arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۸۹۵۳
تاریخ انتشار: ۰۶ : ۱۴ - ۲۹ خرداد ۱۳۹۰

جزییات کیهان از بازداشت 6 مدیر نفتی

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مذاکراتی که در فضایی کاملا محرمانه به پیش رفت و سرانجام در سال 2001 میلادی مطابق با 5 اردیبهشت ماه سال 80 به امضا رسید، آن هم در بالاترین سطح سانسور خبری و رسانه ای. مهمترین نقصی که در این قرارداد دیده می شد، عدم تصویب آن در شورای اقتصاد بود.
روزنامه کیهان نوشت:
با دستگیری 6 مدیر سابق و فعلی نفتی و بازجویی 48 ساعته از آنها، پرونده تخلفات در کرسنت وارد فاز جدیدی شده است.

یکی از معاونان سابق وزیر نفت، نماینده سابق ایران در یکی از نهادهای بین المللی انرژی و چند تن از مدیران کل این وزارتخانه با دستور دادستان تهران بازداشت و پس از بازجویی های اولیه با قرار وثیقه آزاد شده​اند.

کرسنت مبهمترین قرارداد فروش و صادرات گاز کشور بود که اجرای آن متوقف شد. این قرارداد از آن جهت که بر پایه مفاد این قرارداد، گاز ایران مفت و مجانی و با پایین ترین سطح قیمت به یک دلال فروخته می شود تا شرکت کرسنت فقط با گرفتن حق دلالی خود، گاز ایران را به سوی شارجه هدایت کند.

پیشینه مذاکرات کرسنت به سال 1377 بازمی گردد. مذاکراتی که در فضایی کاملا محرمانه به پیش رفت و سرانجام در سال 2001 میلادی مطابق با 5 اردیبهشت ماه سال 80 به امضا رسید، آن هم در بالاترین سطح سانسور خبری و رسانه ای. مهم ترین نقصی که در این قرارداد دیده می شد، عدم تصویب آن در شورای اقتصاد بود.

طبق مفاد این قرارداد خیانت بار، گاز ایران به مدت 25 سال و با یک چهارم قیمت جهانی گاز به طرف اماراتی فروخته می شد.

برای برخی دلال های این قرارداد، از سوی طرف اماراتی رشوه هایی به صورت حقوق ماهیانه در نظر گرفته شده بود که بالغ بر ده ها میلیون دلار در هر سال می شد!

این گزارش حاکی است با پیگیری نهادهای نظارتی و قضایی، حدود 12 نفر از جمله مسئول دفتر وزیر وقت نفت به اتهام دریافت رشوه مورد بازجویی قرار گرفته و از جزئیات این قرارداد ننگین پرده برداشتند.

نظرات بینندگان