arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۹۱۳۰
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۱۸ - ۳۰ خرداد ۱۳۹۰

معاون احمدی​نژاد در وین: آژانس ایمنی نیروگاه بوشهر را تایید کرده است

معاون رییس جمهور در وین از در دستور کار قرار گرفتن پیوستن ایران به کنوانسیون ایمنی هسته‌ای و امکان بهره‌مندی از منافع ممکن این معاهده در تضمین هر چه بهتر ایمنی برنامه‌های صلح‌آمیز هسته‌ای خبر داد و نسبت...
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

معاون رییس جمهور در وین از در دستور کار قرار گرفتن پیوستن ایران به کنوانسیون ایمنی هسته‌ای و امکان بهره‌مندی از منافع ممکن این معاهده در تضمین هر چه بهتر ایمنی برنامه‌های صلح‌آمیز هسته‌ای خبر داد و نسبت به ممانعت آژانس از شرکت کارشناسان و متخصصان ایرانی در کمیته‌ها و جلسات ایمنی هسته‌ای آژانس انتقاد کرد.

به گزارش انتخاب به نقل از خبر؛ خلاصه سخنان رییس سازمان انرژی اتمی در کنفرانس وزیران انرژی اتمی عضو آژانس با عنوان "ایمنی هسته‌یی" به شرح زیر است:

*حوادث رادیولوژیک تبعات بسیار مضری بر ارگانیسم‌های حیاتی و محیط زیست تحمیل می‌کند. با توجه به عمق و ابعاد این سانحه، مهمترین مساله ارائه اطلاعات شفاف توسط دولت ژاپن است. از آژانس انتظار می‌رود ارزیابی جامع و شفافی از وضعیت نیروگاه هسته‌یی فوکوشیما دایچی تهیه کرده و آموزه‌های اکتسابی خود را در این مورد به منظور پیشگیری حوادث مشابه ممکن‌الوقوع آتی و کاهش خطرات آن، در اختیار دولت‌های عضو قرار دهد. آژانس باید دولت‌های عضو را با تعیین گروه‌های کارشناسی، جهت کشف و تعیین موارد خطر آفرین در نیروگاه‌های اتمی یاری کند. به طور مشخص پیشرفت هر برنامه کار آتی، تنها بر مبنای نتایج بررسی‌های عمیق و جامع از حادثه مورد اشاره ممکن بوده و مشارکت فعال دولت‌های عضو را می‌طلبد.
 *  جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر نتایج حاصل از حادثه فوکوشیما، لزوم و نیاز همکاری میان آژانس و دولت‌های عضو دارای برنامه‌های مرتبط با نیروگاه‌های هسته‌یی را برای ارتقای سطح آموزش و انتقال دانسته‌ها به بهره‌برداران و تنظیم کنندگان مقررات، مخصوصاً از کشورهای در حال توسعه، گوشزد می‌کند؛ چرا که هیچ‌گاه وقوع یا امکان وقوع حوادثی نظیر فوکوشیما یا چرنوبیل، مانع حرکت رو به گسترش دولت‌ها در بهره‌مندی از حق مسلم استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌یی نبوده و نخواهد بود؛ بلکه تقویت موثر استانداردهای ایمنی هسته‌یی و همگانی بودن دانش به کارگیری آن را لازم می‌دارد. جمهوری اسلامی ایران از این‌که در شرایط کنونی، اطلاعات و دانسته‌های مرتبط با ایمنی هسته‌یی، با بهانه عدم افشای اطلاعات حساس در انحصار تعداد محدودی از دولت‌ها قرار گرفته و نتیجتاً حقوق مسلم مورد اشاره کشورهای در حال توسعه در این مورد مخدوش شده است، ابراز نگرانی می‌کند.

 *  ایمنی هسته‌یی مساله‌ای فنی و با ابعاد جهانی بوده و مستقیماً در ارتباط با حیات و سلامتی نوع بشر است. همان‌طور که حادثه فوکوشیما نشان داد، هرگونه کاستی در ایمنی هسته‌یی می‌تواند تبعات گسترده‌ و غیر قابل جبرانی برای جامعه جهانی داشته باشد. از این روست که نباید هیچ محدودیتی از حیث تبادل اطلاعات و دسترسی به تجهیزات و سیستم‌های ایمنی از جمله در برنامه‌های واکنش سریع وجود داشته باشد. متاسفانه در دفعات متعدد از شرکت کارشناسان و متخصصان ایرانی در کمیته‌ها و جلسات ایمنی هسته‌یی ممانعت به عمل آمده است. ایمنی از ارکان بلامنازع اساسنامه‌ای آژانس است. آژانس به عنوان یکی از وظایف خود‌باید "استانداردهای ایمنی برای حفظ سلامت و کمینه‌سازی خطر نسبت به حیات و اموال را تدوین و تصویب کند." (ماده 61 اساسنامه) روشن است که استانداردسازی ایمنی هسته‌یی، در صورت عدم آگاهی دولت‌های عضو به عنوان مجریان این استانداردها، عملی و مثمرثمر نیست. ‌با این حال، آژانس با عدم صدور اجازه برای حضور کارشناسان دولت‌های عضو در نشست‌های ایمنی هسته‌یی در حقیقت خط بطلانی بر اهمیت دانش استانداردسازی کشیده که این امر بر خلاف ماهیت وجودی آژانس است.

 *  استناد مسؤولان آژانس به قطعنامه‌سازی‌های غیر قانونی شورای امنیت سازمان ملل متحد برای تضییع حق ایران در شرکت در کمیته‌ها و اجلاس ایمنی هسته‌یی نیز امری نابجاست. جمهوری اسلامی ایران بارها توضیح داده است که بر مبنای قواعد حقوقی از جمله اساسنامه آژانس و قرارداد پادمان، قطعنامه‌های شورای امنیت علیه ایران غیر قانونی و ناعادلانه است. از این رو، هر گونه استفاده و رجوع آژانس به این قطعنامه‌ها، خلاف قانون و غیر قابل قبول است. حتی در همین قطعنامه‌های باطل از جمله پاراگراف 16 از قطعنامه 1737، مقوله ایمنی هسته‌یی، به دلیل ماهیت ویژه آن به عنوان یک اصل از عداد محدودیت‌های تحمیلی شورای امنیت علیه ایران خارج شده است. بی‌تردید، همان‌طور که مقامات آژانس در این مورد ناتوان از تصریح بوده‌اند، در قطعنامه‌های ساختگی شورای امنیت هیچ چیز یافت نمی‌شود که تداخلی با حق حضور کارشناسان ایرانی نسبت به شرکت در کمیته‌ها و اجلاس ایمنی هسته‌یی آژانس داشته باشد.

*همان‌طور که همه می‌دانند پروژه نیروگاه اتمی بوشهر در شرف راه‌اندازی است. اولویت ما تامین کامل ایمنی هسته‌یی این نیروگاه قبل از راه‌اندازی است. آژانس با بررسی اقدامات اجرایی ایران بر مبنای استانداردهای موجود ایمنی نیروگاه اتمی بوشهر را در گزارش‌های متعدد، از جمله گزارش IRRS تایید کرده است. سال گذشته بر اساس درخواست ایران، و به منظور بازدید فنی از واحد شماره یک نیروگاه اتمی بوشهر، آژانس تیمی متشکل از تنظیم‌کنندگان ارشد مقررات ایمنی هسته‌یی از هفت کشور تشکیل داد. این تیم از 20 فوریه تا 2 مارس2010 در مرکز نظام ایمنی هسته‌یی ایران حاضر و پس از انجام بازدید اعلام کرد که " متوجه نظام ایمنی ایران و پاسخ‌گو بودن آن در قبال تاسیسات هسته‌یی با کارآیی بسیار خوب و قوی شده‌ایم". امروز در کمال غرور و افتخار اعلام می‌کنیم که نیروگاه اتمی بوشهر از استانداردهای ایمنی به روز، مثل سایر تاسیسات هسته‌یی دیگر در جهان برخوردار است. با این ترتیبات است که در حال حاضر جمهوری اسلامی ایران پیوستن به کنوانسیون ایمنی هسته‌یی و امکان بهره مندی از منافع ممکن این معاهده در تضمین هر چه بهتر ایمنی برنامه‌های صلح‌آمیز هسته‌یی را در دستور کار قرار داده است.

 

نظرات بینندگان