arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۹۰۵۶
تاریخ انتشار: ۲۵ : ۰۹ - ۳۰ خرداد ۱۳۹۰

هشدار به معتادان اينترنتي و رايانه اي؛ مراقب مغزتان باشيد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
حسين هاوشکي: بيشترين تعداد معتادان به اينترنت و بازيهاي رايانه اي در چين زندگي مي کنند.

به گزارش انتخاب؛ دلبستگي بيش از اندازه چيني ها به اينترنت و بازيهاي رايانه اي سبب شده تا پژوهشهاي بسياري درباره اثرات زيان بار اين مسأله در اين کشور انجام شود.

بر پايه يافته هاي يکي از اين طرحهاي مطالعاتي، زياده روي در بازي هاي رايانه اي مي تواند به دگرگوني هميشگي عملکرد مغز منجر شود.در اين پژوهش، دو گروه 18 نفره از دانش آموزان رده سني بالاي 16 سال مورد مطالعه قرار گرفتند. دو نيمه مغز هر يک از اعضاي اين دو گروه(يک گروه معتاد و گروه ديگر سالم) با انجام آزمونهاي MRI بررسي شد.

محققان دريافتند که چندين ناحيه از مغز معتادان به بازي هاي رايانه اي تحليل رفته و کوچکتر شده است. اين مسأله در برخي از موارد 10 تا 20 درصد بيشتر از حد معمول بود. از سويي، روشن شد هرچه دوره اعتياد طولاني تر باشد، کاهش بافتهاي مغز آشکارتر و قابل توجه تر است. به اعتقاد پژوهشگران، کوچک شدن مغز مي تواند تأثيرات ناگواري مانند کاهش قدرت کنترل احساسات و جهت يابي و نيز بروز رفتارهاي ناخوشايند را در پي داشته باشد.

در اين ميان گروهي از دانشمندان بر اين باورند که مغز با کنار گذاشتن و انهدام بخشهاي خنثي يا غيرفعال، زمينه را براي عملکرد مؤثرتر بخشهايي بيشتر تحريک مي شوند، فراهم مي کند. عده اي نيز معتقدند کاهش ماده خاکستري و سفيد در بافت عصبي مغز مي تواند تصميم گيري را مختل کند و علايق فرد را دگرگون سازد.
نظرات بینندگان