arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۸۹۷۸۰
تاریخ انتشار: ۵۲ : ۲۲ - ۱۲ شهريور ۱۳۹۵

توافق هسته ای ترکیه با چین

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
ترکیه امروز اعلام کرد: در مورد همکاری های صلح آمیز هسته ای با چین توافق کرده است.

به گزارش انتخاب به نقل از  خبرگزاری رویترز، ترکیه خبر توافق با چین در مورد همکاری های صلح آمیز انرژی هسته ای را در روزنامه رسمی خود منتشر کرد.

این توافق در سال 2012 امضا شد اما توافق های بین المللی در ترکیه تنها پس از انتشار در روزنامه رسمی قابل اجرا است.

روسیه هم اکنون در حال ساخت نخستین نیروگاه هسته ای ترکیه است و یک کنسرسیوم ژاپنی- فرانسوی نیز دومین نیروگاه هسته ای را در شمال این کشور می سازد.

چین در زمره کشورهایی است که نسبت به ساخت سومین نیروگاه هسته ای برای ترکیه ابراز علاقه کرده است و احتمالا این توافق هسته ای راه را برای تحقق آن هموار خواهد کرد.
خبرگزاری اسپوتنیک روسیه نیز اخیرا گزارش کرد که ترکیه از زمان کودتای نافرجام این کشور و سرد شدن روابط با غرب، در راستای استقلال انرژی گام برداشته است. 

اسپوتنیک افزود: چین و ترکیه در نوامبر 2014 همکاری های دوجانبه را تقویت کردند و آنکارا در همان سال توافقنامه همکاری را برای ساخت سومین نیروگاه هسته ای با شرکت دولتی فناوری انرژی هسته ای ترکیه منعقد کرد.

بر اساس این گزارش، در ماه ژوئن وزیر انرژی ترکیه در جریان سفری به چین برای حضور در نشست وزیران گروه 20 تفاهمنامه ای را با پکن در زمینه توسعه دو جانبه فناوری های انرژی هسته ای امضا کرد. در ماه آگوست نیز معاون وزیر امورخارجه چین از ترکیه دیدن کرد و در خصوص مسائل مربوط به انرژی با مقام های این کشور به گفت و گو نشست.

به دنبال این رخدادها، توافق هسته ای سال 2012 تایید شد و اکنون چین تا برنده شدن در رقابت های ساخت سومین نیروگاه هسته ای ترکیه فاصله ای ندارد. گفته می شود این نیروگاه پنج هزار مگاوات ظرفیت و ساخت آن 25 میلیون دلار هزینه خواهد داشت.
نظرات بینندگان