arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۸۹۶۸۸
تاریخ انتشار: ۱۹ : ۱۳ - ۱۲ شهريور ۱۳۹۵

واکنش کاخ سفید گزارش موسسه علوم و امنیت بین‌الملل درباره ایران

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

کاخ سفید با انتشار بیانیه‌ای در واکنش به گزارش ادعایی یک اندیشکده آمریکایی درخصوص معافیت‌های برجامی ایران، این ادعاها را به‌طور قوی رد کرد و نویسندگان گزارش را به شدت مورد سرزنش قرار داد.

به گزارش انتخاب به نقل از خبرگزاری رویترز، کاخ سفید در واکنش به ادعاهای جدید موسسه علوم و امنیت بین‌الملل مبنی بر این‌که قدرت‌های جهانی پس از اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) درباره رویه دست کم دو تا از آیتم‌های برجام با ایران توافقاتی محرمانه انجام داده‌اند، بیانیه‌ای منتشر و در آن اعلام کرد: هیچ معافیتی درخصوص اجرای مفاد برجام به ایران داده نشده و این توافق به همان شکل تعیین شده‌اش در حال اجرا است.

دیوید آلبرایت رییس موسسه علوم و امنیت بین‌الملل در گزارش خود مدعی شده است که کمیسیون مشترک که وظیفه رسیدگی به روند اجرای برجام را دارد و متشکل از تمام اعضای مذاکره کننده است، به‌ طور رسمی به ایران اجازه داده است تا فراتر از 300 کیلوگرم تعیین شده در برجام، اورانیوم با غنای پایین، یعنی تا غنای 3.5 درصد ذخیره کند. هرچند آلبرایت مشخص نکرده است که ایران طبق این معافیت جدید چه اندازه اورانیوم با غنای پایین را می‌تواند بیش از سقف تعیین شده در برجام نگهداری کند.

کاخ سفید در بیانیه خود ضمن محکوم کردن نویسندگان این گزارش آورده است:‌ این ادعاها کاملا غلط است، از جمله این ادعا که ما روز اجرا را پیش از آن‌که ایران به تعهدات خود در ارتباط با برنامه هسته‌ای‌اش عمل کند جلو انداختیم. به خصوص آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تایید کرده است که ایران، مواد هسته‌ای حساس که بر اساس برجام مجاز نیست را در اختیار ندارد. در نتیجه اجرای تعهدات برجام از سوی ایران، این کشور حداقل یک سال از کسب مواد شکافت پذیر برای ساختن یک بمب فاصله دارد درحالی که تا پیش از اجرای برجام فقط چند ماه از آن فاصله داشت.

کاخ سفید هم‌چنین آورده است که پیش از این هم شاهد تلاش منتقدان برای تضعیف این توافق با اطلاعات نادرست و تحریف آن بوده است، اما برجام توافقی موثر بوده است.

یک مقام دولت آمریکا که خواست نامش فاش نشود در واکنش به این گزارش گفت: آمریکا و هم‌پیمانان آن به ایران اجازه نداده‌اند و نخواهند داد تا از تعهداتش بر اساس برجام طفره رود. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز تایید کرده است که ایران تمام تعداتش را همان‌گونه که باید تا روز اجرای برجام انجام می‌داد، اجرایی کرده است. هر اعلام نظر دیگری غیر از این کاملا غلط است.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان