arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۸۷۹۹۹
تاریخ انتشار: ۵۴ : ۲۱ - ۰۲ شهريور ۱۳۹۵

هشدار پنتاگون به دمشق و مسکو

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
پنتاگون امروز به دولت سوریه و همچنین مسکو هشدار داد آمادگی دارد هواپیماهایی را که نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا را در شمال سوریه تهدید کنند، سرنگون کند.

به گزارش انتخاب به نقل خبرگزاری فرانسه، ظاهرا ارتش آمریکا دست کم در دو مورد برای مهار جنگنده‌های سوریه، هواپیماهای خود را اعزام کرده است اما هیچ یک از این موارد به برخورد هوا به هوا منجر نشده است.

این گزارش می افزاید، این نخستین بار است که ائتلاف ضدداعش به رهبری آمریکا برای مقابله با دولت سوریه جنگنده اعزام می‌کند.

«پیتر کوک» سخنگوی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران اعلام کرد: «ما به نصیحت کردن رژیم سوریه برای فاصله گرفتن از مناطقی که نیروهای ما در آن فعالیت دارند، ادامه می‌دهیم. ما از نیروهای خود دفاع خواهیم کرد و هر آنچه برای حمایت از آنها لازم است صورت خواهیم داد.»

بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه، اگرچه سخنگوی پنتاگون در خصوص پروازهای جنگنده‌های سوری و روسی در حریم هوایی سوریه به ویژه در مناطقی که نیروهای آمریکایی مستقر هستند، هشدار داد، اما از اعلام منطقه «پرواز ممنوع» خودداری کرد و گفت: «این امر به هیچ عنوان به منزله اعمال منطقه پرواز ممنوع نیست. اما اقدام عاقلانه این است که رژیم سوریه از مناطقی که نیروهای ائتلاف مشغول انجام عملیات هستند، فاصله بگیرد».

بنابراین گزارش، آمریکا به روسیه و سوریه از طریق خطوط ارتباطی نظامی تعبیه شده تا کنون هشدارهایی را رد و بدل کرده است.

کوک در پاسخ به سوالی درباره هشدارها به روسیه نیز گفت: «اگر جنگنده‌های روسیه نیز نیروهای آمریکایی را تهدید کنند، همیشه ما این حق را داریم که از نیروهایمان دفاع کنیم. آمریکا نه تنها از مشاوران نظامی ائتلاف بلکه از نیروهای شرکایمان در منطقه نیز حمایت می‌کند.»

«استفن تاونسند» فرمانده جدید نظامیان آمریکایی در عراق و سوریه نیز چند روز پیش در اولین اظهارنظر علنی پس از شروع به کارش، به روسیه و سوریه هشدار داد.

این مقام ارتش آمریکا به شبکه سی ان ان گفته بود که آمریکا آماده دفاع از نیروهای ویژه خود مستقر در شمال سوریه در برابر هرگونه حمله هوایی یا  توپخانه‌ای سوریه و یا روسیه است.

 او تصریح کرد: «ما به روسها اطلاع داده‌ایم که نیروهایمان کجا هستند و آنها هم به ما درباره نیروهای سوریه‌ای اطلاع داده‌اند. باید بگویم که ما اگر احساس تهدید و خطر بکنیم، آماده دفاع از خودمان هستیم».
نظرات بینندگان