دوشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۹ | Monday, 08 March 2021
  • ارتباط با انتخاب
  • |
  • پیوندها
  • |
  • آب و هوا
  • |
  • اوقات شرعی
  • |
  • مجله الکترونیک
  • |
  • نظرسنجی
دوشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۹ | Monday, 08 March 2021
  • صفحه نخست
  • اخبار انتخابات ۱۴۰۰
  • سیاست
  • بین الملل
  • تاریخ
  • اقتصاد
  • اجتماع
  • آی تی و فناوری
  • فرهنگ و هنر
  • حوادث
  • ورزش
  • خواندنی ها
  • سلامت
  • ویدیو
  • عکس
جستجو
ویدئو جدیدترین اخبار پربیننده ترین
لایو خبر عکس خواندنی ها اخبار ویژه
  • صفحه نخست
  • اخبار انتخابات ۱۴۰۰
  • سیاست
  • بین الملل
  • تاریخ
  • اقتصاد
  • اجتماع
  • آی تی و فناوری
  • فرهنگ و هنر
  • حوادث
  • ورزش
  • خواندنی ها
  • سلامت
  • ویدیو
  • عکس
  • درباره انتخاب
  • ارتباط با انتخاب
  • پیوندها
  • آب و هوا
  • اوقات شرعی
  • مجله الکترونیک
  • نظرسنجی
  • آرشیو
ویدیو / سود سهام عدالت تعیین شد

ویدیو / سود سهام عدالت تعیین شد

ویدیو / صداوسیما تصویر همه اسکی‌بازان دختر را سیاه و سفید پخش کرد!

ویدیو / صداوسیما تصویر همه اسکی‌بازان دختر را سیاه و سفید پخش کرد!

ویدیو / تصاویر اصابت موشک نیروهای یمنی به شرق عربستان

ویدیو / تصاویر اصابت موشک نیروهای یمنی به شرق عربستان

ویدیو / زالی: با عدم رعایت پروتکل ها در اسفند شاهد افزایش بستری‌ها در نوروز خواهیم بود

ویدیو / زالی: با عدم رعایت پروتکل ها در اسفند شاهد افزایش بستری‌ها در نوروز خواهیم بود

ویدیو / اتفاق عجیب در لیگ برتر/ ماشین‌سازی نیمه دوم را با ۱۲ بازیکن آغاز کرد!

ویدیو / اتفاق عجیب در لیگ برتر/ ماشین‌سازی نیمه دوم را با ۱۲ بازیکن آغاز کرد!

ویدیو/ لحظه خداحافظی آیت‌الله سیستانی با پاپ فرانسیس

ویدیو/ لحظه خداحافظی آیت‌الله سیستانی با پاپ فرانسیس

کد خبر: ۲۹۱۸۳
تاریخ انتشار: ۴۷ : ۱۴ - ۳۱ خرداد ۱۳۹۰
صفحه نخست >> سیاست
پ

عماد افروغ: کساني كه بحث مديريت امام زمان(عج) را مطرح مي‌كنند ولي فقيه را دور مي‌زنند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
به نظر من كساني كه مي‌آيند و بحث مديريت امام زمان(عج) را مطرح مي‌كنند ولي فقيه را دور مي‌زنند. يعني روايات منسوب به امام زمان(عج) و ائمه را دور مي‌زنند و از خود سلب مسئوليت مي‌كنند. در واقع آنها تمام زشتي‌ها و پلشتي‌ها را با واسطه يا بي‌واسطه به امام زمان(عج) نسبت مي‌دهند.  وقتي ما مي‌گوييم امام زمان(عج) مديريت امور را دارد؛ پس مسئوليت اين زشتي‌ها؛ دروغ‌ها و نيرنگ‌ها كيست؟ با تصور آنها، امام زمان(عج) است.

يك استاد دانشگاه و تحليل‌گر مسائل سياسي تأكيد كرد: گروه انحرافي يك عقبه اشعري‌گري، اِخباري‌گري، سلفي‌گري و ظاهرگرايي قرار دارد.

عماد افروغ نماينده دوره هفتم مجلس شوراي اسلامي و استاد دانشگاه در گفت‌وگو با فارس، در پاسخ به اين سؤال كه فكر مي‌كنيد چرا مقام معظم رهبري در صحبت‌هاي اخيرشان به جاي خط يا راه امام، مفهوم مكتب امام را مطرح كرده‌اند و اين مفهوم با راه و يا خط امام(ره) چه تفاوتي دارد، گفت: اينها را نمي‌شود زياد تفكيك كرد. به نظر من مكتب امام رساتر و جامع‌تر است. يعني وقتي كه ما سخن از مكتب به ميان مي‌آوريم هم توجه به جهان ‌بيني متفكر را مطرح مي‌كنيم و هم ايدئولوژي برخواسته از اين جهان‌بيني را منتقل مي‌سازيم كه اين حكايت از راه نيز دارد.

*مكتب مفهوم رساتري دارد

شما وقتي بگوييد خط و راه، عمده توجهات معطوف به ايدئولوژي مي‌شود اما وقتي مي‌گوييد مكتب، هم ايدئولوژي را در بر دارد و هم جهان‌بيني موجود در اين ايدئولوژي را. لذا مكتب مي‌تواند مفهوم رساتري داشته باشد كه در برگيرنده دو مفهوم ديگر نيز هست. بنابراين من فكر مي‌كنم وقتي سخن از مكتب امام به ميان مي‌آيد بايستي در وهله اول به هستي‌شناسي و جهان بيني امام توجه كرد و بعد به ايدئولوژي و دكترين امام.

وي همچنين در پاسخي مبسوط به سؤالی مبني بر اينكه آيا معتقد هستيد كه انحرافات مطرح شده اخير در فضاي كشور ناشي از انحرافات صورت گرفته از مكتب امام(ره) است، گفت: اگر مكتب امام(ره) را در زيرين‌ترين لايه‌اش يعني هستي‌شناسي حضرت امام(ره) تعريف كنيم، ‌انحرافات رخ داده، بسيار واضح‌تر و دقيق‌تر خود را نشان مي‌دهند و بنابراين اگر ما مي‌خواهيم فهم و درك دقيقي از انحرافات داشته باشيم حتما بايد تحليل درستي از جهان بيني امام راحل داشته باشيم.

من فكر مي‌كنم اگر هستي‌شناسي و جهان بيني امام(ره) خوب تحليل شود بسياري از انحرافات موجود و حتي بالقوه رخ عيان مي‌كنند و معلوم مي‌شوند. ولي اگر شما به لايه زيرين توجه نكنيد و فقط به لايه‌هاي روئين توجه كنيد، رخ عيان كردن انحرافات زمان مي‌برد و هزينه‌دار است و كار دست ما مي‌دهد.

*معرفي مطلوب تفكر امام(ره) انحرافات را آشكار مي‌كند

اما اگر تفكر امام(ره) را در لايه مبنايي‌اش خوب فهم كنيم و به مردم نيز معرفي كنيم، هم انحرافات موجود آشكار مي‌شود هم انحرافات بالقوه. به نظر من اگر ما بياييم و ببينيم كه ماهيت هستي‌شناسي امام(ره) چيست و مبتني بر چه مؤلفه‌هايي است و امام(ره) چه نگاهي و تعريفي از انسان، خدا، جامعه و جهان داشتند، آنگاه به نظر من كليدي رابه دست مي‌آوريم كه با آن مي‌توانيم قفل بسياري از انحرافات بالقوه و بالفعل را باز كنيم.

من فكر مي‌كنم كه مهمترين عنصر هستي‌شناسي امام(ره) يك تفكر كل‌گرايانه توحيدي و يك ناثنويت‌گرايي توحيدي است. در انديشه امام(ره) به تأسي از ملاصدرا بين خدا، خرد و عشق جمع صورت گرفته. يعني در واقع اين طور نيست كه عقل در برابر خدا يا ايمان بايستد بلكه به خوبي اين عناصر در كنار يكديگر جمع شده‌اند.

امام(ره) به تأسي از ملاصدرا بدون اينكه حقي از خدا ضايع شود يا حق ايمان يا انسان پايمال شود اين سه عنصر را با يكديگر جمع كرد و من فكر مي‌كنم وجه مميزه مكتب امام(ره) از بسياري از تفكرات چه در قالب متحجرين، اخباريون، اشعريون، انجمن‌هاي حجتيه و چه در قالب ولايتي‌هاي ديروز و مدعيان امروز؛ برمي‌گردد به همين مسئله.

امام به اختيار انسان بها مي‌داد و به عقل انسان توجه مي‌كرد. به عبارتي انسان را به پاي خدا و ايمان ذبح نمي‌كرد و نگاه او به انسان تكليف‌گرايانه نبود. بلكه براي انسان، عقل و اختيار او بهاي زيادي قائل بود.

در اين بين اگر شما به سه عنصر عقل، ايمان و خدا توجه كنيد عنصري كه مربوط به انسان و به اختيار و مسئوليت او در پيشگاه خداوند متعال مربوط مي‌شود، عقل اوست.

*خدا را بايد از روي اختيار و عقل اختيار كرد

حرف من اين است كه خدا را هم بايد از روي اختيار و عقل اختيار كرد. اين عقل خدايي مي‌تواند دلالت عرفاني و ايمان باشد. وقتي اين سه عنصر (خدا، ايمان و عقل) را با هم ديديم آنوقت مسئله، مسئله ديگري مي‌شود. آنوقت شما ثنويت و دوگانگي نمي‌بينيد.

در واقع آنگاه مي‌توانيد يك منشأ عقلي براي ايمان قائل شويد و هم به دلالت ايماني و عرفاني عقل برسيد. اين يك شاهكار است كه از ملاصدرا شروع شد و در امام(ره) بسط پيدا كرد. در اينجا هيچ دوتايي و ثنويتي بين دنيا و آخرت، دين و سياست، فرد و جامعه و حتي نظر و عمل نمي‌بينيد. به همين دليل است كه امام(ره) حتي در بحث مربوط به حكمت نظري و عملي نيز قائل به جدايي نيستند و مي‌گويند در نظر هم عمل لازم است.

فراموش نكنيد كه در انديشه امام(ره)، عقل و آزادي انسان و مسئوليت‌پذيري او جايگاه بلندي دارد. بحث ما يك بحث تاريخي است. يك بحث تاريخي وجود دارد واز زمان افلاطون هم شروع شده. افلاطون سؤالي دارد. اينكه حرفي كه خدا مي‌گويد چون خوب بوده، خدا گفته و يا چون خدا گفته، خوب است؟

ما معتقديم كه چون خوب است خدا گفته است. خداوند سرشتي در اين عالم وضع كرده كه خود نيز خلاف آن عمل نمي‌كند و اين يك بحث قديمي است بين متكلمين و فيلسوفان. من فكر مي‌كنم كه انحرافي كه ما در سال‌هاي اخير با آن روبه‌رو بوديم به انحاء مختلف برمي‌گردد به اين مسئله كه ما جايگاه درخوري براي عقل انسان و اختيار او قائل نشديم.

البته اين ما يعني يك جريان. يعني متحجرين. يعني جرياني كه امروز هم شاهد فعاليت‌‌هايش هستيم و امام(ره) هم قبلا تذكر داده بود. جرياني كه تفكر ضد فلسفه دارد. ضد عرفان و بي‌توجه به تعقل و تفكر است. نوعي ايمان‌گرايي كور است. ذبح كننده اختيار انسان و ظاهرگرا است و ما اين را در تاريخ اسلام هم داشته‌ايم كه البته در سال‌هاي اخير نيز بروز كرده است.

*خداوند متعال از انسان، اطاعت و ايمان كوركورانه نمي‌خواهد

عده‌اي تفسيري از اسلام به دست مي‌دهند كانّه انسان و اختيار او هيچ جايگاهي ندارد. كانّه انسان آمده است كه فقط و فقط مطيع باشد و اطاعتي كوركورانه و سلسله مراتبي داشته باشد كه اين اطاعت كوركورانه به وقايع اخير هم ربط پيدا مي‌كند. در حالي كه خداوند در كجا يك اطاعت و ايمان كوركورانه را از اسلام خواسته است. ما در آراء بزرگانمان نيز داريم كه شما حق نداريد در اصول دين تبعيت كنيد. احكام و فروع دين حالت تبعي دارند اما اصول دين عقلي هستند.

اين استاد دانشگاه در ادامه و در پاسخ به سؤال ديگر خبرنگار فارس مبني بر اينكه آيا شما معتقد هستيد كه انحرافات شكل گرفته اخير يك جريان مديريت شده است، گفت: اين جريانات مديريت شده است و تصادفي نيست به اين معنا كه داراي عقبه است.

امام(ره) در يكي از صحبت‌هايشان مي‌گويند انقلاب اسلامي آمد تا انحرافات رخ داده توسط برخي جريان‌ها در درون اسلام را حل كند. يعني انحرافاتي كه البته ربطي به اسلام هم نداشت و بر تاريخ اسلام گذشته است. امام(ره) از آنها به عنوان متحجرين، مارهاي خوش خط و خال، ولايتي‌هاي ديروز و مدعيان امروز ياد مي‌كنند و مي‌گويند خون دلي كه پدر پيرتان از متحجرين خورد، از ديگران نخورد. در واقع اين مسئله را مطرح كردم تا به اين نكته برسيم كه اين جريانات مديريت شده است و يك عقبه اشعري‌گري، اخباري‌گري، سلفي‌گري و ظاهرگرايي در پس اين جريانات است.

اگر اين عقبه نبود آنها به راحتي نمي‌توانستند عوام فريبي كنند و تصوير غلطي از امام زمان(عج) را به نام امام زمان(عج) به خورد ملت بدهند. متاسفانه اينها از ايمان مردم به دليل ضعف‌هايي كه وجود داشت سوءاستفاده كردند در حاليكه امام(ره) آمد كه عقل را و اسلام ناب را كه توجه زيادي به اختيار انسان و عقل او دارد، احيا كند.

اينها در واقع از ايمان مردم سوء استفاده كردند و حالا قدرت دولتي را هم به دست گرفته‌اند و فرصت‌هاي زيادي برايشان رقم خورده است كه مانور بدهند.

آنها انتظارگرايي‌هاي نامعقولي را ايجاد كردند كه ما سال‌ها پيش آن را اخطار و تذكر داديم.

وقتي شما مي‌گوييد مديريت همه امور بر عهده امام زمان(عج) است اين يعني سلب مسئوليت از انسان. يعني سلب اختيار از انسان و احاله همه امور به يك شخص كه دور از دسترس ماست. ما در روايات داريم كه در زمان غيبت به رواة حديث مراجعه كنيد. در زمان غيبت تنها راه اتصال بين عقل و وحي، اجتهاد است. اين ولي فقيه است كه بايد به آن رجوع و از او سؤال كرد و از او پاسخ خواست.

به نظر من كساني كه مي‌آيند و بحث مديريت امام زمان(عج) را مطرح مي‌كنند ولي فقيه را دور مي‌زنند. يعني روايات منسوب به امام زمان(عج) و ائمه را دور مي‌زنند و از خود سلب مسئوليت مي‌كنند. در واقع آنها تمام زشتي‌ها و پلشتي‌ها را با واسطه يا بي‌واسطه به امام زمان(عج) نسبت مي‌دهند.

وقتي ما مي‌گوييم امام زمان(عج) مديريت امور را دارد؛ پس مسئوليت اين زشتي‌ها؛ دروغ‌ها و نيرنگ‌ها كيست؟ با تصور آنها، امام زمان(عج) است.

اين دفاع از امام زمان(عج) نيست، بلكه كلاهبرداري است. در همين راستا مي‌توان به بحث مرحوم شهيد استاد مطهري اشاره كرد كه در يكي از كتاب‌هايش مي‌نويسد چه مي‌شود كه حركت‌هاي اصلاح‌گرايانه سيد جمال، عبده، كواكبي و اقبال به نتيجه نمي‌رسد و سر از سلفي‌گري در مي‌آورد و اين سلفي‌گري مقدمه‌اي مي‌شود براي گرايش جوانان به ناسيوناليسم و ماركسيسم؟

* سلفي‌گري و مكتب ايراني از يك جا برخاسته‌اند

من به ضرس قاطع عرض مي‌كنم كه ما در سال‌هاي اخير طرح تفكراتي مثل سلفي‌گري، ارتجاع، انتظارگرايي نامحدود و مفهوم پوسيده‌اي به نام مكتب ايراني را شاهد طرح بوده‌ايم كه همگي از يك جا آب مي‌خورد و هم‌زمان و هم مكان از يك جا برخواسته‌اند.

همانهايي كه بحث انتظارگرايي نامعقول و مديريت امام زمان(عج) را مطرح مي‌كردند در شرايط فعلي همان‌ها هستند كه مكتب ايراني را مطرح كرده‌اند و اين روشن است.

*خطر از بيخ گوشمان گذشت

اين نشان مي‌دهد كه چه خطري بيخ گوش ما است و البته الحمدالله من فكر مي‌كنم كه اين خطر از كنار ما گذشت. ولي خيلي‌ها زودتر از اين هشدار دادند اما كسي متوجه نشد. ما مي‌توانستيم پيشاپيش جلوي اين خطرات را بگيريم و با آن مقابله كنيم. اما متاسفانه بنا به دلايلي كه به مصلحت‌گرايي و ساده‌انديشي برمي‌گردد، هزينه داديم ولي اميدوارم اين جريانات هر چه زودتر خفه شوند.

اين جريان، جريان بيمار و مهلكي است و اميدواريم كه من‌بعد تكرار نشود زيرا مهم اين است كه ما از اين تكرار جلوگيري كنيم.
لینک کوتاه
ارسال به تلگرام
بازید از صفحه اول ارسال به دوستان نسخه چاپی
گزارش خطا
0
وب گردی
کدام بسته اینترنتی بهتر است؟!

کدام بسته اینترنتی بهتر است؟!

 تصاویر حیرت‌انگیز ناسا از «مریخ»

تصاویر حیرت‌انگیز ناسا از «مریخ»

 نکات جالبی که درباره مغز نمی‌دانید

نکات جالبی که درباره مغز نمی‌دانید

 گریم جالب طناز طباطبایی در فیلمی که هشت سال توقیف بود

گریم جالب طناز طباطبایی در فیلمی که هشت سال توقیف بود

 قدیمی‌ترین عکس هوایی تهران!

قدیمی‌ترین عکس هوایی تهران!

 ۸ عادت سمی که شما را از شادی محروم می کنند

۸ عادت سمی که شما را از شادی محروم می کنند

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
تصاویر
۱/۴
۱/۴
تصاویر: قوهای مهاجر تالاب «سرخ‌رود»

تصاویر: قوهای مهاجر تالاب «سرخ‌رود»

۲/۴
تصاویر: قالیشویان تهران

تصاویر: قالیشویان تهران

۳/۴
تصاویر: دیدار وزیران خارجه ایران و ایرلند

تصاویر: دیدار وزیران خارجه ایران و ایرلند

۴/۴
تصاویر: پایان مهاجرت پرندگان به میانکاله

تصاویر: پایان مهاجرت پرندگان به میانکاله

ببینید!

ویدیو / توانگر، نماینده تهران: این چه بازیست که مجلس می‌خواهد گران شدن اینترنت را گردن دولت بیاندازد؟

تماشا کنید: ماندگار در تاریخ / همه آنچه درباره دیدار تاریخی پاپ فرانسیس و آیت الله سیستانی می‌دانیم

ویدیو / ماجرای زد و خورد فیس‌بوک و استرالیا + زیرنویس فارسی

ویدیو / وزیر علوم: ۱۴۰۱ مدلی جدید از کنکور را معرفی می‌کنیم

ویدیو / استقبال از پاپ در خیابان‌های بغداد و مسیر عبور کاروان حامل وی

ویدیو/ حجت الاسلام رفیعی: مگر پیامبران در برنامه‌های خود کاملا موفق بودند که ما در اهداف انقلاب باشیم

ویدیو / تصاویری از تصادف اتوبوس با کامیون در جاده منوجان به رودان

آرشیو
پربازدیدها
روز هفته ماه سال

واکنش مادر علی انصاریان به صحبت های آسیه اسدزاده: مگر می شود على نامزد داشته باشد و من ندانم؟

تغییر فرمانده قرارگاه خاتم الانبیا؛ سردار هوشی سادات جایگزین سردار سعید محمد شد

قیمت سکه و طلا، امروز ۱۷ اسفند ۹۹

قیمت دلار و یورو در بازار آزاد، امروز ۱۷ اسفند ۹۹

اگر ظریف را تایید صلاحیت نکنند، دیگر چه کسی را می‌خواهند بگذارند بیاید؟ / اگر نگذارند بقیه بیایند، راست می‌گویند که اصولگرایان پیروز محتوم انتخاباتند / عارف، کاندیدای ترجیحی حاکمیت؟ ممکن است او را بپذیرند / به جلیلی گفتم اصلا برجام بد؛ بگویید نقشه جایگزین تان چیست؟ جلیلی جوابی نداد / جامعه به نظر من امکان ادامه ندارد؛ احتمال طوفان وجود دارد / با پان ترک‌ها هیچ حرفی ندارم

خلاقیت دختر فداکار برای ملاقات پدرش

هفت «نه» مهم آیت الله سیستانی

اظهارات محسن رضایی درباره سوریه و عراق دیدگاه شخصی اوست و با نگاه ایران فاصله دارد

ساسی مانکن، سمیه نرو و باقی ماجرا

پرداخت وام ۱۵۰ میلیونی به خانوارهای دهک ۱ تا ۳

ویدیو / طرح مجلس برای اختیاری کردن سربازی

معاون وزارت آموزش: مدارس کشور در سال آینده تحت هر شرایطی بازگشایی خواهند شد

واکنش مادر علی انصاریان به صحبت های آسیه اسدزاده: مگر می شود على نامزد داشته باشد و من ندانم؟

ورود سامانه جوی جدید و ۳ روز بارش در کشور/ وزش باد با سرعت ۱۱۰ کیلومتر و هشدار به ۵ استان

نشانه هایی که می گویند بایدن «شیفته» ایران است و در حال دوری از عربستان!

امکان دریافت وام بانکی برای همه صاحبان سهام عدالت فراهم شد

بازار خودرو سکته کرد / پژو ۲۰۶ تا ۵۲ میلیون، سمند ۱۴ میلیون، پژو ۴۰۵ تا ۱۵ میلیون و تیبا ۲۶ میلیون ارزان شد / پراید ۹۰ میلیونی هم خریدار ندارد

جو بایدن پیروز انتخابات معرفی شد / فاکس نیوز، آسوشیتدپرس، سی ان ان و ان بی سی این خبر را اعلام کرده اند / بیانیه ترامپ: نتیجه انتخابات هنوز قطعی نشده / پیشنهاد داماد ترامپ به او برای پذیرش شکست

استفتاء مهم ایت الله سیستانی در باره مراسم عزاداری امام حسین (ع)

ترامپ: ایران اگر کرم بریزد بلایی سرش می آوریم که تا حالا سابقه نداشته!

دانش‌آموز ممتاز تهرانی بعد از کنکور خودکشی کرد

جدول غیررسمی افزایش حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری / افزایش ۳۰ تا ۷۰ درصدی حقوق ها

مدیرعامل سایپا: خیال همه را از پراید راحت کردیم

ویدیو/ کتک زدن یک زن افغانستانی توسط مامور نیروی انتظامی

خواندنی ها
مانیتورینگ هوشمند ضربان قلب+تصاویر

مانیتورینگ هوشمند ضربان قلب+تصاویر

عینک هوشمند 《 XR۱ AR Smart》 در راه است

عینک هوشمند 《 XR۱ AR Smart》 در راه است

برند اوپو از هواوی سبقت گرفت و بر تخت سلطنت گوشی‌های هوشمند چین نشست

برند اوپو از هواوی سبقت گرفت و بر تخت سلطنت گوشی‌های هوشمند چین نشست

خلاقیت دختر فداکار برای ملاقات پدرش

خلاقیت دختر فداکار برای ملاقات پدرش

آخرین اخبار مهمترین عناوین روز

تصاویر: قوهای مهاجر تالاب «سرخ‌رود»

تصاویر: قالیشویان تهران

تصاویر: دیدار وزیران خارجه ایران و ایرلند

یک منبع در عربستان به هدف حمله قرار گرفتن تاسیسات نفتی اعتراف کرد

ویدیو / سود سهام عدالت تعیین شد

یادداشت‌های محمدعلی فروغی، دوشنبه ۱۷ اسفند ۱۲۹۸؛ بلشویک‌ها در ایران پرپاگاند می‌کنند

یادداشت‌های ناصرالدین‌شاه، جمعه ۱۷ اسفند ۱۲۴۵؛ شلوار ماهوتِ آبیِ زنجیره‌دار پوشیده بودم، خیلی خنده داشت

ویدیو / صداوسیما تصویر همه اسکی‌بازان دختر را سیاه و سفید پخش کرد!

خاطرات آیت‌الله هاشمی؛ ۱۷ اسفند ۱۳۷۶: رهبری بابت حوادث نجف آباد ناراضی است و عبدالله نوری را مقصر می‌داند

یک منبع در عربستان به هدف حمله قرار گرفتن تاسیسات نفتی اعتراف کرد

تایمز: طرف‌های غربی برای آزادسازی «محمد بن نایف» به عربستان فشار می‌آورند

استاندار تهران: تصمیم گیری سفر به خارج از پایتخت به هفته بعد موکول شد

عراقچی خطاب به آمریکا: اگر جدی هستید به برجام برگردید

تحرک دیپلماتیک وسیع برای برقراری آتش بس میان انصارالله و عربستان / رسانه های یمنی: تماس‌ها بین حوثی ها و ریاض و نماینده ویژه آمریکا در جریان است

«لایحه نظام رتبه بندی حرفه ای معلمان» تصویب شد

وزیر دفاع آمریکا: در حال ارزیابی حملات راکتی به عین الاسد هستیم / ایرانی‌ها باید بدانند ما از نیروهای خود دفاع می کنیم؛ پاسخ ما قابل تامل خواهد بود

ارتش آمریکا: دو بمب‌افکن به حریم هوایی خاورمیانه اعزام شد / همراهی جنگنده‌های اسرائیل، قطر و عربستان

المیادین: هیچ دلیلی برای عملیات ایران علیه کشتی اسرائیلی، آن هم در آستانه انتخابات این رژیم وجود ندارد

در دیدار ظریف و وزیر خارجه ایرلند چه گذشت؟

تست منفی ۱۵ مسافر از امارات به ایران تقلبی از آب درآمد!

رونمایی آمریکا از طرح جدید صلح برای افغانستان: نشستی جهانی با حضور کشورهایی مثل ایران، روسیه، چین و آمریکا

واکنش انگلیس به باز شدن پابند «نازنین زاغری»: باید به او اجازه داده شود هرچه زودتر به بریتانیا بیاید

حمید حسینی، عضو اتاق بازرگانی: ۳ میلیارد دلار از منابع ایران در کره جنوبی، عراق و عمان آزاد شد

وزارت کشور: جمعیت امام ‌علی (ع) به دلیل انحراف از اساسنامه و عدم تمکین به تذکرات منحل شد

هفت «نه» مهم آیت الله سیستانی

جزئیات افزایش حقوق کارکنان و بازنشستگان و دریافتی بالای ۱۰ میلیون

دلار در صرافی های بانکی وارد کانال ۲۳ هزار تومان شد

تماس تلفنی مهندس موسوی و زهرا رهنورد با محمد توسلی

رییس مرکز ملی فضای مجازی: مجوز مذاکره با گوگل، اینستاگرام و واتس‌اپ صادر شد

قیمت سکه و طلا، امروز ۱۷ اسفند ۹۹

قیمت دلار و یورو در بازار آزاد، امروز ۱۷ اسفند ۹۹

وزیر دفاع: تل‌آویو و حیفا با اشاره فرمانده معظم کل قوا با خاک یکسان می‌شود

زاکانی: تا بحث تحریم‌ها وجود دارد FATF رأی نمی‌آورد

جدیدترین آمار همه گیری کرونا/ بیش از ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار قربانی در جهان

رئیس علوم پزشکی اهواز: تخت کم بیاوریم، گرفتاری بزرگی خواهیم داشت/ آغاز واکسیناسیون بیماران خاص خوزستان از هفته آینده

آرشیو
وبگردی

چهره ساده فریبا نادری+عکس

خواهرم را کتک زدم تا با جوانی که عاشقش شده بود ازدواج نکند/ وقتی او را هل دادم سرش به دیوار خورد و ... تمام

دختر ۷ساله هزینه‌های جراحی مغز خود را تأمین کرد

جدایی پژمان از سام؛ پایانِ لورل هاردیِ ایرانی

حال درخت ۲۰۰میلیاردی ما چطوره؟

سریال منوچهر هادی، نیامده، فحش خورد

اقدام به خودکشی سه دختر نوجوان دهدشتی

  • صفحه نخست
  • اخبار انتخابات ۱۴۰۰
  • سیاست
  • بین الملل
  • تاریخ
  • اقتصاد
  • اجتماع
  • آی تی و فناوری
  • فرهنگ و هنر
  • حوادث
  • ورزش
  • خواندنی ها
  • سلامت
  • ویدیو
  • عکس
  • درباره انتخاب
  • |
  • ارتباط با ما
  • |
  • پیوندها
  • |
  • آب و هوا
  • |
  • اوقات شرعی
  • |
  • مجله الکترونیکی
  • |
  • نظرسنجی
  • |
  • جستجو
  • |
  • آرشیو
تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به انتخاب است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و تولید : "ایران سامانه"
کد خبر: ۲۹۱۸۳
تاریخ انتشار: ۴۷ : ۱۴ - ۳۱ خرداد ۱۳۹۰
صفحه نخست >> سیاست
پ

عماد افروغ: کساني كه بحث مديريت امام زمان(عج) را مطرح مي‌كنند ولي فقيه را دور مي‌زنند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
به نظر من كساني كه مي‌آيند و بحث مديريت امام زمان(عج) را مطرح مي‌كنند ولي فقيه را دور مي‌زنند. يعني روايات منسوب به امام زمان(عج) و ائمه را دور مي‌زنند و از خود سلب مسئوليت مي‌كنند. در واقع آنها تمام زشتي‌ها و پلشتي‌ها را با واسطه يا بي‌واسطه به امام زمان(عج) نسبت مي‌دهند.  وقتي ما مي‌گوييم امام زمان(عج) مديريت امور را دارد؛ پس مسئوليت اين زشتي‌ها؛ دروغ‌ها و نيرنگ‌ها كيست؟ با تصور آنها، امام زمان(عج) است.

يك استاد دانشگاه و تحليل‌گر مسائل سياسي تأكيد كرد: گروه انحرافي يك عقبه اشعري‌گري، اِخباري‌گري، سلفي‌گري و ظاهرگرايي قرار دارد.

عماد افروغ نماينده دوره هفتم مجلس شوراي اسلامي و استاد دانشگاه در گفت‌وگو با فارس، در پاسخ به اين سؤال كه فكر مي‌كنيد چرا مقام معظم رهبري در صحبت‌هاي اخيرشان به جاي خط يا راه امام، مفهوم مكتب امام را مطرح كرده‌اند و اين مفهوم با راه و يا خط امام(ره) چه تفاوتي دارد، گفت: اينها را نمي‌شود زياد تفكيك كرد. به نظر من مكتب امام رساتر و جامع‌تر است. يعني وقتي كه ما سخن از مكتب به ميان مي‌آوريم هم توجه به جهان ‌بيني متفكر را مطرح مي‌كنيم و هم ايدئولوژي برخواسته از اين جهان‌بيني را منتقل مي‌سازيم كه اين حكايت از راه نيز دارد.

*مكتب مفهوم رساتري دارد

شما وقتي بگوييد خط و راه، عمده توجهات معطوف به ايدئولوژي مي‌شود اما وقتي مي‌گوييد مكتب، هم ايدئولوژي را در بر دارد و هم جهان‌بيني موجود در اين ايدئولوژي را. لذا مكتب مي‌تواند مفهوم رساتري داشته باشد كه در برگيرنده دو مفهوم ديگر نيز هست. بنابراين من فكر مي‌كنم وقتي سخن از مكتب امام به ميان مي‌آيد بايستي در وهله اول به هستي‌شناسي و جهان بيني امام توجه كرد و بعد به ايدئولوژي و دكترين امام.

وي همچنين در پاسخي مبسوط به سؤالی مبني بر اينكه آيا معتقد هستيد كه انحرافات مطرح شده اخير در فضاي كشور ناشي از انحرافات صورت گرفته از مكتب امام(ره) است، گفت: اگر مكتب امام(ره) را در زيرين‌ترين لايه‌اش يعني هستي‌شناسي حضرت امام(ره) تعريف كنيم، ‌انحرافات رخ داده، بسيار واضح‌تر و دقيق‌تر خود را نشان مي‌دهند و بنابراين اگر ما مي‌خواهيم فهم و درك دقيقي از انحرافات داشته باشيم حتما بايد تحليل درستي از جهان بيني امام راحل داشته باشيم.

من فكر مي‌كنم اگر هستي‌شناسي و جهان بيني امام(ره) خوب تحليل شود بسياري از انحرافات موجود و حتي بالقوه رخ عيان مي‌كنند و معلوم مي‌شوند. ولي اگر شما به لايه زيرين توجه نكنيد و فقط به لايه‌هاي روئين توجه كنيد، رخ عيان كردن انحرافات زمان مي‌برد و هزينه‌دار است و كار دست ما مي‌دهد.

*معرفي مطلوب تفكر امام(ره) انحرافات را آشكار مي‌كند

اما اگر تفكر امام(ره) را در لايه مبنايي‌اش خوب فهم كنيم و به مردم نيز معرفي كنيم، هم انحرافات موجود آشكار مي‌شود هم انحرافات بالقوه. به نظر من اگر ما بياييم و ببينيم كه ماهيت هستي‌شناسي امام(ره) چيست و مبتني بر چه مؤلفه‌هايي است و امام(ره) چه نگاهي و تعريفي از انسان، خدا، جامعه و جهان داشتند، آنگاه به نظر من كليدي رابه دست مي‌آوريم كه با آن مي‌توانيم قفل بسياري از انحرافات بالقوه و بالفعل را باز كنيم.

من فكر مي‌كنم كه مهمترين عنصر هستي‌شناسي امام(ره) يك تفكر كل‌گرايانه توحيدي و يك ناثنويت‌گرايي توحيدي است. در انديشه امام(ره) به تأسي از ملاصدرا بين خدا، خرد و عشق جمع صورت گرفته. يعني در واقع اين طور نيست كه عقل در برابر خدا يا ايمان بايستد بلكه به خوبي اين عناصر در كنار يكديگر جمع شده‌اند.

امام(ره) به تأسي از ملاصدرا بدون اينكه حقي از خدا ضايع شود يا حق ايمان يا انسان پايمال شود اين سه عنصر را با يكديگر جمع كرد و من فكر مي‌كنم وجه مميزه مكتب امام(ره) از بسياري از تفكرات چه در قالب متحجرين، اخباريون، اشعريون، انجمن‌هاي حجتيه و چه در قالب ولايتي‌هاي ديروز و مدعيان امروز؛ برمي‌گردد به همين مسئله.

امام به اختيار انسان بها مي‌داد و به عقل انسان توجه مي‌كرد. به عبارتي انسان را به پاي خدا و ايمان ذبح نمي‌كرد و نگاه او به انسان تكليف‌گرايانه نبود. بلكه براي انسان، عقل و اختيار او بهاي زيادي قائل بود.

در اين بين اگر شما به سه عنصر عقل، ايمان و خدا توجه كنيد عنصري كه مربوط به انسان و به اختيار و مسئوليت او در پيشگاه خداوند متعال مربوط مي‌شود، عقل اوست.

*خدا را بايد از روي اختيار و عقل اختيار كرد

حرف من اين است كه خدا را هم بايد از روي اختيار و عقل اختيار كرد. اين عقل خدايي مي‌تواند دلالت عرفاني و ايمان باشد. وقتي اين سه عنصر (خدا، ايمان و عقل) را با هم ديديم آنوقت مسئله، مسئله ديگري مي‌شود. آنوقت شما ثنويت و دوگانگي نمي‌بينيد.

در واقع آنگاه مي‌توانيد يك منشأ عقلي براي ايمان قائل شويد و هم به دلالت ايماني و عرفاني عقل برسيد. اين يك شاهكار است كه از ملاصدرا شروع شد و در امام(ره) بسط پيدا كرد. در اينجا هيچ دوتايي و ثنويتي بين دنيا و آخرت، دين و سياست، فرد و جامعه و حتي نظر و عمل نمي‌بينيد. به همين دليل است كه امام(ره) حتي در بحث مربوط به حكمت نظري و عملي نيز قائل به جدايي نيستند و مي‌گويند در نظر هم عمل لازم است.

فراموش نكنيد كه در انديشه امام(ره)، عقل و آزادي انسان و مسئوليت‌پذيري او جايگاه بلندي دارد. بحث ما يك بحث تاريخي است. يك بحث تاريخي وجود دارد واز زمان افلاطون هم شروع شده. افلاطون سؤالي دارد. اينكه حرفي كه خدا مي‌گويد چون خوب بوده، خدا گفته و يا چون خدا گفته، خوب است؟

ما معتقديم كه چون خوب است خدا گفته است. خداوند سرشتي در اين عالم وضع كرده كه خود نيز خلاف آن عمل نمي‌كند و اين يك بحث قديمي است بين متكلمين و فيلسوفان. من فكر مي‌كنم كه انحرافي كه ما در سال‌هاي اخير با آن روبه‌رو بوديم به انحاء مختلف برمي‌گردد به اين مسئله كه ما جايگاه درخوري براي عقل انسان و اختيار او قائل نشديم.

البته اين ما يعني يك جريان. يعني متحجرين. يعني جرياني كه امروز هم شاهد فعاليت‌‌هايش هستيم و امام(ره) هم قبلا تذكر داده بود. جرياني كه تفكر ضد فلسفه دارد. ضد عرفان و بي‌توجه به تعقل و تفكر است. نوعي ايمان‌گرايي كور است. ذبح كننده اختيار انسان و ظاهرگرا است و ما اين را در تاريخ اسلام هم داشته‌ايم كه البته در سال‌هاي اخير نيز بروز كرده است.

*خداوند متعال از انسان، اطاعت و ايمان كوركورانه نمي‌خواهد

عده‌اي تفسيري از اسلام به دست مي‌دهند كانّه انسان و اختيار او هيچ جايگاهي ندارد. كانّه انسان آمده است كه فقط و فقط مطيع باشد و اطاعتي كوركورانه و سلسله مراتبي داشته باشد كه اين اطاعت كوركورانه به وقايع اخير هم ربط پيدا مي‌كند. در حالي كه خداوند در كجا يك اطاعت و ايمان كوركورانه را از اسلام خواسته است. ما در آراء بزرگانمان نيز داريم كه شما حق نداريد در اصول دين تبعيت كنيد. احكام و فروع دين حالت تبعي دارند اما اصول دين عقلي هستند.

اين استاد دانشگاه در ادامه و در پاسخ به سؤال ديگر خبرنگار فارس مبني بر اينكه آيا شما معتقد هستيد كه انحرافات شكل گرفته اخير يك جريان مديريت شده است، گفت: اين جريانات مديريت شده است و تصادفي نيست به اين معنا كه داراي عقبه است.

امام(ره) در يكي از صحبت‌هايشان مي‌گويند انقلاب اسلامي آمد تا انحرافات رخ داده توسط برخي جريان‌ها در درون اسلام را حل كند. يعني انحرافاتي كه البته ربطي به اسلام هم نداشت و بر تاريخ اسلام گذشته است. امام(ره) از آنها به عنوان متحجرين، مارهاي خوش خط و خال، ولايتي‌هاي ديروز و مدعيان امروز ياد مي‌كنند و مي‌گويند خون دلي كه پدر پيرتان از متحجرين خورد، از ديگران نخورد. در واقع اين مسئله را مطرح كردم تا به اين نكته برسيم كه اين جريانات مديريت شده است و يك عقبه اشعري‌گري، اخباري‌گري، سلفي‌گري و ظاهرگرايي در پس اين جريانات است.

اگر اين عقبه نبود آنها به راحتي نمي‌توانستند عوام فريبي كنند و تصوير غلطي از امام زمان(عج) را به نام امام زمان(عج) به خورد ملت بدهند. متاسفانه اينها از ايمان مردم به دليل ضعف‌هايي كه وجود داشت سوءاستفاده كردند در حاليكه امام(ره) آمد كه عقل را و اسلام ناب را كه توجه زيادي به اختيار انسان و عقل او دارد، احيا كند.

اينها در واقع از ايمان مردم سوء استفاده كردند و حالا قدرت دولتي را هم به دست گرفته‌اند و فرصت‌هاي زيادي برايشان رقم خورده است كه مانور بدهند.

آنها انتظارگرايي‌هاي نامعقولي را ايجاد كردند كه ما سال‌ها پيش آن را اخطار و تذكر داديم.

وقتي شما مي‌گوييد مديريت همه امور بر عهده امام زمان(عج) است اين يعني سلب مسئوليت از انسان. يعني سلب اختيار از انسان و احاله همه امور به يك شخص كه دور از دسترس ماست. ما در روايات داريم كه در زمان غيبت به رواة حديث مراجعه كنيد. در زمان غيبت تنها راه اتصال بين عقل و وحي، اجتهاد است. اين ولي فقيه است كه بايد به آن رجوع و از او سؤال كرد و از او پاسخ خواست.

به نظر من كساني كه مي‌آيند و بحث مديريت امام زمان(عج) را مطرح مي‌كنند ولي فقيه را دور مي‌زنند. يعني روايات منسوب به امام زمان(عج) و ائمه را دور مي‌زنند و از خود سلب مسئوليت مي‌كنند. در واقع آنها تمام زشتي‌ها و پلشتي‌ها را با واسطه يا بي‌واسطه به امام زمان(عج) نسبت مي‌دهند.

وقتي ما مي‌گوييم امام زمان(عج) مديريت امور را دارد؛ پس مسئوليت اين زشتي‌ها؛ دروغ‌ها و نيرنگ‌ها كيست؟ با تصور آنها، امام زمان(عج) است.

اين دفاع از امام زمان(عج) نيست، بلكه كلاهبرداري است. در همين راستا مي‌توان به بحث مرحوم شهيد استاد مطهري اشاره كرد كه در يكي از كتاب‌هايش مي‌نويسد چه مي‌شود كه حركت‌هاي اصلاح‌گرايانه سيد جمال، عبده، كواكبي و اقبال به نتيجه نمي‌رسد و سر از سلفي‌گري در مي‌آورد و اين سلفي‌گري مقدمه‌اي مي‌شود براي گرايش جوانان به ناسيوناليسم و ماركسيسم؟

* سلفي‌گري و مكتب ايراني از يك جا برخاسته‌اند

من به ضرس قاطع عرض مي‌كنم كه ما در سال‌هاي اخير طرح تفكراتي مثل سلفي‌گري، ارتجاع، انتظارگرايي نامحدود و مفهوم پوسيده‌اي به نام مكتب ايراني را شاهد طرح بوده‌ايم كه همگي از يك جا آب مي‌خورد و هم‌زمان و هم مكان از يك جا برخواسته‌اند.

همانهايي كه بحث انتظارگرايي نامعقول و مديريت امام زمان(عج) را مطرح مي‌كردند در شرايط فعلي همان‌ها هستند كه مكتب ايراني را مطرح كرده‌اند و اين روشن است.

*خطر از بيخ گوشمان گذشت

اين نشان مي‌دهد كه چه خطري بيخ گوش ما است و البته الحمدالله من فكر مي‌كنم كه اين خطر از كنار ما گذشت. ولي خيلي‌ها زودتر از اين هشدار دادند اما كسي متوجه نشد. ما مي‌توانستيم پيشاپيش جلوي اين خطرات را بگيريم و با آن مقابله كنيم. اما متاسفانه بنا به دلايلي كه به مصلحت‌گرايي و ساده‌انديشي برمي‌گردد، هزينه داديم ولي اميدوارم اين جريانات هر چه زودتر خفه شوند.

اين جريان، جريان بيمار و مهلكي است و اميدواريم كه من‌بعد تكرار نشود زيرا مهم اين است كه ما از اين تكرار جلوگيري كنيم.
قران
ارسال به تلگرام
قران
قران
قران
قران
قران
قران
  • صفحه نخست
  • اخبار انتخابات ۱۴۰۰
  • سیاست
  • بین الملل
  • تاریخ
  • اقتصاد
  • اجتماع
  • آی تی و فناوری
  • فرهنگ و هنر
  • حوادث
  • ورزش
  • خواندنی ها
  • سلامت
  • ویدیو
  • عکس
  • درباره انتخاب
  • |
  • ارتباط با ما
  • |
  • پیوندها
  • |
  • آب و هوا
  • |
  • اوقات شرعی
  • |
  • مجله الکترونیکی
  • |
  • نظرسنجی
  • |
  • جستجو
  • |
  • آرشیو
تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به انتخاب است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و تولید : "ایران سامانه"