arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۹۲۰۲۳
تاریخ انتشار: ۱۳ : ۱۶ - ۲۴ شهريور ۱۳۹۵

معاون قوه قضاییه: حاکمیت خوب در گرو استفاده درست از فضای مجازی است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 معاون اطلاعات و آمار قوه قضاییه ، فضای مجازی را یک ابزار توانمندساز دانست و گفت: حاکمیت خوب در گرو بهره برداری درست از این فضای مجازی است.  

به گزارش انتخاب، حجت الاسلام حمید شهریاری چهارشنبه در شورای اداری استان فارس در شیراز افزود: اگر حکومتی در این فضا حضور نداشته باشد حاکمیتش با مشکل مواجه خواهد شد. 

معاون اطلاعات و آمار قوه قضائیه، با اشاره به تاثیر فناوری اطلاعات در تمام عرصه های زندگی انسان ها گفت: امروز تمام دولت ها، دستگاه های قضایی و پلیس نیز در اکثر کشورها از جمله ایران به دنبال استفاده از این ظرفیت هستند. 

او اظهار کرد: عرصه فضای مجازی دارای ویژگی های بسیاری است که دو ویژگی مهم آن گستردگی محیطی و مشارکت جهانی است به نحوی که امروز در دنیا 3.5 میلیارد نفر در شبکه های مجازی فعالیت دارند. 

حجت الاسلام شهریاری ادامه داد: امروز مردم انتظار دارند که با توجه به وجود این تکنولوژی ها کارهای آنها نیز سریعتر انجام شود. 

وی با اشاره به ثبت سالانه 15 میلیون پرونده در دستگاه قضایی کشور و معایب روش سنتی ابلاغ های قضایی افزود: این تعداد پرونده یعنی صدور و ارسال سالانه 120 میلیون ابلاغیه که به روش سنتی و ازطریق پست برای افراد و صاحبان حق ارسال می شود. 

وی ادامه داد: سال گذشته در کل کشور حدود 40 میلیارد تومان صرف هزینه ارسال پستی این ابلاغ ها شد. 

معاون اطلاعات و آمار قوه قضاییه بیان کرد: حدود 40 درصد ابلاغ هایی که به شکل دستی ارسال می شود به افراد و صاحبان حق نمی رسد و آن تعدادی هم که به مقصد می رسد با تاخیر در اختیار افراد قرار می گیرد. 

حجت الاسلام شهریاری گفت: تاخیر در ارسال ابلاغ ها یا نرسیدن آنها به دست مردم بعضا زمینه ساز نارضایتی و تضییع حقوق شهروندان خواهد شد. 

وی به مزایای ابلاغ الکترونیک اشاره کرد و گفت: با اجرای طرح ابلاغ الکترونیک سالانه شاهد 100 میلیارد تومان صرفه جویی در هزینه ها خواهیم بود. وی، با اشاره به تصویب طرح عدالت الکترونیک در شورای معاونان قوه قضاییه گفت: 50 پروژه در قالب این طرح ثبت شده و در حال اجرا است . 

سامانه ابلاغ الکترونیک قوه قضاییه چهارشنبه در شیراز با حضور این مقام قضایی رونمایی شد. 

معاون آمار و فناوری قوه قضاییه در این آیین از اجرای طرح ابلاغ الکترونیک در سراسر کشور از ابتدای 
مهرماه 95 سخن گفت و افزود: از هفته آینده ثبت شکواییه نیز در یکی از استان ها به صورت الکترونیکی انجام می گیرد و ارجاع شکایت ها بین نیروی انتظامی و دستگاه قضایی دیگر به صورت دستی نخواهد بود. 

وی نامی از استان مورد نظر نبرد. 

علی القاصی مهررئیس کل دادگستری فارس در این آیین بیان داشت: 14 هزار نفر برای طرح ابلاغ الکترونیک در این استان نام نویسی کرده اند و فارس در اجرای این طرح از استان های پیشتاز به شمار می آید.  
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان