arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۸۹۸۸۷
تاریخ انتشار: ۲۸ : ۱۵ - ۱۳ شهريور ۱۳۹۵

جایگزین نفردوم داعش کیست؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
«ابومحمد العدنانی» سخنگو، نفر دوم و مسئول عملیات خارجی گروه تروریستی تکفیری داعش سومین سرکرده ارشد این گروه است که در شش ماه گذشته در خاک سوریه به هلاکت رسیده اند.

به گزارش ایرنا پیش از العدنانی، « ابوعمر الشیشانی» و « ابوعلاء الانباری» دو سرکرده دیگر داعش به هلاکت رسیده بودند.

داعش خبر هلاکت العدنانی را تایید کرده و آمریکا و روسیه هم هر کدام اعلام کرده اند که العدنانی را در حمله هوائی در اطراف حلب به هلاکت رسانده اند.

روزنامه السفیر نوشت: داعش با وجود همه شکست ها در سوریه و عراق درصدد است بسرعت جایگزین العدنانی را تعیین کند حتی اگر در مقایسه با او در سطح پائین تری از کارشناسی و خبرگی در جنگ و رسانه باشد.

« کایل اورتن» از اعضای موسسه مطالعاتی « هنری جکسون» به روزنامه انگلیسی تلگراف گفته است که« بزودی شاهد درگیری بر سر جایگاه هائی خواهیم بود که العدنانی برعهده داشت و می تواند خسارت های بزرگی را به ساختار داعش وارد کند».
« کولین کلارک» استاد امور تروریسم در دانشگاه« کارنگی ملون» در باره العدنانی می گوید: او یک کارشناس امور لوجستیک بود و برای داعش سخت است که بتوان جایگزنی مناسب پیدا کند.

روزنامه آمریکائی نیویورک تایمز هم احتمال داده است که در روزهای آینده « مجلس شورای» داعش با حضور « ابوبکر البغدادی در الرقه تشکیل می شود تا یک جایگزین« بسیار قدرتمند» برای العدنانی تعیین کند

** ترکی البنعلی تبعه بحرین

طبق گفته « کول بانزل» دانشجوی مقطع دکترا در دانشگاه برینستون که تحرکات « ترکی البنعلی» را پیگیری می کند این شهروند (31 ساله) بحرینی یکی از نامزدها برای جایگزینی العدنانی است.
البنعلی نزد برخی سرکردگان گروه های تکفیری ازجمله « ابومحمد المقدسی» که یکی از ایدئولوژیست های بسیار با نفوذ القاعده است، درس خوانده است.
در گزارش موسسه «بروکینگز» در باره « ایدئولوژِی گروه داعش» از البنعلی به عنوان یک سخنران و سخنگوی بسیار چیره دست یاد شده است».
به اعتقاد بانزل، البنعلی ریاست اداره بحث و فتوای در داعش را عهده دار است و در مکتوبات خود « مشروعیت تعرض به زنان ایزدی» را شرح داده است.
این تروریست بحرینی که اوایل سال 2013 برای پیوستن به داعش وارد سوریه شد چندین مقاله دینی در باره داعش و آینده آن نوشته است.
مقامات اطلاعاتی آمریکا احتمال داده اند که البنعلی بتازگی برای کمک به داعش و تقویت مواضع آن وارد لیبی شده است.

** موسی الشواخ سوری

«لیث الخوری» مدیر شرکت اطلاعاتی تجارتی « فلاش پوینت» در نیویورک که پایگاه های تندروها و تهدیدهای سایبری را پیگیری می کند، معتقد است که برای البنعلی یک رقیب جدی وجود دارد.

الخوری این رقیب البنعلی را « موسی الشواخ» تبعه سوریه معرفی کرده است که با نام « ابو لقمان» هم شناخته می شود.
الشواخ والی اول داعش در الرقه است و در سال 2015 بخش بزرگی از راهبرد داعش در حلب را مدیریت و هدایت کرده است.
الخوری افزود: ابولقمان دارای ویژگی هائی است که داعش می تواند به عنوان سخنگو به او تکیه و اعتماد کند.

گزارش نیویورک تایمز هم حاکی است که ابولقمان مدرک تحصیلی در زمینه حقوق دارد و پیشتر در زندان های سوریه بوده و در زمینه جذب جنگجو در زمان اشغال عراق توسط آمریکا فعال بوده است.

نیویورک تایمز نوشته است: جایگزین العدنانی هر کسی باشد بدون شک باید از نزدیک با البغدادی سرکرده داعش کار کند.
نظرات بینندگان