arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۸۹۲۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۴۸ : ۱۱ - ۲۹ خرداد ۱۳۹۰

ویروس استاكس‌نت چگونه عمل می كند؟

پس از گذشت 9 ماه از شناسایی ویروس استاكس‌نت، جزئیات بیشتری در خصوص عملكرد این ویروس مشخص شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
پس از گذشت 9 ماه از شناسایی ویروس استاكس‌نت، جزئیات بیشتری در خصوص عملكرد این ویروس مشخص شد.

به گزارش مشرق، فیلم "استاكس‌نت، آناتومی یك ویروس كامپیوتری"به بررسی چگونگی كشف، عملكرد و توانایی‌های این ویروس پرداخته است. اكنون این ویروس به صورت یك منبع آشكار در اینترنت و در اختیار عموم قرار گرفته است و هركسی كه بخواهد می‌تواند از آن استفاده كند. این فیلم این ویروس را تهدیدی برای اقتصاد جهانی اعلام كرده و بیان می‌دارد حال این نگرانی وجود دارد كه چه كسی در آینده با بازسازی این ویروس از آن استفاده خواهد كرد.

این ویروس كه توسط آمریكا و اسرائیل طراحی شده بود؛ برای اولین بار علیه تاسیسات هسته ای ایران به كارگرفته شد و به ادعای غربی ها تا حدودی توانست به سازوكارهای هسته ای ایران آسیب وارد كند و یك حمله و جنگ سایبری آمریكا و اسرائیل علیه ایران را به ثبت برساند.

متن ترجمه‌شده آن در زیر آورده شده است:

در ماه ژانویه سال گذشته،‌ یك ویروس رایانه‌ای به نام استاكس‌نت كشف شد كه در بانك داده‌های نیروگاه‌های برق، سامانه‌های كنترل ترافیك، و كارخانه‌های مختلف جهان كمین كرده بود. این ویروس كه 20 برابر بیشتر از كدهای ویروسی دیگر پیچیده است، از امكانات مختلفی برخوردار است. از آن جمله این كه استاكس‌نت توانایی افزایش فشار داخل نیروگاه‌های هسته‌ای یا خاموش كردن لوله‌های نفتی را داشت و می‌توانست به اپراتورهای سامانه بگوید كه همه چیز عادی است.

برخلاف اكثر ویروس‌ها، استاكس‌نت از اجازه امنیتی جعلی معمولی كه به ویروس‌ها كمك می‌كند تا در درون سامانه‌ها پنهان شوند استفاده نمی‌كند. این ویروس در واقع دارای یك اجازه‌نامه واقعی است كه از یكی از معروف‌ترین شركت‌های فناوری در جهان سرقت شده است.

این ویروس از روزنه‌های امنیتی بهره می‌برد كه تولیدكنندگان سامانه از آن بی‌اطلاع می‌باشند. این روزنه به «روزهای صفر»‌ معروف هستند و موفق‌ترین ویروس‌ها از آنها بهره می‌برند. جزئیات یك «روز صفر» را می‌توان در بازار سیاه به قیمت 100،000 دلار بدست آورد. استاكس‌نت از 20 عدد از این روزهای صفر بهره می‌جوید.

اما وقتی كه این ویروس وارد یك سامانه می‌شود، دست به فعالیت نمی‌زند. در اعماق كد استاكس‌نت، یك هدف خاص قرار داشت، كه بدون وجود آن هدف، این ویروس بدون فعالیت باقی می‌ماند. این ویروس به دنبال از كار انداختن چه چیزی بود؟ سانتری‌فیوژهایی كه مواد هسته‌ای را در تأسیسات غنی‌سازی ایران قرار می‌دهند. استاكس‌نت نخستین اسلحه‌ای بود كه كاملاً به وسیله كد ساخته شده است.

موسسه آمریكایی علوم و امنیت بین‌الملل می‌گوید كه این ویروس در سال گذشته می‌توانست 1000 سانتری‌فیوژ را در نطنز، تأسیسات اصلی غنی‌سازی ایران، از كار بیندازد.

در ماه نوامبر، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، دیدبان هسته‌ای سازمان ملل، گفت كه ایران فعالیت‌های خود در تأسیسات هسته‌ای‌اش را به حالت تعلیق درآورده است، بدون اینكه توضیح دهد چرا. بسیاری از ناظران، وجود استاكس‌نت را تایید كردند.

دولت ایران سرایت ویروس به تأسیسات هسته‌ای بوشهر، كه هنوز در دست احداث بود، را تصدیق كردند. این بدین معنا است كه به فعالیت انداختن نیروگاه می‌توانست منجر به قطع برق در سراسر كشور شود.

ایران در واكنش به این حمله، دست به فراخوان عمومی هكرها زد و از آنها خواست تا به سپاه پاسداران ایران بپیوندند، كه بنا به گزارشات دارای دومین ارتش آنلاین جهان است.

خوب، پس چه كسی پشت استاكس‌نت قرار داشت؟ برخی معتقدند كه اسرائیل مسئول آن است، چرا كه كدهای ویروس شامل مرجع‌های كتاب مقدس یهودیان، انجیل، است. برخی دیگر معتقدند كه آمریكا در آزمایش و توسعه آن نقش داشته است. انگشت‌ها حتی به سمت زیمنس،‌ شركت سازنده تلفن همراه نیز، گرفته شده است، كه نرم‌افزار آن مورد استفاده رژیم ایران قرار گرفته است.

سوال اصلی این نیست كه چه كسی آن را طراحی كرده است؟ بلكه، چه كسی آن را بازسازی خواهد كرد؟

سیر تكاملی آن بسیار سریع بوده است، به طوری كه تنها 9 ماه پس از كشف نخستین ویروسی كه می‌تواند نیروگاه‌های برق را از كار انداخته یا لوله‌های نفتی را نابود سازد، به صورت آنلاین در دسترس عموم می‌باشد تا هر كه می‌خواهد آن را دانلود و سرهم كند. می‌توانید اشخاصی را در یوتیوب ببینید كه اجزای استاكس‌نت را از هم جدا می‌كنند. این ویروس یك سلاح منبع آشكار است. و راهی وجود ندارد كه بدانیم چه كسی از آن استفاده خواهد كرد، یا اینكه در چه راستایی از آن استفاده خواهد شد؟
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۳۱ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۹
0
0
اینو خوب اومدی.ممنون
نظرات بینندگان