arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۸۷۷۰۰
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۱۱ - ۰۱ شهريور ۱۳۹۵

نخست وزیر ایتالیا: نتیجه رفراندوم هر چه باشد، انتخابات 2018 برگزار می‌شود

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

نخست‌وزیر ایتالیا گفت، مردم کشورش در سال 2018 شاهد برگزاری انتخابات سراسری جدید خواهند بود و این مساله اصلا به آن ارتباطی ندارد که نتایج رفراندوم اصلاحات قانون اساسی که اواخر امسال برگزار می‌شود، چه خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ماتئو رنتزی دو سال پیش و پس از کنار زدن ائتلاف بزرگ انریکو لتا، به عنوان نخست‌وزیر روی کار آمد و آینده سیاسی خود را به پیروزی در رفراندوم اصلاحات قانون اساسی گره زد. او معتقد است که اصلاحات مذکور برای تشکیل دولت‌های باثبات‌تر و قوی‌تر حیاتی است.

 رنتزی در پاسخ به سوالی تاکید کرد که نتیجه رفراندوم هر چه باشد، انتخابات جدید در سال 2018 برگزار می‌شود. با این حال نخست‌وزیر 41 ساله ایتالیا تاکید کرد که اگر در رفراندوم پیروز نشود، از قدرت کناره‌گیری می‌کند. او با اشاره به اینکه پیشتر از استعفا سخن گفته بود، افزود: اگر رای "خیر" پیروز شود، قبلا هم گفته‌ام که چه خواهم کرد.

رفراندوم قانون اساسی ایتالیا که هنوز تاریخ دقیق آن مشخص نیست، قرار است اصلاحاتی را در سیستم پارلمانی ایتالیا انجام دهد. سنا و پارلمان ایتالیا اختیارات برابری دارند و رنتزی قصد دارد تا سنا را به عنوان یک مجلس منتخب لغو کرد و اختیارات آن را برای رای دادن به قوانین، به شدت کاهش دهد. منتقدان هراس دارند که رفراندوم پیشنهادی اختیارات مازادی را به دولت و رهبر آن بدهد.

از زمان جنگ جهانی دوم، هیچ دولتی در ایتالیا نتوانسته است دوره حکومت خود را کامل کند و همین امر بهبود اقتصادی را برای ایتالیا به عنوان دومین بدهکار بزرگ منطقه یورو پس از یونان دشوار می‌کند.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان