arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۸۹۷۵
تاریخ انتشار: ۱۹ : ۱۵ - ۲۹ خرداد ۱۳۹۰

بهره برداري سدهاي گلابر و كينه ورس با حضور رييس جمهور

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای زنجان از آغاز بهره برداری همزمان از سدهای گلابر و کینه ورس در این استان با حضور احمدی نژاد رییس جمهوری در روز دوشنبه این هفته خبر داد.
 
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی "انتخاب" Entekhab.IR ؛ جعفر فهیمی گفت : سد گلابر با اهداف تامین آب کشاورزی، صنایع و خدمات، افزایش تولید محصولات کشاورزی، صنایع جانبی و ایجاد اشتغال ساخته شده است. مدیر عامل شرکت آب منطقه ای زنجان با بیان اینکه سد گلابر بزرگترین سد شهرستان ایجرود از نظر مقدار و ذخیره سالانه آب استان زنجان است و از نظر اقتصادی و کشاورزی اهمیت زیادی برای این منطقه دارد، اظهار داشت: با بهره برداری از این سد، هشت هزار هکتار اراضی دیم شهرستان ایجرود به آبی تبدیل می شود.

وی گفت: این سد از نوع خاکی با هسته رسی و با حجم مخزن 116 میلیون مترمکعب است و ارتفاع ان از پی به 82 متر می رسد. به گفته فهیمی با بهره برداری از این سد سالانه 46 میلیون مترمکعب آب برای اراضی کشاورزی و اهداف سد تنظیم می شود.

فهیمی با بیان اینکه سد گلابر از معدود طرح هایی است که سد و شبکه آن به طور همزمان اجرا می شود، افزود: تاکنون برای سد و شبکه طرح اعتباری ، یک هزار و 68 میلیارد ریال هزینه شده است. وی تصریح کرد: تمام مراحل طراحی و احداث سدهای گلابر و کینه ورس به دست متخصصان و سازندگان و مشاوران ایرانی انجام شده است.

فهیمی در باره ویژگی های سد کینه ورس گفت: این سد که از نوع خاکی با هسته رسی است، دارای ارتفاع از پی 45 متر بوده و حجم مخزن سد در رقوم نرمال 16 میلیون مترمکعب و میزان آب تنظیمی سد، سالانه 22.5 میلیون مترمکعب است. مدیر عامل شرکت آب منطقه ای زنجان با بیان اینکه سد کینه ورس با هدف تامین 5/5 میلیون مترمکعب آب شرب شهرستان های ابهر و خرمدره، 7.5 میلیون مترمکعب آب کشاورزی، یک میلیون مترمکعب آب صنعت و نیز تامین نیاز های زیست محیطی اجرا شده است، افزود: بهبود کشاورزی در اراضی پایین دست سد، اشتغال زایی در منطقه، رونق اقتصادی و اجتماعی، تامین آب شرب شهرهای خرمدره و ابهر و تعدادی از روستاهای منطقه طرح از اهداف مهم این سد است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای زنجان افزود: مطالعات سد از سال 1369 ، عملیات اجرایی سامانه انحراف آب سد از سال 1380 و ساخت بدنه سد از سال 1382 آغاز شده است.

این مقام مسئول اراضی زیرپوشش سد را یکهزار و 600 هکتار در شهرستان های ابهر و خرمدره اعلام و خاطر نشان کرد: تاکنون برای سد و شبکه این طرح 300 میلیارد ریال هزینه شده است. به گفته وی، آبگیری سد کینه ورس از نیمه دوم سال 87 آغاز شده و در زمان حاضر حدود 12.5میلیون مترمکعب آب در پشت سد ذخیره شده است. وی تصریح کرد: با راه اندازی این سد، مردم شهرستان های ابهر و خرمدره از آب این سد در مصارف مختلف به طور کامل بهره مند می شوند.
نظرات بینندگان