arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۹۱۷۱۳
تاریخ انتشار: ۰۸ : ۰۸ - ۲۳ شهريور ۱۳۹۵

اشتباه اصلاح‌طلبان از نگاه ابراهیم اصغرزاده

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
ابراهیم اصغرزاده گفت: اشتباه استراتژیک اصلاح‌طلبان این بوده که همواره گمان می‌کردند که فقط طبقه متوسط، پرسشگر است به این دلیل که فرصت دارد سرش را بخاراند چرا که سرمایه و درآمد دارد، می‌تواند روزنامه و تلویزیون بخرد و در یک جلسه حزبی شرکت کند و هر از چند گاهی هم پرسشگر باشد اما مهم این است که توده‌های مردم پرسشگر باشند.


به گزارش انتخاب، اين فعال سياسي اصلاح‌طلب با بيان اينكه توده‌هاي اجتماعي بايد منفعت محور باشند، تصريح كرد: وقتي سازمان‌هاي حزبي، صنفي يا سنديكاها قدرت چانه‌زني با قدرت را ندارند خود مردم با ديد‌باني اتفاقات كشور مي‌توانند طرح پرسش كنند. براي مثال پس از مدتي بايد به اين پرسش‌ها پاسخي اقناع‌كننده داد كه كارگر مي‌گويد چرا دستمزد من اينقدر پايين است؟ چرا برخي بايد سوار خودروهاي ميلياردي شوند؟ چرا بايد كميته امداد در تاجيكستان و لبنان سرمايه‌گذاري كند؟ چرا بايد پول من به حزب‌الله لبنان داده شود و آنها تا بمباران مي‌شود و ساختمان‌شان خراب مي‌شود به راحتي وام مي‌گيرند اما من براي يك وام سه‌ميليوني بايد بدبختي بكشم؟ ريزگرد خوزستان يا بدبختي‌هاي بلوچستان؟ سهم من در آن استان، قبيله و قوم چيست؟ اين پرسشگري‌ها مديريت كلان را مجبور خواهد كرد تا پاسخگو باشد. 


اصغرزاده تاكيد كرد: پرسشگري توده‌هاي اجتماعي از طبقه فرادست تا متوسط و فرودست منجر به بالارفتن خودآگاهي توده‌هاي اجتماعي خواهد شد. توده‌هاي اجتماعي يا شهروندان آگاه با يكديگر جامعه‌اي را تشكيل مي‌دهند كه نامش جامعه مدني است. وقتي اين جامعه مدني ساخته شود يعني آنكه جامعه از شرايط انقلابي و توده‌اي عبور كرده و به حدي رسيده كه به اين راحتي‌ها نمي‌شود سرش را كلاه گذاشت.

*روزنامه اعتماد

نظرات بینندگان