arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۹۰۵۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۷ : ۰۰ - ۳۰ خرداد ۱۳۹۰

اظهارات فریدون جیرانی در نشست نقد و بررسي فيلم جدیدش

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
در نهمين نشست نقد و بررسي «اتاق رسانه سينماي ايران» فرهنگسراي رسانه، «قصه پريا» فيلم جديد فريدون جيراني، مجري برنامه تلويزيوني هفت مورد نقد و بررسي قرار گرفت.

به گزارش انتخاب؛ اين نشست با حضور فريدون جيراني(کارگردان)، مرتضي شايسته(تهيه کننده)، بيژن امکانيان( بازيگر) و امير قادري( منتقد)، شامگاه روز شنبه در فرهنگسراي رسانه برگزار شد.
در اين نشست فريدون جيراني ضمن بيان اينکه به مدت يک سال و نيم با هيچ رسانه اي مصاحبه نکرده است، گفت: به احترام اصحاب رسانه و مطبوعات در اين نشست شرکت کرده ام و اين آخرين مصاحبه من است. چون سعي مي کنم بيشتر گوش کنم و خيلي حرف ها را نزنم.

سينماي ميانه سخت است

وي افزود: من هميشه به يک سينماي ميانه معتقد بودم که نه روشنفکرانه باشد و نه به شعور مخاطب توهين کند، در عين حال نيز بتوانم مخاطب عام را به سينما بکشانم.
کارگردان فيلم «قصه پريا» کار در جريان سينماي ميانه را سخت دانست و اضافه کرد: من سعي کردم روند سينماي ميانه را در همه کارهايم حفظ کنم. اين تلاش گاهي موفق بوده و گاهي نه، اما هرچه پيش مي رويم به علت محدوديت هايش سخت تر مي شود.
جيراني تصريح کرد: فيلم هايي که در ده سال گذشته موفق به فروش خوب مي شدند در دو سال اخير با شکست روبه رو شده اند. اما در هر حال آن ها توانستند جريان بخش خصوصي توليد را جهت دار کنند.
مجري برنامه تلويزيوني هفت درباره سينماي ميانه تاکيد کرد: در دهه شصت براي آنکه سالم سازي به وجود بيايد، الگوي ميانه مطرح شد که تعريفي نداشت و تلاش مي کرد از سينماي زمان خود فاصله بگيرد. در حال حاضر تعريف سينماي ميانه نازل شده و نبايد آن را نازل کرد.
جيراني در پاسخ به پرسش اينکه آيا حاضريد فيلم خودتان را در برنامه هفت نقد کنيد يا نه، گفت: ما تلاش مي کنيم در برنامه هفت فيلم قصه پريا را نقد کنيم اما هنوز در اين مورد تصميمي گرفته نشده است.
وي تاکيد کرد: دهه هشتاد به بعد، دهه مضمون است نه ساختار. اکنون سينماي معناگراست که طرفدار دارد. مضموني که خط قرمزي را شکسته باشد. اين گرايش به مضمون باعث مي شود؛ ملودرام خانوادگي را کمتر تحت الشعاع قرار دهيم.
اين کارگردان درباره غريب و نامفهوم بودن برخي شخصيت ها توضيح داد و گفت: قسمتي از سکانس ها حذف شده که برخي ابهام ها را ايجاد کرده است.
جيراني در پايان گفت: در همه جاي دنيا فيلم مي سازند و از فروش گيشه پولشان را در مي آورند. اما لفظ سينماي گيشه در ايران بد جا افتاده است.

تهيه کنندگي سخت شده است

مرتضي شايسته تهيه کننده اين فيلم در ادامه اين نشست گفت: فکر مي کنم فيلم «قصه پريا» ويژگي هاي لازم براي يک فروش خوب را دارد. اما چون يکدفعه به ما اطلاع دادند که قرار است اکران شود نتوانستيم تبليغات لازم را برايش انجام دهيم.
وي در پاسخ به انتقاد از پايان تلخ اين فيلم افزود: اتفاقاَ ما تأکيد داشتيم که پايان اين فيلم غافلگيرانه باشد و بتواند مخاطب را به تأمل و فکر وادارد.
شايسته تأکيد کرد: در حال حاضر کار تهيه کنندگي دشوار است. چون بايد نکته هاي زيادي را در نظر بگيريم. مثلاً فيلمنامه «قصه پريا»مدام بازنويسي و به روز مي شد.
تهيه کننده فيلم «قصه پريا» اضافه کرد: شبکه قاچاق سي دي گسترش شديدي پيدا کرده است و تهيه کنندگان امنيت سرمايه گذاري ندارند. بايد قوانيني باشد تا امنيت تهيه کننده ها حفظ شود.
بيژن امکانيان بازيگر نقش هادي مسرور نيز درباره شهرت برخي بازيگرها اظهار کرد: برخي بازيگران نقش هايشان را زندگي نکرده و فقط ادا در مي آورند. به همين علت مخاطبان با فيلم ارتباط برقرار نمي کنند.
وي افزود: به شهرتي که عامل آن توانايي است بايد توجه کرد اما فيلمسازها اول سراغ شهرت مي روند، بعد به جنبه توانايي بازيگر توجه مي کنند.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
UNITED STATES
|
۰۳:۳۹ - ۱۳۹۰/۰۳/۳۰
0
2
نمی دونم کی از جیرانی خواسته فیلم بسازه؟! این آدم اصلا برای این کار ساخته نشده
نظرات بینندگان