arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۸۹۱۶۵
تاریخ انتشار: ۴۶ : ۱۵ - ۰۹ شهريور ۱۳۹۵

شوخی‌های دردسر ساز آقای نماینده

وی نماینده مجلسی است که «شوخی‌هایش خانوادگی نیست» و حتی پاسخ سوالی را با مشت می‌دهد و پس از آن می‌گوید شوخی کردم و به قول خودش بیدی نیست که با این بادها بلرزد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : نادر قاضی‌پور نماینده پیچیده‌ای است کارهای عجیبی بارها از وی سر زده است. برای مثال در یک روز به 11 وزیر تذکر می‌دهد. خیلی‌ها او را با پیگیری مطالبات کارگران می‌شناسند اما هرچه باشد قاضی پور نماینده‌ای پر حاشیه است و گاهی با دستان خود برای خودش دردسر درست می‌کند.

 برای کسانی که اخبار مجلس را از رادیو دنبال می‌کنند لحن این نماینده مجلس آشناست. کسی که با صدای بلند پشت میکروفون سخن می‌گوید و مسائلش را مسلسل وار و پشت سر هم بر زبان می‌آورد.

قاضی پور وقتی با واکنش جامعه و رسانه‌ها درباره رفتارش مواجه می‌شود با یک جمله کوتاه «شوخی کردم» سر ونه ماجرا را هم می‌آورد. این بار هم او گفته است با خبرنگار سمج شوخی کرده است. البته او پیش از این نیز حرف‌های عجیبی زده بود که بعد از آن گفته بود «شوخی کردم»

شوخی قاضی پور با خبرنگار سمج
آخرین شوخی قاضی‌پور با احسان بداغی خبرنگار روزنامه ایران بوده است.  نادر قاضی‌پور در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه) گفت: در روز یکشنبه بنده به واسطه پیگیری‌های مستمر مسائل و مشکلات مردم با سرعت به سمت دفترم برای دیدار مردمی بودم که چند خبرنگار محترم در بین راه سوالاتی پرسیده و جواب دادم.

وی با سمج دانستن خبرنگار روزنامه ایران ادامه داد: ولی پرسش یکی از خبرنگاران عزیز توام با سماجت بود و سوال بدی را مطرح کردند بنده که می‌خواستم با سرعت به ملاقات مردمی برسم با شوخی عکس‌العمل نشان دادم که ناخوشایند بود. بنده مثل تراکتور از هرچه سر راهم بود رد شدم.

شوخی غیرخانوادگی قاضی‌پور چه بود؟
چندی پیش از نادر قاضی پور اظهار نظری درباره یکی از نمایندگان سابق و روحانی مجلس، قدرت الله علیخانی منتشر شد که بسیار بی‌پروا، همراه با الفاظی اهانت‌آمیز و جنسی بود. انتشار این اظهار نظر با واکنش تند رسانه‌ها و شخصیت‌ها روبرو شد.

قاضی‌پور اما در واکنش به این اظهار نظرها گفت که مزاح کرده است و اضافه کرد:«آقای علیخانی از دوستان سابق بنده بوده و ما با یکدیگر مزاح می‌کنیم. من بابت این حرف‌هایی که زدم از جناب علیخانی دلجویی کرده‌ام و این آمادگی را دارم که اگر خلافی مرتکب شده‌ام دادگاهی شوم. ما تابع قانون هستیم.» وی همینطور در مورد اینکه این اظهارات مجازات حدی دارد، افزود: «آقای علیخانی آدم شوخ طبعی است و اگر سخنان حد داشته باشد، حاضرم حد آن را بخورم چراکه نمی‌خواهم کار غیرقانونی انجام دهم».

فیلمی محفلی که منتشر شد

کمی بعد از اعلام نتایج انتخابات فیلمی از نادر قاضی پور منتشر شد که وی در آن به بیان مطالبی عجیب و با ادبیاتی زننده می‌پردازد؛ وی چند روز بعد از انتشار این فیلم واکنش نشان داد و انتشار دهندگان فیلم را جاسوس خطاب کرد و گفت: «کسانی که جاسوسی کردند و فیلم گرفتند و پخش کردند باید به خود شک کنند چرا که می خواستند با تخریب قاضی پور رای شما مردم را زیر سوال ببرند. چرا نگفتند ستاد قاضی پور فقط مستضعفین و فقیران بودند؟».

قاضی پور در بخشی از این فیلم می‌گوید: «مملکت را به آسانی به دست نیاورده‌ایم که هر روباه و بچه و کره الاغی را بفرستیم آنجا. مجلس جای کره الاغ نیست! … مجلس جای زنان نیست؛ جای مردان است. بفرستید سرشان بلا بیاورند آبرویتان برود؟! ».

اعتراضات مردمی نسبت به این سخنان حتی از زبان امام جمعه ارومیه نیز بیان شد. قریشی، امام ‌جمعه‌ ارومیه د‌ر خطبه‌های نماز جمعه در همین باره گفت: «گلایه‌ای از طرف خود‌م و ملت د‌ارم از کسانی که خود‌ را کاند‌ید‌ا معرفی کرد‌ند‌ و بی‌اد‌بی و بی‌تربیتی را د‌ر سخنان‌شان نهاد‌ینه کرد‌ند‌. با عرض معذرت، این جایگاه، جایگاه مقد‌سی است ولی باید‌ حقایق و واقعیت‌ها را عرض کنم. این روش خد‌اپسند‌انه و صحیحی نیست. حتی بعضی از واقعیات هست ولی انسان نباید‌ به زبان آورد‌. توهین و بی‌تربیتی شایسته یک جامعه‌ اسلامی نیست».

کمپینی برای رد اعتبار نامه قاضی پور
با انتشار و بازنشر چندین باره فایل تصویری قاضی پور، کمپینی برای رد اعتبارنامه قاضی‌پور شکل گرفت. کمپینی مردم که برای اولین بار علیه اعتبارنامه یک نماینده شکل گرفته بود. اما وی در همین باره گفت: «هیچ مشکلی در بحث تائید اعتبار نامه نخواهم داشت و اگر هم موردی پیش بیاید آنها باید مطالب مورد نظر خود را مطرح کنند تا براساس آن بتوانم پاسخ درست بدهم. من از خودم دفاع خواهم کرد و مشکلی در تائید اعتبارنامه ها نخواهیم داشت.».

هرچند این کمپین نتوانست به مقصود خود برسد اما آن طور که نادر قاضی پور می‌گوید هم بدون «هیچ مشکلی» نبود.

چه مشکلی برای اعتبار نامه قاضی پور پیش آمد؟

نادر قاضی‌پور برخلاف اغلب نمایندگان که «اتفاق آراء» را بدست می‌آورند تنها توانست اکثریت را به خود اختصاص دهد و در مجلس ماندگار شود. در همان زمان سخنگوی شعبه یک بررسی اعتبارنامه های مجلس از تصویب تمامی اعتبارنامه‌های ارجاعی به این شعبه سخن گفت. قسیم عثمانی ادامه داد:‌ «اعتبارنامه همه منتخبان مجلس که به این شعبه ارجاع شده بود بررسی و تصویب شد و اعتبارنامه قاضی‌پور نیز با اکثریت آراء (نه اتفاق آراء) به تصویب رسید».

مشت قاضی پور بر صورت خبرنگاری در مجلس

ماجرا آنطور که احسان بداغی، خبرنگار روزنامه ایران می‌گوید به سوال این خبرنگار از نادر قاضی پور بر می‌گردد؛ بداغی درباره ماجرا می‌گوید: «نماینده ارومیه، در راهروی مجلس در پاسخ به سوال من در مورد دلیل ایجاد فراکسیون ترک زبان ها عصبانی شد و با مشت من را زد». وی همچنین گفت آقای قاضی‌پور از من پرسید در انتخابات 92 و 94 به چه کسانی رای داده‌ام و وقتی من پاسخ دادم شروع کرد به تمسخر من و گرایش سیاسی ذکر شده.

در همین رابطه بهرام پارسایی، سخنگوی فراکسیون امید مجلس گفت: «اعضای این فراکسیون در حال تهیه نامه‌ای خطاب به علی لاریجانی رییس مجلس هستند تا با نماینده توهین کننده به خبرنگار روزنامه ایران برخورد شود».

وی همچنین ضمن محکوم کردن اقدامات توهین آمیز به خبرنگاران افزود: «نظر اعضای فراکسیون امید درمورد این گونه موضوعات کاملا مشخص است. ما زمانی که فایل صوتی برخورد نماینده ارومیه با خبرنگار روزنامه ایران را گوش دادیم، بسیار متاسف شدیم». سخنگوی فراکسیون امید مجلس ادامه داد: «قطعا در این راستا ما تذکرهای جدی را در جلسات علنی این هفته مجلس و در نطق های میان دستور خواهیم داد» پارسایی تاکید کرد ما از هیات رییسه و رییس مجلس می خواهیم در این زمینه موضع گیری شفاف داشته باشند.

وی با یادآوری این که مجلس جای اینگونه ادبیات و صحبت ها نیست، گفت: «این افراد اگر در محافل شخصی خود این گونه حرف می زنند باید بدانند مجلس جای این حرف ها و این حرکات نیست و بر طبق فرموده امام راحل(ره) مجلس در راس امور است و باید شان همگان حفظ شود».

رئیس فراکسیون مطبوعات، رسانه و سایت‌های مجازی نیز می‌گوید قطعا پیگیری خواهد کرد.

کامبیر نوروزی حقوق دان و روزنامه نگار هم در صفحه شخصی خود در یکی از شبکه‌های اجتماعی در واکنش به این ماجرا می‌نویسد: «ضرب و شتم خبرنگار روزنامه ایران توسط نماینده محترم مجلس اقدامی غیرقانونی و زشت است و آن را محکوم می دانم .این که همان خبرنگار حق شکایت دارد به جای خود اما در استیفای حقوق ملت نمایندگان موظف اند از طریق نطق ها و نیزهیأت نظارت بر رفتار نمایندگان با این عمل برخورد کنند. دولت و خصوصا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز می بایست در حمایت از امنیت حرفه ای روزنامه نگاران این واقعه زشت، غیرقانونی و مخالف حقوق و آزادی رسانه ها را تقبیح و در جهت دفاع از حقوق این روزنامه نگار موضوع را از طرق قانونی تعقیب کند. »

سکوت وزارت ارشاد و دولت
اما در این میان سکوت وزارت ارشاد و دولت سوال برانگیز است. برخلاف سایر مسائل که دولتیان خود را مکلف می‌دانند به سرعت اظهار نظر کنند اما در این باره تاکنون هیچ به زبان نیاورده‌اند. اقدامی که شایسته بود دقایقی پس از ضرب و شتم این خبرنگار واکنش نشان داده و درباره آن موضع‌گیری می‌کردند. سکوت وزارت ارشاد و دولت در استیفای حقوق معنوی و اخلاقی خبرنگاران سوال برانگیز و نگران کننده است.

منبع: فرارو
نظرات بینندگان