arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۹۰۷۸
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۳۸ : ۱۱ - ۳۰ خرداد ۱۳۹۰

پدیده ی حساسیت در برابر عدد 39 در افغانستان

عده ای از شهروندان شهر كابل می گویند حساسیت در برابر عدد ۳۹ پدیده جدید است و قبلا در این شهر سابقه ای نداشته است
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

عده ای از شهروندان شهر كابل می گویند حساسیت در برابر عدد ۳۹ پدیده جدید است و قبلا در این شهر سابقه ای نداشته است

به گزارش بی بی سی اگر در افغانستان هستید و پلیت (پلاك) موتر (ماشین) شما عدد ۳۹ دارد، درگیر درد سر جدی شده اید، این همه داستان نیست، اگر ۳۹ ساله هستید و یا شماره تماس تان عدد ۳۹ دارد و یا بدتر از همه در خانه ۳۹ زندگی می كنید، بازهم درد سر دارید.  

عدد ۳۹ زمانی به مشكل جدی و خبر ساز بدل شد كه شماره مسلسل پلاك خودرو ها در افغانستان به جایی رسید كه با عدد ۳۹ شروع می شد و كسی حاضر نبود این موترها را بخرد.

شایع شده است كه شماره ۳۹ نحس است و بعضی ها آن را چیزی معادل "بی ناموسی" می دانند.  

حساسیت در مورد شماره ۳۹ قبلا تنها در شهر هرات وجود داشت، اما حالا این باور عام شده و به كابل، مزارشریف و دیگر شهرهای افغانستان نیز رسیده است.

احمد غفور یك راننده تاكسی در كابل می گوید:" از اینكه موترم پلیت (پلاك) ۳۹ دارد متنفرم ، مردم خیلی طعنه می زنند."  

او می گوید مشكل زمانی جدی می شود كه مسافر او یك خانم باشد، آنگاه بقیه راننده ها و عابران پیاده به او می گویند "نمیشه زنها را به برای ما بیاوری؟"

این راننده تاكسی می گوید او چندین بار خواسته ماشین خود را بفروشد، اما كسی حاضر نیست آنر بیشتر از نصف قیمت واقعی آن بخرد.

عده ای از شهروندان شهر كابل می گویند حساسیت در برابر عدد ۳۹ پدیده جدید است و قبلا در این شهر سابقه نداشته است.  

نورالدین همدرد، رئیس پلیس ترافیك كابل، در این زمینه كسانی را مسئول می داند كه كارشان خرید و فروش موتر است.

 آقای همدرد گفت "مطابق قانون ما مجبور هستیم پلیت شماره ۳۹ را توزیع كنیم. این نادانی مردم را نشان می دهد كه پی خرافات می روند و هیچ كاری مانع نخواهد شد كه ما توزیع پلیت ۳۹ را متوقف كنیم. مردم مجبور هستند این شماره را قبول كنند."  

این مشكل به حدی جدی شده كه حالا بسیاری از كسانی كه ماشین های با پلاك ۳۹ داشته اند برای تبدیل پلاك شان، حاضرند رشوه نیز بدهند.

 ریشه مشكل
 

دقیقا معلوم نیست چنین باوری ریشه در كجا دارد. عده ای می گویند عدد ۳۹ در حروف ابجد، یك واژه عربی را می سازد كه معادل آن در فارسی معنی بدی دارد. عده ای هم می گویند سالها پیش مرد بدنامی كه شماره ماشین و همچنین شماره خانه اش ۳۹ بوده در شهر هرات زندگی می كرده و از آن زمان به بعد مردم نسبت به این شماره حساس شده اند. 

دلیل عام شدن چنین باوری هرچه باشد اما تاثیر مستقیمی بر زندگی و كار شمار زیادی از آدمها گذاشته است. قیس یاسینی، یكی از موتر فروشان در مزارشریف می گوید، موترهایی كه پلاك ۳۹ دارند حداقل ۳۰۰۰ دلار از بقیه موترها ارزان تر هستند.

 این مشكل برای شركت های مخابراتی هم دردسر ساز بوده است، تا حدی كه خیلی ها از پذیرفتن شماره تماسی كه ۳۹ داشته باشد، خود داری می كنند.  

پلیس ترافیك كابل، برای حل این مشكل از روحانیون نیز مدد جسته است. مسئولان پلیس ترافیك می گویند: "در همه كشور های اسلامی شما پلیت ۳۹ را می بینید، حتی در قرآن سوره های وجود دارد كه عدد ۳۹ در آن است. در این مورد با ملاها هم صحبت كردیم و آنها می گویند چنین باورهایی جز خرافات چیزی نیست."

در برخی جوامع دیگر، از جمله ایران، عدد ۱۳ نحس و نشانه بدشانسی شمرده می شود، بسیاری از مردم افغانستان نیز عدد ۱۳ را نحس می دانند، ولی این نخستین باری است كه باور خاص مردم نسبت به یك "عدد" مشكلات جدی اجتماعی و اقتصادی را به بار آورده است.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۰۴ - ۱۳۹۰/۰۳/۳۰
6
2
توقع بیشتری ازشون نمیره
امید
|
CANADA
|
۲۲:۱۰ - ۱۳۹۰/۰۳/۳۰
1
2
39 سه برابر عدد 13 است شاید هم از اینجا آمده
نظرات بینندگان