arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۹۱۹۹۴
تاریخ انتشار: ۱۲ : ۱۴ - ۲۴ شهريور ۱۳۹۵
دختران تیم ملی والیبال ایران در بازی‌های جام باشگاه‌های آسیا پنجم شدند

مردم دیدند بلدیم سرویس و آبشار بزنیم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
دختران تیم ملی والیبال ایران در بازی های جام باشگاه های آسیا خوش درخشیدند و پنجم شدند. آن رقابتها برای ان یک مصاف آماده سازی بود برای مسابقات ای وی سی کاپ یا همان رقابت های قهرمانی قاره. جایی که می خواهند این بار هفتم یا هشتم نباشند و بتوانند یکی از 6 تیم نخست باشند. فرنوش شیخی یکی از ستاره های تیم ملی بانوان ایران ، برای خبرآنلاین از این رقابت ها و موفقیت اخیرشان گفته است.

خانم شیخی اول می خواهیم برایمان از مسابقات قهرمانی آسیا بگویید بازی هایی که کردید خیلی بهتر از بازی های همیشه تان بود. دوست داریم خودتان بگویید سطح بازی ها چطور بود؟ بعضی ها می گویند ما تیم ملی که بهترین تیم مان بوده را فرستادیم به مسابقاتی سایر کشورها، تیم های باشگاهی شان را فرستادند. تازه یک سری از این تیم های باشگاهی خیلی سطحشان بالا نبود.
خوب راجع به بازی ها باید بگویم این که غیر از ما تیم های دیگر بیشتر باشگاهی بودند. درست است اکثر تیم هایی که شرکت کرده بودند سه یا چهار تا از بازیکن های ملی کشورهای شان شرکت کرده بودند. اما همان طور که می دانید اکثر تیم ها یعنی فکر کنم به غیر از تیم ما و ژاپن، همه تیم ها بازیکن خارجی داشتند. حداقل دو بازیکن خارجی ، که هر دو تای شان هم بازیکن های خوبی بودند و در زمین برای تیم های شان در زمین عالی بازی می کردند. یعنی این طوری نبود که سطح بازی ها خیلی پایین باشد. درست است بازی های قهرمانی باشگاه های آسیا از ای وی سی کاپ بازی های ضعیفتری است اما همان مسابقات هم خیلی رقابت های مهمی است و یک فرصت عالی برای بچه های ما تا تدارک مناسب ببینیم. ما الان در ویتنام هستیم و از فردا بازی های مان در ای وی سی کاپ شروع می شود. بردهایی که ما در جام باشگاه های آسیا داشتیم به خاطر ضعف حریفان و یا اینکه تیم های رقیب ملی پوش نداشتند،نبود.


ولی چنین نظری درباره آن رقابت ها بود؟
من مصاحبه های زیادی را با این مضمون خواندم. اینکه می گفتند سطح بازی ها خیلی پایین بوده و تیم ها اصلا بدون ملی پوش به رقابت ها آمده بودند. ولی واقعا این حرف درست نیست .درست نیست که این طوری مثلا بزنند توی سر آن بردهایی که ما داشتیم. چون واقعا ما در آن مسابقه ها تلاش کردیم که بردیم. شاید نتیجه پنجمی باشد و منتقدان بگویند حالا همیشه ششم می شدند ،حالا پنجم شدند. این که دیگر شادی ندارد ولی واقعا برای ما یک پیروزی بود این اتفاق. ماتلاش کردیم که این اتفاق افتاد. همان تیم فیلیپین که با آن همه تماشاچی ما توانستیم ببریم ، دو تا بازیکن آمریکایی داشت که قراردادهای خیلی بالایی داشتند. یا تیم کره شمالی که اولین بازی را با آنها داشتیم ، اصلا فکر نمی کردیم زور بردن شان را داشته باشیم و خیلی راحت بردیم شان.همیشه به کره شمالی سه بر صفر می باختیم. کره شمالی هم سرمربی خارجی داشت. تیم خیلی خوبی بودند ولی ما واقعا تلاش کردیم که توانستیم آن بازی را ببریم . اصلا همان برد کره شمالی باعث شد که ما نتیجه های خوب بگیریم چون اعتماد به نفس همه تیم بالا رفت . به آن خودباوری رسیدیم. توانستیم بقیه بازی ها را خیلی راحت تر بازی کنیم. ما بازی با چین را باختیم. درست است که باختیم یا با تایلند که باختیم، واقعا خیلی راحت بازی کردیم. ما در سالهای قبل با ترس با این دو تیم بازی می کردیم. یعنی می ترسیدیم که فردا با چین بازی داریم یا با ژاپن بازی داریم ولی امسال اصلا این طوری نیستیم. علاقه داریم بازی کنیم. همین الان که ما به این دوره از بازی ها آمدیم دیروز که به ویتنام رسیدیم. تیم چین درست همان ترکیب المپیکش را آورده است و این برای ما خیلی انگیزه است.

یعنی از بازی جلوی تیم مدعی المپیکی نمی ترسید؟
نه اصلا.سالهای قبل ما می ترسیدیم که این اتفاق بیفتد ولی الان همه ما دوست داریم که فارغ از هر نتیجه ای با آن بازیکن ها بازی کنیم. یا تیم تایلند با همان تیمی که گرندیریکس ها بازی می کنند یا به بازی های آسیایی برد و سال قبل در انتخابی المپیک بازی کردند به این بازی ها آمده است. تایلندی ها با یک باخت نتوانستن به المپیک برسند. ولی تیمشان را حفظ کردند و حالا هم دقیقا با همان در این رقابت شرکت کردند. این خودش برای ما انگیزه است که این دوره از بازی های مان را بگذرانیم. ولی خوب واقعا ای وی سی کاپ خیلی سطحش بالاتر از باشگاه های آسیا است. بازی ها خیلی سخت تر است. ولی خب امیدوارم که نتیجه خوب بگیریم.

فرق رقابت این بارتان،این بود که مردم یک بخش هایی از بازی تان را دیدند .حالا تیم ملی مان ستاره دارد هم شما و هم خانم گیوه ،هم صابری و هم بقیه تیم.حالا بازی هایتان دیده شده است . مردم سرویس زدن هایتان را دیده اند ،آبشار زدن هایتان را دیده اند. چیزی که تا حالا اتفاق نمی افتاد. الان فکر می کنید که چقدر این نگاهها نسبت به شما عوض شده است؟
خوب راجع به اینکه فیلم بازی هایمان را خیلی از مردم در فضای مجازی دیدند، به نظرم اتفاق خیلی خوبی بود همان طور که مردم در المپیک توانستند بازی دختر های مان را نگاه کنند،اگر شرایطی ایجاد شود که بازی های ما را ببینند ،نظرها نسبت به ما هم عوض می شود. فکر می کنم به خاطر پوشش تیم های مقابل است که مردم بازی های ما را نمی بینند. ولی همین تکه های دیده شده در فضای مجازی خیلی به نفع ما شده است. خیلی ها اصلا انتظار نداشتند که والیبال دختران به این شکل باشد. اصلا نمی دانستند که ما بلدیم والیبال بازی کنیم. خدا را شکر خیلی ها دیدند ،خیلی از مردم عادی دیدند، خیلی از کسانی که والیبال می فهمند. چون مردم ما بعد از بازی پسرها همه به والیبال علاقمند شدند. همه هم یک جورایی والیبال را بلد شدند. وقتی بازی های ما را دیدند، خیلی ها حمایت کردند. خب همیشه یک چند تایی هم منتقد هست و در آن حرفی نیست. ولی خوب واقعا اتفاق خوبی بود. ما خودمان اکثرا فیلم های مان را می گذاریم تا مردم ببینند. چون از تلویزیون نمی توانند ببینند ولی خب از پیج های ما می توانند خیلی راحت فیلم بازی های مان را ببینند و بفهمند چه قدر پیشرفت کردیم ودر چه سطحی هستیم .


یک بخش انتقادات به دلیل پیام تبریک داورزنی بود. خیلی هم گفتند ما قبلا سوم آسیا هم شدیم.
بله حرفتان کاملا درست است. ما قبلا تیم مان سوم آسیا بوده است و خب آن تیم واقعا باعث افتخار است ولی حیف از اینکه بعد از آنکه آن تیم مقام آورد ما دیگر تیم ملی والیبال بانوان نداشتیم. حدود فکر کنم نزدیک به سی سال ما هیچ تیمی به هیچ مسایقه ای اعزام نکردیم. ولی ما الان هفت یا هشت سال است که اعزام می شویم. ما خیلی جا ماندیم. یک دوره خیلی طولانی ما هیچ تیمی شرکت ندادیم. ما هیچ والیبالیستی نداشتیم. هیچ مربی خوبی نداشتیم. برای همین است که الان این پنجمی از سیزدهمی آسیا به پنجمی تبدیل شده است. شاید خیلی ها درست بگویند. خیلی حماسه بزرگی برای مردمی که از بیرون نگاه می کنند نباشد. چون مردم قهرمانی دوست دارند، مدال و سکو دوست دارند ولی برای ما که اینقدر زحمت کشیدیم و می دانیم که از کجا به کجا رسیدیم خیلی ارزش دارد حتی باخت های مان هم برای ما امسال ارزشمند تر از سال قبل است. چون خودمان فهمیدیم که چقدر پیشرفت کردیم و هیچ کس جز خودمان این سختی ها را نمی فهمد.

 

حالا می خواهم نظرت را درباره مایدا بدانم؟چون اولش خیلی به مایدا امیدوار نبودند و می گفتند سختگیر است. به نظر می رسد که خیلی خوب با تیمش جا افتاده است و یک تحولی ایجاد کرده است. تو نظرت درباره سرمربی و فضای کار چگونه است؟
راجع به مایدا که بله درست می گویید. قبل از اینکه مایدا بیاید همه جبهه داشتند چه برسد به خود بازیکن‌ها. ما هم همین طور بودیم ولی خوب اینکه بگویم فنی با بقیه مربی های مان خیلی فرق دارد نه این طور نیست.یعنی از لحاظ فنی شاید خیلی ها باشند که مثل مایدا کار کنند. ولی این رفاقتی که با بچه ها دارد ،خیلی به ما کمک کرده است. ما با آرامش بازی می کنیم و هیچ استرسی در هنگام بازی نداریم. از لحاظ روانی خیلی به ما کمک می کند. مایدا بیشتر از اینکه از نظر فنی روی ما کار کند
، روی خودباوری و اعتماد به نفس ما کار می کند.این خیلی به تیم کمک کرده و ما خیلی راحت می توانیم جلوی تیم های بزرگ بازی کنیم.


حالا با این رسانه های جدید و دیده شدن بازی های تان، خیلی از بچه های تیم ، ستاره شدند و مردم می شناسندشان...
انشالله که همه علاقمندان به والیبال فیلم ها را دیدند. شما اگر نگاه کنید می بینید که همه بازیکن های ما عالی بودند . الان از خانم زینب گیوه گیوه کاپیتان تیم است تا مهساصابری، کدخدا ،شبنمهمه عالی بودند. بچه ها یکی از یکی بهتر بودند. همین شبنم بود و نبودش خیلی به برد و باخت تیم کمک می کند و خیلی در تیم ما مهم است. من هم همه تلاشم را می کنم. شما اگر مچ ریپورت 6 بازی ما در فیلیپین را نگاه کنید من در چهار تایش امتیازآور ترین بازیکن زمین شدم. یعنی این خودش فکر کنم خیلی برای رزومه کاری ام خوب باشد. البته می گویم تک تک بچه ها خوب هستند از زینب گیوه بگیر که کاپیتان مان است تا شبنم، مهسا ،کدخدا،سرعتیان، سودابه باقرپور، شکوفه و حتی لیبرو های تیم مان. همه عالی بازی می کنند.
امیدوارم که بتوانیم در بازی های ای وی سی کاپ هم بدرخشیم و بتوانیم مردم را خوشحال کنیم. مطمئنم که مردم خوب مان هم ما رااز دعای خیرشان بی نصیب نمی گذارند.

نظرات بینندگان