arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۸۸۲۷۱
تاریخ انتشار: ۲۸ : ۲۲ - ۰۴ شهريور ۱۳۹۵

اتصال چین و افغانستان با خط آهن

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
با گشایش اولین خط ریلی میان چین و افغانستان، نخستین قطار باربری چین با ۸۴ کانتینر از شهر «نن تونگ» استان «جیانگ سو» در شرق چین راهی شهر «حیرتان» افغانستان شد.

به گزارش ایرنا، این اتفاق در شرایطی می افتد که چین در زمینه های مختلف امنیتی، سیاسی و نظامی نیز با افغانستان مراودات رو به گسترشی دارد.

پیشتر اعلام شده بود که همکاری های دو کشور در عرصه احداث خطوط ریلی افزایش می یابد و با کشیده شدن خط آهن، دو کشور به یکدیگر متصل خواهند شد.

بر اساس برنامه ریزی اعلام شده، اولین قطار باربری حامل این کانتیرها ۱۵ روز دیگر پس از عبور از قزاقستان و ازبکستان وارد حیرتان افغانستان خواهد شد.

چین نه تنها بزرگترین منبع سرمایه گذاری در افغانستان به حساب می آید بلکه سومین شریک بزرگ اقتصادی این کشور نیز هست.

وزارت امور خارجه چین پیشتر در بیانیه ای اعلام کرده بود که دو کشور در بخش های تجاری و امنیتی روابط گسترده ای دارند و در زمینه مبارزه با تروریسم نیز مناسبات طرفین رو به افزایش است.

این در شرایطی است که افغانستان، تاجیکستان و چین بر اساس گزارش های موجود دارای یک اتحاد مبارزه با تروریسم نیز هستند و احداث این خط ریلی برای امن کردن مرزهای دو کشور اهمیت بسزایی دارد.

بر اساس اعلام «جانان موسی زی» سفیر افغانستان در چین، راه اندازی این خط آهن که با هدف انتقال مستقیم کالاهای تجاری میان دو کشور راه اندازی شده، با همت این کشور و تلاش های مشترک پکن و کابل اجرایی شده است و هر دو ماه قطارهایی میان دو کشور حرکت خواهند کرد.
افغانستان دارای منابع بسیار غنی معدنی است و در آینده ای نه چندان دور ممکن است به بزرگترین تولید کننده مس و آهن جهان تبدیل شود.
برچسب ها: چین ، افغانستان ، خط آهن
نظرات بینندگان