arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۸۸۶۷۶
تاریخ انتشار: ۰۱ : ۱۱ - ۰۷ شهريور ۱۳۹۵

انتقاد آیت‌الله مکارم شیرازی از منفی‌بافی درباره عملکرد دولت: روحانی از انتقادها نهراسد

یکی از مراجع تقلید کشور گفت: اقدام های مناسبی در دولت انجام شده است که باید از آنها تقدیر کرد؛ مشکلاتی هم وجود دارد، ولی ما معتقد به منفی بافی‌هایی که برخی در این حوزه انجام می دهند نیستیم.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
آیت الله مکارم شیرازی عصر شنبه در دیدار وزیر صنعت، معدن و تجارت بر لزوم ایجاد رابطه قوی بین مسائل فرهنگی و اقتصادی تاکید کرد و افزود: اگر مسائل فرهنگی کشور حل نشود، مسائل اقتصادی حل نخواهد شد؛ باید به این مسائل نیز اهمیت داد تا مشکلات کشور حل شود؛ فضای دروغ و تهمت ها را کنار زد؛ نباید این همه فضای ناامیدی در کشور بروز کند.

وی اضافه کرد: روزگاری هیچ سخنی از ایران نبود؛ وقتی 1+5 یک طرف میز و ما یک طرف میز می نشینیم نشان دهنده قدرت و عظمت ماست؛ امروزه ایران در منطقه حرف اول را می زند و یکی از قدرت های تاثیرگذار جهانی است؛ به همین خاطر باید گفت که درست است که مشکلاتی داریم؛ ولی هزینه هایی برای این پیشرفت ها می پردازیم که درحال پرداخت آن هستیم.

آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به شرایطی که علیه رئیس جمهوری ایجاد شده است گفت: دکتر روحانی نباید از این انتقادهایی که می شود بهراسد و ناراحت شود؛ متاسفانه فضای ناراحتی و تهمت زیاد شده است که برخلاف اسلام است؛ متاسفانه در بخش بعثه دروغی منتشر شد که ما از عراق حاجی فرستاده ایم؛ یا اینکه دامادی به نام فلان شخص است در حالی که اصلا چنین چیزی وجود ندارد؛ البته این دروغ ها و تهمت ها با تکذیب ها فاش می شود، ولی اثر بد آن این است که مردم دیگر به خبرها اعتماد نمی کنند.

وی ادامه داد: بر این باور هستیم که اگر مشکلی در کشور وجود دارد، باید بیان شود؛ ولی با فکر و تدبیر باید آنها را حل کرد؛ بیان مشکل تنها راه نیست؛ یکی از مشکلات بزرگی که در کشور خودنمایی می کند، مساله بانک هاست که برخی از بانک ها بر اساس قرائنی که رسیده به مصوبات بانک مرکزی توجهی ندارند.

وی ادامه داد: شنیده می شود که متاسفانه برخی موسسات اقتصادی به این مصوبات اعتنایی ندارند و بانک ها بیان می کنند که این موسسات مشتری های آنها را به سمت خود جلب می کنند؛ اقتصاد به بانک وابسته است و اگر این مشکلات حل نشود، کشور با مخاطرات متعددی روبرو خواهد بود؛ به همین دلیل بانک ها باید از مصوبات بانک مرکزی تبعیت کنند؛ در کشورهایی که از نظر اقتصادی قوی هستند چنین مساله ای دیده نمی شود که بانک ها به این قوانین ملی بی اعتنا باشند.

این مرجع تقلید هم چنین قاچاق را بلای جان اقتصاد کشور دانست و گفت: وقتی جراید ما و دادستان کل کشور بیان می کند که هر 3 هزار و 850 هزار کانتینر بدون بازرسی وارد کشور می شود، مشخص است که باید چنین وضعی پیش آید؛ در این خصوص باید افشاگری هایی انجام شود که افکار عمومی پشتیبان حل این مشکل شود.

آیت الله مکارم شیرازی با ذکر این مطلب که کیفیت پایین برخی اجناس موجب بروز مشکلات عدیده برای بخش صنعت شده است اظهار کرد: متاسفانه هنوز وجدان کاری در برخی صنایع ایجاد نشده است که کیفیت ایجاد کنند؛ اگر این کیفیت ایجاد نشود نمی توانیم رقابت کنیم؛ اگر کیفیت خوبی عرضه نشود به طور حتم صنایع ما لطمه خواهند دید.

وی بیان کرد: وقتی به پزشکان اعتراض می کنیم که چرا داروهای ایرانی را به جای خارجی تجویز نمی کنید، آنها به مساله کیفیت اشاره می کنند؛ این توسعه کیفیت نیازمند فعالیت های هنری و فرهنگی و فیلم نامه و فیلم و آموزش عمومی و درسی و علمی در سطوح مختلف است.

وی در ادامه یکی از مهمترین مشکلات کشور را مساله یارانه ها برشمرد و افزود: مسئولان کشور بیان می کنند که هر ماه بیشترین وقت و انرژی و سرمایه کشور را صرف تامین یارانه ها می کنند و بیان می کنند که اگر نیمی از یارانه ها به صنعت اختصاص یابد مشکلات این بخش رفع می شود.

این مرجع تقلید بیان کرد: در این عرصه باید شجاعت به خرج داد و حل این مساله را بر ملاحظات سیاسی مقدم بدارند؛ آن گونه که کارشناسان بیان می کنند حتی نیمی از این پول یارانه ها نیز صنعت ما را نجات می دهد.

نظرات بینندگان