arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۸۸۲۲۳
تاریخ انتشار: ۴۳ : ۱۵ - ۰۴ شهريور ۱۳۹۵

انتقاد وزیر دفاع از کسانی که خزانه دولت را منبع لایزال می‌دانند

ملت ما چه تصوری از دولت دارد؟ این‌که جایی به اسم دولت وجود دارد و خزانه آن به خزانه غیب وصل بوده و منبعی بی‌انتهاست؟ آیا درست است که بگوییم تمام انتظارات را دولت باید اجابت کند و به همه درخواست‌ها در حوزه تامین اعتبار پاسخ مثبت دهد؟
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
وزیر دفاع در آیین‌ بهره‌برداری از ده‌ها پروژه عمرانی شهرستان شاهین‌شهر و میمه با اعتباری بالغ بر دویست میلیارد ریال در واکنش به انتظارات مدیران شهری این شهرستان گفت: ملت ما چه تصوری از دولت دارد؟ این‌که جایی به اسم دولت وجود دارد و خزانه آن به خزانه غیب وصل بوده و منبعی بی‌انتهاست؟ آیا درست است که بگوییم تمام انتظارات را دولت باید اجابت کند و به همه درخواست‌ها در حوزه تامین اعتبار پاسخ مثبت دهد؟

سردار سرتیپ حسین دهقان با بیان این‌که «درآمدهای دولت از دو بخش فروش دارایی‌ها و مالیات تامین می‌شود»، افزود: جمع این دو حقوق کارمندان دولت را تامین می‌کند و مقدار ناچیز باقیمانده از این رقم به امور عمرانی اختصاص می‌یابد. آیا با این نگاه می‌توان گام‌های بلند توسعه را برداشت؟ قطعا پاسخ منفی است.

وی با اشاره به رقم کل درآمدهای کشور در سال 93 گفت: در این سال چیزی حدود 180 هزار میلیارد دلار کل درآمد کشور را تشکیل می‌داد که از این رقم 160 هزار میلیارد تومان به حقوق و تعهدات اجتناب‌ناپذیر دولت اختصاص یافته و بخش ناچیزی از آن نیز در امر سرمایه‌گذاری و کار استفاده شده است.

وی ادامه داد: امروز تعداد بیکاران کشور رقم قابل توجهی است و بر اساس آمارها این عدد تا دو، سه سال آینده به 5/7 میلیون نفر خواهان کار و اشتغال خواهد رسید. کسانی که انتظار دارند شغل مناسب و شایسته‌ای را بدست آورند. چرا یک نفر با مدرک فوق‌لیسانس باید برای داشتن یک کار ساده و حقوق بخور و نمیر یا داشتن آب‌باریکه‌ای برای معیشت به دنبال کار دولتی باشد.

وزیر دفاع با اشاره به دیدگاه معمول مردم در خصوص کار دولتی تصریح کرد: همه خواهان اتصال به این منبع لایزال الهی و خزانه دولتند تا بتوانند به میزان مکش خود از این منبع برداشت کنند.

وی با انتقاد به این دیدگاه که مسوولان تنها به دنبال داشتن شغل هستند و هیچکس به دنبال ایجاد اشتغال نیست اظهار کرد: دولت باید بسترساز و جریان‌ساز باشد و از داشته‌های انسانی جامعه به خوبی استفاده کند. ایران را با ژاپن مقایسه کنید. این کشور نه منابع زیرزمینی دارد و نه حتی زمین اما دومین کشور اقتصادی جهان از نظر صنعت و فناوری محسوب می‌شود. چرا ما در این گردونه نباشیم؟ اهل تحقیق در ایران باید این موارد را واکاوی کرده و برای رفع این چالش چاره‌اندیشی کنند.

وی با انتقاد شدید از اتکای اقتصادی ایران به نفت تصریح کرد: نفت یک دارایی و سرمایه بین نسلی است. ما حق نداریم که آن را به تمامی استفاده کنیم و فرزندان خود را از برکات آن در آینده محروم کنیم. ما هر چه داریم بی‌محابا مصرف می‌کنیم. به دورریز مواد غذایی خود نگاه کنید. تصور ما حق اسراف در همه زمینه‌هاست و هیچکس هم پاسخگوی این میزان اسراف نیست.

دهقان با اشاره به معضل کمبود آب شرب و کشاورزی در کشور نیز گفت: کشاورز ایرانی آب را برقآبی در زمین خود می‌بندد و کنار زمین به استراحت می‌پردازد. آیا فرهنگ‌سازی درباره شیوه مصرف وظیفه دولت است؟ آیا پیشرفت کشورهایی مانند آمریکا و سایر کشورهای اروپایی در بخش کشاورزی و صنعت حاصل تلاش‌های دولت‌های آن‌ها در سال‌های گذشته است؟ کشاورز باید آموزش ببیند و به این باور برسد که مصرف بهینه آب محصول بیشتری را برای او به ارمغان خواهد داشت.

وی با اشاره به این ضرب‌المثل که از آب می‌شود کره گرفت اضافه کرد: اما در ایران مردم هنر آب کردن کره را آموخته‌اند. مردم و دولت در کنار هم باید اراده و عزم خود را بکار بگیرند و کشور را از منظر امنیت، سیاست، اقتدار، دانش، فناوری و فرهنگ نمونه کنند.

وی ادامه داد: اگر به دنبال این هستید که دستی از غیب برسد و به شما کمک کند، اشتباه کرده‌اید. دنیا برای ایران قدمی برنخواهد داشت و نه حتی کمکی در جهت منافع ملی ایران نمی‌کند بلکه اگر بتواند تحریم‌هایی را نیز علیه ایران وضع خواهد کرد. ما خودمانیم و خودمان و تنها با اشاعه نوع نگرش خواهد بود که به رفاه، شغل و پیشرفت خواهیم رسید.

وزیر دفاع با بیان این‌که «یکی از روش‌های تولید کسب مدارج علمی است» افزود: فرد فاقد تحصیلات تکمیلی به دنبال عدم توفیق در اشتغالزایی وارد پروسه ادامه تحصیل می‌شود. لیسانس، فوق‌لیسانس و دکتری می‌گیرد اما باز هم بیکار است. دیروز که دیپلمه بود می‌شد کاری برایش پیدا کرد اما اکنون سطح توقع او بالا رفته و نه خانم‌ها تن به شوهر کردن به کسی که مدرک تحصیلی پایینی دارد می‌دهند و نه آقایان جرات نزدیک شدن به آدم‌های تحصیل کرده را دارند.

وی ادامه داد: تا زمانی که چشم مردم به دست دولت و چشم دولت به فروش نفت باشد وضعیت کنونی تغییری نخواهد کرد. رقم فروش نفت امروز معادل 36 میلیارد دلار برآورد شده که با احتساب نرخ هر دلار سه هزار تومان این رقم به 90 هزار میلیارد تومان تبدیل می‌شود. این در حالی است که بودجه جاری کشور رقمی معادل 180 هزار میلیارد تومان است.

وی با تاکید بر این‌که «دولت و مردم باید در کنار هم برای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی تلاش کنند» به منویات روز گذشته مقام معظم رهبری در دیدار با اعضای هیات دولت اشاره و خاطرنشان کرد: دولت باید برنامه‌ریزی‌های خود را تا نقطه عملیاتی شدن پیگیری کند. اقدامات جهشی مناسبی را برای تغییر وضعیت موجود به اجرا بگذارد و چرخه پر پیچ و خم بروکراسی را که برخی امور مهم موجود در کشور را در زنجیره چرخ دنده‌ای خود مستهلک می‌کند اصلاح کند. باید به افراد در چارچوب قانون اختیار و اجازه عمل داد تا سرمایه‌گذاری‌ها در کشور بهبود یابد و کشور از وضعیت اتکا به درآمدهای نفتی که نه اختیار تام در محدوده فروش آن دارد و نه قیمت‌ها را می‌تواند در بازار تعیین کند خارج شود.

نظرات بینندگان