arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۸۸۷۲۶
تاریخ انتشار: ۱۸ : ۱۴ - ۰۷ شهريور ۱۳۹۵

توصیه جدی لاریجانی به مسئولان وزارت بهداشت

رییس مجلس شورای اسلامی به مسئولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی توصیه کرد: به فکر خلق و ایجاد درآمدهای پایدار برای تامین هزینه های بخش سلامت باشند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : علی لاریجانی روز یکشنبه در بیست و سومین اجلاس روسای دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور به فرآیند رو به رشد بهداشت و درمان کشور بعد از پیروزی انقلاب اسلامی اشاره کرد و اظهار داشت: وضعیت آمارها در مواردی همچون تعداد پزشک و تجهیزات بهتر شده است و آمارها هم در بعضی از زمینه های خیلی خوب و در بعضی از زمینه های مقداری متفاوت است.

وی ادامه داد: ایران از نظر واکسیناسیون سه گانه در بین 191 کشور رتبه نخست را دارد، همچنین در بین 210 کشور در زمینه نرخ مرگ و میر هر هزار نفر در یک سال رتبه 26 را دارا است.
رییس مجلس خاطرنشان کرد: همچنین نرخ مرگ و میر کودکان زیر پنج سال در بین 197 کشور رتبه 86 را داریم و مرگ و میر نوزادان هم در بین 140 کشور رتبه 76 را کسب کرده ایم.

لاریجانی با بیان این که سطح بهداشت جهانی بالاتر رفته است، اظهار داشت: در این شرایط رقابت ما نسبتا خوب است.

وی خاطرنشان کرد: ما در دوره ای آشفتگی پیدا کردیم و مردم از نظر وضعیت دارو و امکانات دچار ناآرامی های روحی شدند، به خاطر دارم زمان وزارت دکتر وحیده دستجردی در دولت قبل با وی صحبت کردم که برای متعادل کردن وضعیت موجود چقدر منابع نیاز دارید، دکتر دستجردی با محاسبه اعلام کردند اگر 6 هزار میلیارد تومان به بودجه این وزارتخانه اضافه کنید سطح سلامت کشور را کاملا تامین می کنیم.

رییس مجلس تاکید کرد: ما تلاش کردیم و این رقم را در بودجه با سختی منظور کردیم ولی بحث این بود که مدیریت اجرایی کشور مسیر درستی نداشت و این پول را به وزارت بهداشت ندادند.
لاریجانی، دکتر هاشمی را وزیر هوشمند، پرتحرک و سخت کوش توصیف کرد و گفت: وزیر بهداشت شخصا برای ارتقای وضعیت سلامت جامعه و ساماندهی آن پیگیر بود که این شرایط جهشی پیدا کرد.

وی یادآور شد: ما از آن شرایط دشوار عبور کردیم و نارضایتی ها خیلی کاهش پیدا کرده است.
وی با بیان این که یکی از نقاط برجسته کشور، بخش بهداشت و سلامت است، اظهار داشت: لازم است هم قدردانی کنیم و هم خدا را شکر کنیم که ناآرامی های روحی جامعه را در این بخش التیام داد.

رییس مجلس شورای اسلامی در ادامه به مسوولان وزارت بهداشت توصیه کرد با فرض پشتیبانی مالی، آسیب شناسی از نظام سلامت انجام دهند و بررسی کنند در کدام نقاط ضعف و عدم تعادل وجود دارد.

لاریجانی ادامه داد: اکنون بعد از سه سال فرصت خوبی برای ارزیابی مدل است که ببینیم در کجا نقایص داشته ایم تا رفع کنیم و در آستانه برنامه ششم توسعه ارزیابی از شرایط داشته باشیم و اگر مشکلاتی داشتیم را رفع کنیم.

وی خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات کشور که حتما برای آن باید تدبیر کرد، این است که به مردم خدمات می دهیم اما این خدمات رسانی به موقع انجام نمی شود و مردم را ناراحت می کنیم مثل خرید تضمینی گندم که دو سه ماه بعد از خرید پول مردم را می دهیم.

رییس مجلس یادآور شد: این به آن معنا است که پول را به مردم می دهیم اما با اعمال شاقه می دهیم و مردم را ناراحت می کنیم. این شرایط در بخش بهداشت هم هست مسوولان بیمارستان ها نالان از بودجه ای که به آنها داده می شود، هستند به طوری که بعضی از بیمارستان ها حدود هشت ماه هست که پول خود را نگرفته اند.

لاریجانی افزود: این روش مدیریت نادرست است البته فضا به سمت اصلاح می رود اما باید از حالت وصله پینه ای خارج شود.

وی خاطرنشان کرد: چند روز گذشته با توجه به انباشتگی مشکلات مقرر شد هشت هزار میلیارد تومان به وزارت بهداشت داده شود تا از این گردنه عبور کند اما باید بودجه وضعیت پایدار داشته باشد تا پروزه های بخش سلامت محقق شود.
منبع: ایرنا
برچسب ها: لاریجانی ، بهداشت ، وزارت
نظرات بینندگان