگان محترمی كه با آراء و خواسته‌های مشخص‌شان صاحب این قلم را به عنوان عضوی از اعضاء هیئت مدیره اتحادیه انتخاب كردند، از عضویت در این هیئت به هزار و یك دلیل كناره‌گیری می‌كنم. به امید روزهای بهتر برای همه سخت‌كوشان و صادقان حرفه سینما/ در پناه حق علی معلم عضو سابق هیئت مدیره و عضو هیئت موسس اتحادیه تهیه‌كنندگان سینمای ایران. وی حتی پس از انتشار این مطلب با هیچ رسانه ای گفتگو نكرد و دلایل خود را عنوان نكرد.

- اكران فیلم های "ورود آقایان ممنوع" رامبد جوان، "دختر شاه پریون" كامران قدكچیان، "قصه پریا" فریدون جیرانی از روز چهارشنبه 25 خرداد ماه در سینماها آغاز شد. نكته جالب توجه در اكران این سه فیلم حضور ارمبد جوان در فیلم ورود آقایان ممنوع به عنوان كارگردان و در دختر شاه پریون به عنوان بازیگر است.

البته فیلم "ورود آقایان ممنوع" برای آغاز اكران خود كه پیش بینی می شود جز فیلم های باشگاه میلیاردی سینمای ایران شود، ابتكارهای جالبی برای تبلیغات خود از یك هفته زودتر آغاز كرد. اواخر هفته گذشته پخش كننده و تهیه كننده این فیلم در گفتگویی عنوان كرد در هفته اول نمایش این فیلم آقایان نمی توانند به دیدن آن به سینماها بروند كه بازتاب های مختلفی به همراه داشت و این طرح كه می توانست جالب توجه باشد كه با مخالفت روبرو شد و چند روز بعد علی سرتیپی در گفتگویی این مطلب را تكذیب كرد و رسما اعلام كرد كه همه می توانند به دیدن فیلم بروند.

اگر این اتفاق حتی در بخش مخالفت مسئولین یك شایعه ای بیش نبوده است توانست مورد توجه مخاطبین قرار گیرد و ابتكار و شیوه تازه ای برای فروش یك فیلم به شمار می رود. البته قرار است در ادامه شیوه های تبلغاتی "ورود آقایان ممنوع" در روزهای 26 و 27 خرداد ماه پگاه آهنگرانی و رضا عطاران در گیشه سینما آزادی از ساعت 17 به بعد بلیت فروشی كنند.

- فیلم "جدایی نادر از سیمین" ساخته اصغر فرهادی از روز پنجم آبان ماه در سینماهای دانمارك به روی پرده می رود. همچنین این فیلم طبق برنامه های اعلام شده 20 مرداد ماه در هلند و 17 شهریور نیز در سوئیس به نمایش در می آید. آخرین ساخته فرهادی، از 31 تیر ماه در سینماهای انگلیس به روی پرده می رود و از چهارم تیر ماه در سینماهای آلمان اكران خواهد شد. در این فیلم كه تا كنون در جشنواره های داخلی و خارجی جوایز متعددی را نصیب خود كرده است، لیلا حاتمی، شهاب حسینی، پیمان  معادی، ساره بیات، سارینا فرهادی، مزیلا زارعی و... بازی كرده اند.

- حاتمی‌كیا به زودی ساخت فیلم شهید چمران را آغاز می‌كند. محسن مومنی رئیس حوزه هنری از قطعیت مذاكرات ساخت این فیلم توسط ابراهیم حاتمی‌كیا خبر داد. وی روز یكشنبه 22 خرداد در جمع خبرنگاران تاكید كرد: یكی از مهم‌ترین پروژه‌های سینمایی حوزه هنری در سال جدید، ساخت فیلم شهید چمران توسط ابراهیم حاتمی‌كیاست كه مذاكرات آن انجام گرفته و كار ساخت هم به زودی آغاز می شود.

- به دلایل شخصی آنا نعمتی از بازی در "یهود ستیز" انصراف داد. وی در این ارتباط به خبرنگار مهر گفت: به دلایل شخصی نمی توانم در پروژه سینمایی "یهود ستیز" به كارگردانی "دیه دونه" محصول مشترك ایران و فرانسه حضور پیدا كنم. اما در پروژه "ماریان و كد سیاه" كه محصول مشترك دیگری از سینمای ایران و فرانسه است و یك پروژه عظیم سینمای تاریخی محسوب می شود در نقش اصلی یك زن فرانسوی بازی خواهم كرد و هم اكنون نیز مشغول آماده سازی برای حضور در این فیلم هستم.
 
فیلم "ماریان و كد سیاه" یك پروژه سینمایی تاریخی است كه داستان آن به سال 1640 میلادی بر می گردد و بازیگران زیادی در آن حضور دارند. این كمپانی فرانسوی، نعمتی را در یك جشنواره بین المللی به دلیل بازی در فیلم "آل" ساخته بهرام بهرامیان انتخاب كرده است. آنا نعمتی فیلم های "پنهان"، "شش و بش"، "شش نفر زیر باران" و "پرستوهای عاشق" را در نوبت اكران دارد.
 
- جلسات شورای صدور پروانه نمایش 35 میلیمتری و شورای صدور پروانه فیلمسازی 35 میلیمتری درتاریخ 23 خردادماه در اداره كل ارزشیابی و نظارت تشكیل شد. طبق این جلسه "زیباتر از زندگی" به تهیه‌كنندگی سید سعید سیدزاده و كارگردانی انسیه شاه حسینی (دفاع مقدس) و "دشمن عزیز" به تهیه‌كنندگی محمد حسن نجم و كارگردانی سید جلال فاطمی (كودك) پروانه ساخت گرفتند.
 
مجوز ساخت "حس هفتم" به تهیه‌كنندگی حسین طاهری و كارگردانی شاهد احمدلو، "آمبولانس" به تهیه كنندگی محمود فلاح و كارگردانی فریبرز عرب‌نیا (اجتماعی) كارگردان اول و "جزر و مد" به تهیه‌كنندگی جمشید حیدری و كارگردانی قاسم انصاری (اجتماعی) صادر شد. شورای صدور پروانه نمایش برای فیلم‌های "پاریس تا پاریس" به كارگردانی محمد حسین لطیفی و تهیه‌كنندگی منصور سهراب‌پور و "مینی بوس" به كارگردانی و تهیه‌كنندگی محسن زارعیان پروانه نمایش صادر كرده است.
نظرات بینندگان