arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۸۹۶۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۴۸ : ۱۴ - ۲۹ خرداد ۱۳۹۰

طلبه سيرجانی آزاد شد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
حجت‌الاسلام والمسلمين عليرضا جهانشاهي معروف به طلبه سيرجاني كه سحرگاه جمعه دستگير شده بود ساعت 16 ديروز با انتقال به ميدان شهيد مدرس شهرري آزاد شد.

به گزارش انتخاب، طلبه سيرجاني پس از آزاد شدن در گفت‌و‌گو با فارس در جنوب استان تهران با اشاره به اينكه جزئيات اين دستگيري را در صورت لزوم در آينده مطرح مي‌كند، گفت: صبح روز جمعه 27 خرداد ماه بعد از نماز صبح چند نفر آمدند و خيمه اينجانب را تخريب كرده و ما را بردند و در نهايت با يكي از برادران آن ارگان دستگير كننده آمديم حرم و نماز ظهر و عصر را در حرم حضرت عبدالعظيم (ع) اقامه كرديم و بعد از ظهر ساعت 16 بود كه به بنده اطلاع دادند كه آزاد هستم.

جهانشاهي افزود: مقرر شد كه در روز دوشنبه يا سه‌شنبه جلسه‌اي با حضور فرماندار ري تشكيل شده و تمام حرف‌ها در آن جلسه مطرح شود زيرا نه از نظر بنده و نه از نظر آنها اين موضوع تا به حال حل نشده است.

وي ادامه داد: اگر در اين جلسه به توافق رسيديم به اين توافق‌ها عمل مي‌كنيم و اگر به توافق نرسيديم هركس به وظيفه خودش عمل مي‌كند.

جهانشاهي اظهار داشت: حرف‌هاي بسياري است كه در صورت لزوم در آينده آنها را مي‌گويم.
طلبه سيرجاني در ارتباط با ادامه راه اين حركت عنوان كرد: ادامه اين حركت به جلسه روز دوشنبه بستگي دارد و بنده با حضور خبرنگاران در اين جلسه مشكلي ندارم ولي طرف مقابل را نمي‌دانم راضي است يا خير اما براي جلسات آينده يكي از شرايط بنده حضور خبرنگاران است.

وي در تشريح نحوه آزاد شدن خود در ساعت 16 روز شنبه گفت: در اين دو روز دو نوع برخورد با بنده شد ‌كه من متوجه شدم در مورد همراهانم نيز همين دو نوع برخورد صورت گرفته است، ابتدا توسط برخي از نيروهاي مرجع دستگير كننده برخورد بدي شد كه در مدت اين پنج سال كه در اين ماجرا هستيم چنين برخوردي با بنده نشده بود كه اگر لازم باشد در آينده مي‌گويم و برخورد دوم از زماني شروع شد كه رئيس آن نهاد خود وارد ماجرا شد و بنده از ايشان واقعا تشكر مي‌كنم، ايشان با اخلاق بسيار خوبي با ما رفتار كردند و در حال حاضر نيز قصد دارند مسئله را با خوبي و خوشي حل كنند، اتفاقي كه براي نخستين بار در مدت پنج سال قرار است بيفتد و در واقع ما پنج سال است كه منتظر اين رفتار از سوي مسئولان بوديم (يعني حل ماجرا نه پيچيده كردن آن)، اميدواريم به فضل الهي اين موضوع ختم به خير شود.

طلبه سيرجاني در ارتباط با ارگاني كه دستور بازداشت وي را صادر كرده بود، عنوان كرد: حكمي كه به بنده نشان دادند از طرف دادسراي عمومي انقلاب شهرستان ري بود و عنوان كردند شوراي تامين شهرستان اين تصميم را گرفته و ارتباطي با تهران ندارد.

جهانشاهي در ارتباط با نحوه برخورد و همكاري مجموعه آستان حضرت عبدالعظيم الحسني (ع) با وي در طول مدت حضورش در آستان حضرت عبدالعظيم (ع) گفت: در طول اين مدت حتي يك مورد هم نشد كه مجموعه آستان حضرت عبدالعظيم الحسني (ع) به من بگويند برو و اين موضوع را بارها در رسانه‌ها و همچنين در مواجه با مسئولان آستان عنوان كرده بودم كه هرگاه به بنده بگوييد اين محل را ترك كنم، مقاومت نكرده و فورا از اين محل مي‌روم و در اين مدت هم با اجازه مسئولان آستان حضرت عبدالعظيم (ع) در اين محل بودم حتي زماني هم كه درخواست برق كردم، مسئولان آستان امكان استفاده از برق را برايمان فراهم كردند.

طلبه سيرجاني اضافه كرد: روز جمعه و در مدت زمان دستگيري بنده يك نامه از سوي افراد بازداشت كننده به بنده ارائه شد و گفتند آن را امضا كن كه شروع آن اين بود كه طبق تذكرات قبلي كه داده شده شما بايد آستان را ترك مي‌كرديد و حال به دليل اينكه شما اين محل را ترك نكرديد، قرار است اموال شما توقيف شود.

* زمين‌خواري در سيرجان
اين در حالي بود كه زمين‌خواري‌ها در سيرجان از مفاسد اقتصادي حيرت‌انگيزي است كه طي سال‌هاي پيشين انجام شده و از حيث ميزان مفسده مالي از بزرگ‌ترين زمين‌خواري‌هاي سال‌هاي اخير كشور محسوب مي‌شد. دامنه اين مفاسد تا جايي بوده كه حجت‌الاسلام علما امام‌ جمعه شهر سيرجان در اين خصوص به بيان اين نكته كه «حتي پرنده‌هاي آسمان هم ماجراي زمين‌خواري سيرجان را مي‌دانند» پرداخته بود.
به اين ترتيب نخستين نهي از منكري كه توسط مجمع جوانان مسجدي سيرجان به رهبري حجت‌الاسلام جهانشاهي انجام و موجب تحريك زمين‌خواران و بعضي مسئولان ذيربط اين پرونده شد، اعتراض به اين مورد بود.
وي با انتشار نشريه عدالت‌خواهي و پخش آن در نماز جمعه سيرجان به افشاي مفاسد اقتصادي و زمين‌خواران آن شهر مي‌پردازد و از مردم مي‌خواهد طوماري را كه جهت برخورد با اين مفاسد به سران سه قوه نوشته شده امضا كنند. وي مدعي است بنا بر آمار رسمي و اسناد غير قابل انكار، اين زمين‌خواري‌ها در ابعادي بيش از 2500 هكتار (25 ميليون مترمربع) انجام شده است.
استقبال مردم از اين اقدام به قدري بالاست كه بيش از يكهزار نفر از مردم سيرجان در همان سه روز نخست اين طومار را امضا مي‌كنند اما اداره اطلاعات استان بلافاصله ضمن جلوگيري از ادامه امضاي اين طومار از حجت‌الاسلام جهانشاهي به دليل بر هم زدن نظم شهر شكايت مي‌كند.

* حركت به سوي تهران
پس از نااميدي حجت‌الاسلام جهانشاهي از رسيدگي به اعتراضات وي از سوي مقامات محلي، طلبه سيرجاني حركت خود را به سمت تهران براي اعتراض به مقامات بلندپايه كشور آغاز مي‌كند. اما اين سفر با وسايل مرسوم انجام نمي‌شود بلكه طلبه سيرجاني با پاي پياده به سمت تهران حركت مي‌كند تا در كنار نشان دادن اعتراض خود، پيام عدالت‌خواهانه‌اش را به گوش تمام مردم ايران برساند.
وي اعتراض خود را به گوش مسئولاني از جمله داود احمدي‌نژاد رئيس وقت بازرسي ويژه رياست‌ جمهوري رساند كه بنا بر آنچه از منابع نزديك به حجت‌الاسلام جهانشاهي نقل شده، احمدي‌نژاد به او توصيه كرده است تا طوماري مردمي از اين اعتراض تهيه كند.
اما هنگامي كه اين طلبه عدالتخواه در مسجد امام‌ حسن (ع) اقدام به تهيه اين طومار و جمع‌آوري امضا از مردم (بالغ بر 3 هزار امضا) مي‌كرد، به جرم «فريب دادن مردم در ارتباط با ثبت‌نام زمين» بازداشت ‌شد.
مدتي بعد دادگاهي كه در كرمان در همين ارتباط براي محاكمه طلبه سيرجاني تشكيل مي‌شود، وي را به سه ‌ماه ‌و يك ‌روز حبس محكوم مي‌كند كه البته اين حكم با اعتراض دانشجويان و طلّاب همراه شده و سرانجام او پس از حدود 50 روز از زندان آزاد و با استقبال پرشور مردم مواجه مي‌شود.

‌‌‌جهانشاهي كه پس از آزادي، تغيير محسوسي را در ارتباط با محاكمه زمين‌خواران بزرگ نمي‌بيند، اعتراض‌هاي خود را از سر گرفته و تير ماه سال گذشته با پاي پياده به سمت تهران راه مي‌افتد تا براي چندمين ‌بار صداي عدالتخواهي مردم شهرش را به گوش مسئولان برساند.

او قصد داشت به هنگام رسيدن به تهران، در مقابل يكي از نهادهاي مربوط به پرونده زمين‌خواري سيرجان تحصن كند تا به خواسته‌اش پاسخ داده شود. اين حركت مجدد طلبه سيرجاني سبب تحرك فراواني در بين جوانان و دانشجويان عدالتخواه شد.
در كنار اين مسائل و با آغاز اين حركت و پوشش خبري بيسابقه رسانه‌هاي كشور از راهپيمايي طلبه سيرجاني، زمينه توجه هرچه بيشتر افكار عمومي به مسئله فساد و زمين‌خواري در شهرهاي كوچك كشور فراهم مي‌شود.

* تلاش‌ براي جلوگيري از ادامه راهپيمايي
با گسترده شدن ابعاد اين قضيه تلاش‌هاي فراواني براي جلوگيري از ادامه راهپيمايي طلبه سيرجاني و منصرف كردن وي جهت حركت به سمت تهران از سوي برخي از مقامات محلي انجام شد كه همگي با واكنش منطقي حجت‌الاسلام جهانشاهي و تاكيد بر اراده قاطع او براي مبارزه با مفاسد اقتصادي روبه‌رو شد.
زماني كه تمام اين تلاش‌ها براي جلوگيري از حركت طلبه سرجاني با شكست روبه‌رو مي‌شود، بالاخره وي پس از طي 390 كيلومتر، در مسجد ابوالفضل سورمغ و قبل از ورود به آباده براي دومين بار و اين بار به جرم «اقدام خلاف شئون روحانيت و تشويش اذهان عمومي» دستگير و به شهر شيراز انتقال مي‌يابد تا بدين وسيله جلوي راهپيمايي اعتراض‌آميز وي به تهران گرفته شود.

* جهانشاهي دوباره محكوم مي‌شود
پرونده وي اين بار در دادگاه ويژه روحانيت شيراز تشكيل و در جريان محاكمه، وي به 23 ماه و 15 روز حبس، 30 هزار تومان جريمه نقدي و سه سال ممنوع‌الورود شدن به سيرجان از سوي دادگاه ويژه روحانيت به جرم رفتارهاي خلاف شأن روحانيت محكوم شد.
او مدتي را در زندان شيراز بود كه 55 روز از اين زمان را در انفرادي به سر مي‌برد. پس از آن نيز در پي درخواست خانواده او مبني بر انتقالش به زندان قم (به علت نزديكي به محل زندگي) با طرح اين مسئله از سوي مسئولان كه زندان قم جايي براي او ندارد، به زندان اوين تهران منتقل مي‌شود.
به‌ زندان‌ افتادنِ مجدّد حجت‌الاسلام جهانشاهي به جرم عدالت‌خواهي با اعتراض بسياري از دانشجويان و طلاب همراه بود. در بسياري از نشريات دانشجويي به اين حكم اعتراض شده و بيانيه‌هاي متعدّدي از سوي تشكّل‌هاي مختلف دانشجويي صادر شد.
پس از گذشت هشت ‌ماه‌ و 10 روز از حبس در حالي كه حدود 15 ماه از حبس‌اش باقي مانده بود، ‌آزاد شد.

* مراجعه به مجلس و شكايت به كميسيون اصل نود
آزادي جهانشاهي همراه با نخستين جرقه‎‎هاي تبليغات انتخاباتي رياست‌جمهوري در سال 1388 بود كه پس از انتخابات تبديل به آتشي سوزنده شد. آتش‎ سوزان فتنه تا ماه‎‎ها اجازه اقدام مجدد را به اين طلبه عدالت‌خواه نمي‌داد. اما او پس از گذشت حدود هشت ماه از انتخابات رياست‌جمهوري و آرامش نسبي كشور، در حالي مجددا شروع به فعاليت كرد كه اطمينان داشت از كارش سوءاستفاد‎ه‎اي نخواهد شد و آبي به آسياب دشمنان نظام ريخته نخواهد شد.
نخستين اقدام عليرضا جهانشاهي پس از انتخابات، مراجعه به مجلس شوراي اسلامي در روز دوشنبه مورخ پنجم بهمن 1388 بود. او به همراه دوستانش، نامه‎اي را كه نوشته بود به تعداد نمايندگان تكثير كرده و به دفتر تمام نمايندگان مجلس تحويل داد. اما هفته بعد، جلسه‎اي در كميسيون اصل نود مجلس شوراي اسلامي برگزار شد. در اين جلسه قرار شد او دو شكايت بنويسد،‌ يكي عليه دادگاه ويژه روحانيت به ‎خاطر نحوه برخوردشان با يك طلبه عدالت‌خواه و يكي به ‎خاطر زمين‌خواري‌هاي سيرجان. طلبه سيرجاني اين نامه‎‎ها را نوشت و به كميسيون اصل نود تحويل داد.

* مي‌خواهم سرباز كوچك آقا باشم
عليرضا جهانشاهي شنبه اول خرداد كه به حرم مطهر امام خميني رسيد در اظهاراتي بيان كرد كه آن چيزي كه مرا به اين وادي كشاند اين بود كه مي‌خواهم سرباز كوچك آقا باشم كه اگر خدا توفيق بدهد بتوانيم كاري بكنيم كه ديگراني كه نسبت به آقا معرفت‌شان كمتر است و در داخل نظام ما هم هستند، ضرب شست ما را ببينند.
با ورود طلبه سيرجاني و همراهانش به تهران، 19 تن از اساتيد و فعالان فرهنگي از اقدام وي حمايت و تاكيد كردند كه وقت آن رسيده است كه مسئولان محترم هيئتي را براي رسيدگي ويژه به دادخواهي اين روحاني مخلص و دميدن روح اميد در حركت‌هاي عدالتخواهي مردمي تشكيل دهند و غيرت و حساسيت خود را نسبت به مظالم پيچيده اقتصادي اجتماعي و همدلي با عدالتخواهان نشان دهند. همچنين تعدادي از نمايندگان عدالتخواه تهران از اقدام وي استقبال كرده و وي را به مجلس دعوت كرده بودند.

 

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۵۳ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۹
1
0
این بابا هم از این اشفته بازار واسه خودش دکان باز کرده
نظرات بینندگان