arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۸۹۹۲۷
تاریخ انتشار: ۵۳ : ۱۷ - ۱۳ شهريور ۱۳۹۵

انتشار جزییات ایمیل‌های هیلاری کلینتون و بحث‌های انتخاباتی

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
  پلیس فدرال آمریکا جزییات ایمیل‌هایی را که هیلاری کلینتون در زمان تصدی پست وزارت امور خارجه از آدرس ایمیل شخصی خود ارسال و دریافت کرده بود منتشر کرد. این جزییات دستآویزی برای حمله ستاد انتخاباتی ترامپ به وی شده است.
 
به گزارش دویچه وله، پلیس فدرال آمریکا روز جمعه محتوای ایمیل‌های هیلاری کلینتون نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا را منتشر کرد.

 این سند ۵۸ صفحه‌ای که به گزارش خبرگزاری فرانسه، ۱۴ صفحه از آن به صورت غیرقابل خواندن منتشر شده است شامل ایمیل‌هایی است که خانم کلینتون زمانی که در راس وزارت خارجه فعالیت داشته با استفاده از آدرس ایمیل شخصی خود ارسال و دریافت کرده است.

از میان اسناد منتشر شده، ۱۱ صفحه گزارش مصاحبه‌ای است که پلیس فدرال در ماه ژوئیه امسال در رابطه با همین موضوع با کلینتون داشته است.

جیمز کومی، رئیس کل پلیس فدرال آمریکا (FBI) می‌گوید از مجموع ۳۰ هزار ایمیلی که کلینتون در اختیار قرار داده است، محتوای ۱۱۰ ایمیل شامل موارد طبقه‌بندی می‌شده است.

با این‌همه بر اساس اسناد منتشر شده، کلینتون در نشستی که در ژوئیه با پلیس داشته است، در رابطه با ایمیل‌هایی که حرف C که نشانگر محرمانه‌بودن اطلاعات است در آن‌ها بوده، گفته است که برداشتش این بوده که این حرف به ترتیب الفبایی پاراگراف اشاره دارد و موضوع، محرمانه‌بودن نیست.

وقتی از او پرسیده شده که آیا از درجه‌بندی محرمانه‌بودن اطلاعات آگاه بوده گفته است او به این رده‌بندی‌ها توجه نمی‌کرده و همه اسناد محرمانه را محرمانه تلقی می‌کرده است.

او همچنین در مصاحبه‌ای که پلیس فدرال با او داشته، بیان کرده است که به یاد ندارد توضیحی درباره نحوه رفتار در خصوص اطلاعات طبقه‌بندی شده یا قوانین مربوطه دریافت کرده باشد.

خانم کلینتون گفته است که به علت وضعیت سلامتی‌اش و به توصیه پزشک در اواخر خدمت در وزارت خارجه بیش از چند ساعت در روز نمی‌توانسته کار کند و بنابراین توضیحاتی را که به او داده شده به یاد ندارد.

به نظر می‌رسد وضعیت عمومی سلامت خانم کلینتون در آن زمان به طوری بوده که حافظه او را تحت تاثیر قرار داده بوده است. این موضوع می‌تواند به استفاده علیه‌اش از سوی رقیب انتخاباتی‌اش بیانجامد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، برخی از ایمیل‌های مورد بحث حاوی نکاتی درباره حملات آتی هواپیماهای بی‌سرنشین آمریکا می‌شده است. پلیس فدرال آمریکا همچنین می‌گوید که دریافته است کشورهای متخاصم موفق به دستیابی به ایمیل‌های اشخاصی شده‌اند که خانم کلینتون با آن‌ها در تماس بوده است و این به معنای دستیابی به برخی ایمیل‌های ارسالی و دریافتی کلینتون است.

بر اساس اسناد منتشر شده ایمیل‌ها از طریق ۱۳ گوشی همراه ارسال شده‌اند که هشت تا از آن‌ها گوشی‌های "بلک‌بری" بوده‌اند که کلینتون در طول دوره وزارت از آن‌ها استفاده می‌کرده است و پنج تای دیگر گوشی‌هایی از جمله بلک‌بری بوده‌اند که خانم کلینتون پس از وزارت از آن‌ها استفاده کرده است.

به گزارش رویترز، بر اساس اسناد منتشر شده مشخص می‌شود که حتی کالین پاول، وزیر خارجه سابق آمریکا، در سال ۲۰۰۹ به خانم کلینتون در رابطه با استفاده از ایمیل و تلفن شخصی هشدار داده بوده است.

کلینتون در بین سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۳ که در رأس وزارت خارجه آمریکا قرار داشت، از ایمیل شخصی برای ارسال پیام‌ها و نامه‌هایی الکترونیکی که حاوی اطلاعات مهم هستند، استفاده کرده بود.

پلیس فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی) چندی پیش استفاده هیلاری کلینتون از ایمیل شخصی برای ارسال نامه‌های مزبور را "بی‌دقتی" خواند، اما از توصیه برای تعقیب قضایی کلینتون در این ارتباط خودداری ورزید. دادستان کل آمریکا نیز در اوائل ماه ژوئیه اعلام کرده بود که توصیه پلیس فدرال آمریکا را در این‌باره می‌پذیرد و علیه کلینتون اعلام جرم نمی‌شود.

حمله دوباره ترامپ به کلینتون

ستاد انتخاباتی هیلاری کلینتون با صدور بیانیه‌ای از انتشار ایمیل‌ها ابراز خشنودی کرده است. در این بیانیه با "اشتباه" خواندن استفاده هیلاری کلینتون از ایمیل شخصی آورده شده که "کلینتون خود را در قبال آن مسئول می‌داند". با این‌همه در این بیانیه تاکید شده است: «موارد منتشر شده دلیل منع پیگرد قضایی خانم کلینتون را مشخص می‌کند.»

با این‌همه دونالد ترامپ، نامزد جمهوری‌خواه انتخاب آتی ریاست‌جمهوری در آمریکا، با استفاده از این فرصت بار دیگر به شدت به هیلاری کلینتون حمله کرد. ستاد ترامپ اسناد منتشر شده را تاکیدی بر "تشخیص بد و عدم صداقت" خانم کلینتون دانست.

جیسون میلر، سخنگوی کمپین ترامپ، در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ایمیل مخفی کلینتون نادیده‌انگاری قوانین مرتبط با لزوم شفافیت دولت بوده که امنیت ملی و اقدامات دیپلماتیک حساس آمریکا را در خطر انداخته است.»

ترامپ نیز پاسخ‌های کلینتون به پلیس را "مستقیما در تناقض" با شعارهای انتخاباتی خانم کلینتون دانسته است. او در بیانیه‌ای اعلام کرد که "واقعا متوجه نمی‌شود چطور برای او پیگرد قانونی در نظر گرفته نشده است."
در همین حال از وزارت خارجه آمریکا خواسته شده است که ۱۵ هزار ایمیل و سند دیگری را که وکیل خانم کلینتون پیش از این در اختیار قرار نداده بوده است بررسی کند.

نظرات بینندگان