arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۸۷۷۶
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۰۶ : ۱۹ - ۲۷ خرداد ۱۳۹۰

نیویورک تایمز: تضعیف احمدی نژاد به ضرر آمریکا است

دو تحلیلگر امریکایی که روزنامه نیویورک تایمز مقاله مشترک آنها را منتشر کرده است تلاش کرده اند آنچه را که از آن به اختلاف میان روحانیون و رئیس جمهور تعبیر کرده اند،بزرگ نمایی کرده و در جهت مهار سیاستهای هسته ای ایران از آن بهره گیری کنند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
دو تحلیلگر امریکایی که روزنامه نیویورک تایمز مقاله مشترک آنها را منتشر کرده است تلاش کرده اند آنچه را که از آن به اختلاف میان روحانیون و رئیس جمهور تعبیر کرده اند،بزرگ نمایی کرده و در جهت مهار سیاستهای هسته ای ایران از آن بهره گیری کنند.

به گزارش انتخاب،سوزان مالونی، پژوهشگر ارشد مرکز مطالعات خاورمیانه در مؤسسه بروکینگز، و ری تکیه، کارشناس امور ایران و خاورمیانه در مرکز پژوهشی شورای سیاست خارجی می‌نویسند که جناح‌های مذهبی محافظه‌کار و بنیادگرا در حکومت ایران در حال تضعیف محمود احمدی‌نژاد هستند و این تغییر برای دولت آمریکا که سعی دارد برنامه‌های هسته‌ای ایران را متوقف کند، خبری ناخوشایند است.

.به ادعای این دو کارشناس امور خاورمیانه، محمود احمدی‌نژاد که منکر وقوع نسل‌کشی یهودیان و مبلغ ایده‌های مربوط به ظهور امام زمان است، در عین حال صریح‌ترین مبلغ انجام گفت‌وگوهای مستقیم با آمریکا بر سر برنامه‌های هسته‌ای بوده است و با تضعیف موقعیت احمدی‌نژاد احتمال هر گونه مذاکره و توافقی بین تهران و واشنگتن از بین می‌رود.

 ادعای این کارشناسان در حالی بیان می شود که احمدی نژاد همواره سیاستهای اصلی نظام را که مذاکره نکردن بر سر حق مسلم ایران در باره برخورداری از فناوری هسته ای استدر مجامع بین المللی مطرح کرده است.

سوزان مالونی و ری تکیه در بخش دیگری از مقاله خود اصرار دارند که محمود احمدی‌نژاد سرسختانه‌ در برابر  روحانیون ایستادگی کرد و با تبلیغ نوعی از ناسیونالیسم ایرانی قصد داشت موقعیت خود را به قیمت تضعیف روحانیون تحکیم کند.

این دو کارشناس بدون اینکه دلیلی برای سخن خود بیاورند افزوده اند:همین غریزه بی‌پروای سیاسی باعث شد که وی از مذاکره با آمریکا دفاع کند، تصمیمی که با موضع ضد آمریکایی روحانیون تضاد بنیادی دارد.

به گزارش انتخاب به نقل از رادیو فردا، این دو کارشناس آمریکایی یادآوری می‌کنند که دلیل گرایش احمدی‌نژاد به مذاکره نه علاقه وی به تمدن و سیستم جامعه آمریکا بلکه بهره‌برداری از چنین حربه‌ای برای تحکیم موقعیت خود در داخل ایران بود. برای سیاستمداری مثل احمدی‌نژاد  ایده انجام مذاکرات مهم با آمریکا می‌توانست فرصتی باشد تا ضد آمریکایی بودن خود را در صحنه مهم بین‌المللی به نمایش بگذارد.

آنها در ادامه یادآور می‌شوند  بعید است که فشارهای دیپلماتیک و تشدید تحریم‌ها به سقوط جمهوری اسلامی و یا تغییر سیاست هسته‌ای آن منجر شود.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۱:۴۷ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۷
5
3
بر اساس رهنمود های رهبری معظم باید دقت کنیم دشمن از چه کسی دفاع میکند . او را خوب بشناسیم این یعنی داشتن بصیرت /
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۳:۱۹ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۷
0
7
پس دشمنان هم مدیحه سرایش شدند! حالا چه باید کرد؟!
پاسخ ها
یکی
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۰۰:۲۳ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۸
خوب باید دقت کنیم . احمدی نژاد سیاست مداریه به نظر من تو صد سال اخیر تو کشور نداشتیم . این می دونه چیکار کنه که دو جهت و حتی هیچکدوم از جهات رو نداشته باشه . پس زود قضاوت نکنیم .
نظرات بینندگان