arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۸۸۳۱
تاریخ انتشار: ۲۳ : ۱۱ - ۲۸ خرداد ۱۳۹۰

وزیر خارجه سابق مالدیو گزارشگر ویژه حقوق بشر ایران شد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

احمد شهید، وزیر سابق امور خارجه مالدیو به عنوان گزارش‌گر ویژه حقوق بشر برای ایران انتخاب شد.

به گزارش دویچه وله, این نماینده وظیفه دارد با سفر به ایران گزارشی از وضعیت حقوق بشر در این کشور را تهیه کرده و اختیار سازمان ملل قرار دهد.

او نخستین گزارش خود را در پایان تابستان امسال به کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل ارائه خواهد داد.

از سال ۲۰۰۶ این نخستین بار است که شورای حقوق بشر سازمان ملل برای کشوری گزارشگر ویژه تعیین می‌کند.

در فروردین ماه گذشته، نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در ژنو قطعنامه‌ای را در زمینه تعیین گزارشگر ویژه برای ایران را به تصویب رسانده بود. قطعنامه تعیین گزارشگر ویژه سازمان ملل درباره ایران با ۲۲ رای موافق در مقابل هفت رای مخالف و ۱۴ رای ممتنع به تصویب رسیده و  پیش‌نویس آن  توسط آمریکا و سوئد ارائه شده بود.

احمد شهید، از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۰ وزیر امور خارجه مالدیو بوده است.  پیش‌تر حسن نایب هاشم فعال حقوق بشر و یکی از شرکت‌کنندگان در جلسات شورای حقوق بشر سازمان ملل در گفت‌و‌گو با دویچه وله از احمد شهید با نام "معمار حقوق بشر مالدیو" نام برده و گفته بود: «احمد شهید سابقه‌ی خوبی از نظر فعالیت‌های حقوق بشری دارد و ‌می‌توان ایشان را جزو معماران جامعه نوین مالدیو دانست که به سمت دموکراسی حرکت می‌کند.»

نخستین‌بار پس از انقلاب ایران، رینالدو گالیندوپل به عنوان گزارشگر ویژه ایران از سوی سازمان ملل انتخاب شد. وی توانست در زمستان سال ۱۳۶۸با برخی زندانیان زندان اوین ملاقات کند.

موریس کاپیتورن، نماینده دیگر سازمان ملل بود که از سال ۱۹۹۶ به بعد به ایران رفت و گزارش‌هایی از شرایط زندان‌ها و نوع محاکمه‌متهمان تهیه کرد. وی از سال ۲۰۰۲ به بعد امکان بازدید از ایران را نیافت زیرا قطعنامه شورای حقوق بشر در این سال، حد نصاب رای لازم را به دست نیاورد.
نظرات بینندگان