arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۸۸۳۹
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۰۸ : ۱۲ - ۲۸ خرداد ۱۳۹۰

خطر شکستگی سد کارون 4

باوجود اعلام وزارت نیرو در باره بهره برداری از سد کارون 4 در اوایل خرداد شنیده می شود که این سد در نقاطی از بدنه خود دچار نفوذ پذیری آب شده است که همین موضوع باعث نگرانی های زیادی در میان کارشناسان این حوزه شده است به طوری که با بیشتر شدن حفره ها امکان شکستگی سد وجود دارد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
ندای انقلاب: باوجود اعلام وزارت نیرو در باره بهره برداری از سد کارون 4 در اوایل خرداد شنیده می شود که این سد در نقاطی از بدنه خود دچار نفوذ پذیری آب شده است که همین موضوع باعث نگرانی های زیادی در میان کارشناسان این حوزه شده است به طوری که با بیشتر شدن حفره ها امکان شکستگی سد وجود دارد.

برای بهره برداری از این سد بیش از 1200 میلیارد تومان سرمایه گذاری انجام شده است که با تاخیرهای پیاپی برای بهره برداری از این سد ، آمادگی کامل این سد برای بهره دهی را در هاله ای از ابهام فرو برده است. شرکت آب نیرو برای برطرف کردن این مشکل دست به دامان یک شرکت نفتی شده است تا با حفاری عمودی در بخش هایی از سد بتنی حفره های به وجود آمده را با سیالاتی ویژه پر کند.

ساخت کارون 4 که در 180 کیلومتری جنوب غربی شهرکرد واقع شده، بیش از 1200 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده است.

«کارون 4» بلند‌ترین سد بتونی دوقوسی کشور است که با ارتفاع 230 متر و طول تاج 440 متر ساخته و آماده آبگیری شده است.

با ساخت این سد زنجیره سد‌های ساخته‌شده بر روی رود کارون، تکمیل و آرزوی دیرینه مردم این منطقه برای کنترل سیلاب‌های این رودخانه برآورده می‌شود.

مطالعات اولیه طرح کارون 4 در سال 1345 (1967 میلادی) در چارچوب طرح توسعه منابع آب و همچنین برنامه‌ریزی کلی منابع آب حوضه رودخانه کارون توسط شرکت مهندسین مشاور بین المللی "هارزا" انجام پذیرفته است.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۰
علی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۹:۰۵ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۸
1
1
با سلام
ترا بخدا ، اینقدر سریع در مورد یک موضوع تخصصی نظر ندهید
اول اینکه هر بتنی ممکن است بخوبی آب بند نشود که طی مراحل دارد
دوم اینکه شکستن سد کارون 4 می دانید یعنی چه؟ یعنی شکستن هرچه سد بعد از آن ، یعنی کلی شهر روستا زیر آب رفتن
این خبر عواقب روانی دارد
محمد
|
DENMARK
|
۲۳:۵۵ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۸
0
0
منظور از "امکان شکستگی" همون "امکان شکستن" هست؟
قلی
|
CANADA
|
۲۲:۴۱ - ۱۳۹۰/۰۳/۳۰
1
0
جناب اقای علی مبشه شما که ظاهرا تخصص دارید بفرمایید که چطور ممکن است با انهمه ازمایش وکنترل که در زمان اجرا به روی نحوه ساخت بتن های با حجم بالا و تکنولوژِی اجراادر خصوص بتنهای مصرفی در کار سدهای بزرگ صورت میگیرد چطور است که تراکم بتن در این سد کنترل دقیق نشده و کاری به این حجیمی که هرگونه ضعف در ان امکان تخریب و ویرانی بدنبال دارد چرا نباید در همان زمان اجرا بهتر کنترل میشد؟ و چرا نباید مسئول یا مسئولین این ضعف ساخت سد مذکور حتی اگر حفره های ایجاد شده هم خیلی زیاد نباشد شناسایی و در یک مرجع صلاحیت دار به محاکمه کشیده شوند و ایا در این مملکت حیف سرمایه های ملی را نباید مراجع ذیصلاح به محاکمه بکشانند ؟ ایا فقط باید اگر جوانی از حقوق خود با شرکت در یک راهپیمایی فریادی از سر احساسات کشید ببرند کهریزک فلانش کنند ولی هیچکس تا کنون این موضوع ملی راحتی در رسانه ای مثل صدا وسیما حداقل برای مردم کارشناسی نکرده تا هم خیال شما و هم خیال کل ملت اگر مشکلی نیود راحت شود . اقای علی اینکار مسئولین وزارت نیرو یعنی بی کفایتی و خیانت به اموال ملی مملکت ایا مملکت صاحب ندارد که با این همه هزینه که بدوش ملت است در این مقوله پاسخگو باشد..
صدا و سیما الان خواب است؟
ضمنا برادر عزیز وجود هر حفره در بدنه یک سد که قرار است سد مخزنی باشد و حجم صده میلیون متر مکعبی پشت سد را تحمل کند نمیداند که بمرور و با ایجاد فشار های ناشی از افزایش حجم اب پشت سد امکان ترکیدن سد را حتما در دراز مدت در بر خواهد داشت؟ چرا عادت کردیم که هر که از سر دلسوزی برای وطن حرفی زد به او پرخاش میکنید بهتر نیست همه دست بدست هم از نظام بخواهیم موضوع کارشناسی شود تا مقصر یا مقصرین شناسایی و محاکمه شوند تا درس عبرتی باشد برای کسانی که در زیر ساختار کشور مسئولیت می پذیرند ولی لیاقت و تخصص و وجدان کافی برای انجام ان ندارند و عاقبت با ضرر و زیانهاییکه به بیت المال میزنند اب به اسیاب امریکا و اذنابش میریزند؟؟//
نظرات بینندگان