arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۹۰۰۳۶
تاریخ انتشار: ۰۲ : ۱۲ - ۱۴ شهريور ۱۳۹۵

رهبر معظم انقلاب بزرگترین واقف آثار موزه‌ای هستند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

معاون امور موزه‌های سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی ضمن تاکید بر اینکه این مجموعه دارای سه ساختمان و 16گنجینه ارزشمند است، گفت: موزه مردم شناسی بهترین و مهم‌ترین گنجینه تاریخی حرم مطهر است.

دکتر علی سوزنچی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، به مناسبت روز موزه مردم شناسی اظهار کرد: موزه آستان قدس رضوی 16 گنجینه دارد که سعی کردیم آثار بسیار خوب و متنوعی را در معرض دید علاقه‌مندان به نمایش بگذاریم. 
وی افزود: یکی از سه ساختمان‌ ما  موزه مرکزی و فرش است و ساختمان دیگر نیز دارای موزه قرآن، هدایای مقام معظم رهبری وهمچنین آثار استاد محمود فرشچیان و آخرین ساختمان هم موزه مردم شناسی و مقبره امیر ملک شاه است که شامل بهترین و مهم‌ترین موزه و یا گنجینه تاریخ حرم مطهر به شمار می‌رود.  
معاون امور موزه‌های سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌های آستان قدس رضوی  عنوان کرد: در این مجموعه آثاری وجود دارد که مربوط به تاریخچه پستی تمبر و پاکت‌های پستی است و نیز موزه یا گنجینه سکه‌های قدیمی ایرانی که از دوره هخامنشیان تاکنون به نمایش گذاشته شده است.
وی خاطر نشان کرد: درطبقه اول موزه هنرهای تجسمی، شامل آثاری از استاد کمالالملک و سایر هنرمندان و نقاشان برجسته کشور که در جوار این مجموعه موزه آبزیان، شامل موجودات دریایی از جمله صدف، مرجان و... است.
سوزنچی تصریح کرد: در همین طبقه موزه مرکزی سلاح، ظروف و همچنین مدال‌های ورزشکاران و قهرمانان المپیک، جهانی و نخبگان علمی کشور است.
وی ادامه داد: در بخش ساعت و نجوم ابزارهای مربوط به آن مانند اسطرلاب و انواع وسایلی که برای تلسکوپ موجود است را می‌توان مشاهده کرد.
معاون امور موزه‌های سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌های آستان قدس رضوی گفت: در مجموعه موزه قرآن، که از قرآن‌های قرن اول هجری که دست خط‌های معصومین و ائمه اطهار(ع) است، تا قرآن‌های جدید را شامل می‌شود و همچنین سیر کتابت و تکامل خط کوفی تا نستعلیق در این مکان می‌توان دید.
وی اظهار کرد: از دیگر گنجینه‌های این مجموعه هدایای مقام معظم رهبری است. ایشان هدایای خود را که از شخصیت‌های داخلی، خارجی و نیز شخصیت‌های بین‌المللی دریافت کرده‌اند، به عنوان بزرگترین واقف آثار موزه‌ای تقدیم حرم مطهر و آستان قدس رضوی کردند.
سوزنچی تصریح کرد: در این مجموعه آثار استاد محمود فرشچیان که شامل 17 اثر است، به نمایش گذاشته شده که به نوعی مربوط به موضوعات مذهبی به خصوص مراسم و آیین‌هایی که در بین مسلمانان و شیعیان رایج بوده است. مانند زمان نزول وحی به پیامبر اسلام(ص) تا مسائل دیگر مانند معراج ایشان، کوثر و آسمان چهارم که تمام این‌ آثار را استاد، وقف آستان قدس رضوی کرده است.
وی عنوان کرد: در موزه مردم‌شناسی آثار هنرها و وسایل مربوط به تاریخ گذشته مردم در معرض نمایش قرار گرفته که این موزه در قسمت خیابان شهید اندرزگو، نزدیک بازار فرش، قبل از ورودی باب‌الجواد(ع)، موزه مردم‌شناسی واقع است که در گذشته با نام حمام شاه معروف بوده که واقف آن مهدی قلی‌بیگ در زمان شاه عباس این حمام را وقف آستان قدس رضوی کرده است.
معاون امور موزه‌های سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌های آستان قدس رضوی افزود: این مکان بسیار ارزشمند به دلیل معماری و تزئیناتی که در آن به کار گرفته شده، ثبت ملی شده است. همچنین موزه فرش که در جوار موزه مرکزی قرار گرفته است، در سه طبقه، از دوره صفوی تاکنون توسط هنرمندان و بزرگان رشته فرش به نمایش گذاشته شده تا علاقه‌مندان بتوانند از این موزه دیدن کنند.
وی در خصوص ساعت بازدید این مجموعه در ایام تابستان خاطرنشان کرد: علاقه‌مندان از ساعت 8 صبح الی 20.45 شب فرصت دارند بلیط موزه مرکزی را خریداری کرده و تا ساعت 21.30 می‌توانند از این موزه بازدید داشته باشند. 
معاون امور موزه‌های سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌های آستان قدس رضوی ادامه داد: موزه‌های قرآن و مردم‌شناسی نیز هر روز صبح از ساعت 8 الی 12.30 ظهر و در روزهای پنجشنبه از ساعت 8 تا 11.30 ظهر در خدمت بازدیدکنندگان است.
سوزنچی ضمن ابراز خرسندی از استقبال مردم، تصریح کرد: موزه آستان قدس رضوی از پربازدیدترین موزه‌های کشور است و حداقل در روز بین 4 تا 5 هزار بازدیدکننده دارد که این آمار در کل سال بالغ بر یک میلیون و 200 هزار بازدیدکننده است.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان