arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۹۲۰۳
تاریخ انتشار: ۳۸ : ۱۵ - ۳۱ خرداد ۱۳۹۰

UV امروز چند است؟/ خانه بمانید یا بدون عینک آفتابی، کرم ضد آفتاب و کلاه بیرون نیایید

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

خبر نوشت:  به زودی مد می شود که از روز قبل پیش بینی میزان تشعشعات خورشیدی را هم بدانید و سپس از خانه خارج شوید.


استفاده از کرم ضدآفتاب، داشتن عینک آفتابی، کلاه و چتر، از مواردی است که تا پایان تیر به کارتان می آید. یعنی دوره ای که خورشید در عمودترین حالت با زمین (نیم کره شمالی) قرار دارد و بیشترین میزان اشعه فرابنفش از لایه اوزون به سطح زمین می رسد.

وزارت بهداشت از دو سه روز پیش مدام می گوید میزان تشعشع فرابنفش در «خطر بسیار زیاد» است و هشدارهایی به مردم داده است. تا حدی که از 10 صبج تا 4 بعد از ظهر از خانه خارج نشوند. اما مشتری های این هشدار، گویا بیش از مردم عادی، سازمان های دیگر بوده اند.

خطر بسیار شدید
یوسف رشیدی، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران به ایسنا گفته است: " بر اساس اندازه‌گیری‌های انجام شده، میزان پرتوپذیری از 25 خرداد ماه وارد شرایط «خطر بسیار شدید» و از 28 خرداد ماه به عدد 12 رسیده است."

عدد 12 یعنی کلا باید خانه بنشینید و شبگرد شوید. به گفته او بر اساس شاخصه‌های موجود میزان اشعه فرابنفش UV به 5 بخش تقسیم می‌شود که یک تا 2 آن بی‌خطر، 3 تا 5 کم‌خطر، 6 تا 7 خطر زیاد، 8 تا 10 خطر بسیار زیاد و 11 به بالا خطر بسیار شدید است.

البته این عدد که از سوی یکی از شرکتهای وابسته به شهرداری تهران اعلام می شود، از سوی مرکز ژئوفیزیک دانشگاه تهران تایید نشده است. مرکز سنجش اوزون ژئوفیزیک دانشگاه تهران می گوید میزان پرتوپذیری UV، 9 بوده نه 11 و 12. وزارت بهداشت هم اعلام کرده که در «خطر بسیار زیاد» است و نه «خطر بسیار شدید»!

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران همچنین گفته: میزان اشعه UV متأثر از میزان نور خورشید، عرض جغرافیایی، میزان ابرناکی، ارتفاع، اوزون و انعکاس در سطح زمین است. افزایش گازهای گلخانه‌ای و آلودگی‌های صنعتی موجب می‌شود که میزان عبور اشعه UV از جو زمین افزایش یابد.

زندگی تعطیل
به گفته او میزان اشعه فرابنفش در روز دوشنبه (دیروز) به بالاترین حد خود طی روزهای گذشته رسید. نکته اینکه قاعدتا باید همین شرایط برای دو سه هفته آینده هم ادامه داشته باشد. یعنی از خانه خارج نشوید، برای خارج شدن هم باید ضد آفتاب با SPF حداقل 30 بزنید، عینک آفتابی روی چشمتان باشد، کلاه و چتر هم فراموش نکنید. تهران ساحل ندارد، اما توصیه شده "با توجه به این که شن و ماسه سفید نور خورشید را منعکس می‌کند از حضور در سواحل جددا خوددای کرده و از عینک‌های آفتابی با قدرت حذف 99 تا 100 درصد UV استفاده کنید."

اما غیر از این محمدهادی حیدرزاده، مشاور شهردار تهران در امور محیط زیست، انگشت اتهام را به سوی سازمان محیط زیست می برد. این درحالی است که علی گورانی، کارشناس بهداشت پرتوهای وزارت بهداشت در گفتگو با خبرآنلاین شرایط انسانی را بی تاثیر بر میزان اشعه فرابنفش اعلام می کند و می گوید هر سال اوضاع همین است و امسال هم فرقی نداشته. ضمن اینکه خبری هم از تشدید عوامل تاثیرگذار بر میزان رسیدن اشعه فرابنفش به زمین نیست.

با این حال حیدرزاده به ایسنا گفته: "به نظر می‌رسد موضوع اشعه فرابنفش UV در کشور خصوصا در تهران موضوع جدیدی در بحث سلامت شهروندان است این در حالیست که در این زمینه هیچ متولی و دستورالعمل اجرایی خاصی در کشور وجود ندارد. سازمان حفاظت محیط زیست نیز باید هرچه سریعتر نسبت به تشکیل کمیته‌ای ویژه در خصوص اشعه فرابنفش UV اقدام کرده و ضمن مشخص کردن وظایف دستگاه‌های مختلف تمهیدات ویژه‌ای از جمله تغییر ساعت کاری را در روزهای خطرناک این اشعه در دستورکار قرار دهد."

او هم توصیه کرده با توجه به تاثیر سرطانی UV شهروندان حتما بین ساعات 11 تا 16 از تردد در فضای باز و انجام فعالیت‌های ورزشی خصوصا شنا در محیط های رو باز، فعالیت‌های عمرانی و کشاورزی باغبانی خودداری کنند. یعنی زندگی تعطیل!

کارشناس بهداشت پرتوهای مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، هم می گوید باید مردم خانه نشین شوند: "آسیب‌های جدی پوستی و چشمی از عوارض تشعشعات پرتوی فرابنفش است. در شرایطی که این شاخص در حد بسیار خطرناک قرار دارند مردم تا حد امکان از منزل خارج نشوند."

به گفته او سرطان پوست در ایران بالاترین میزان ابتلا را دارد، چون میزان اشعه فرابنفش رسیده به زمین بالاست و البته آموزش ها برای مقابله با آن وجود ندارد: " ایران نیز از نظر جغرافیایی در منطقه‌ای قرار دارد که در چهار نقطه کشور شدت پرتوگیری ماوراءبنفش بالاست. در ایران به این موضوع پرداخته نشده و مردم آموزش‌های لازم را دریافت نکرده‌اند در نتیجه آسیب‌های جدی در این خصوص متوجه مردم می‌شود. بر این اساس ایران جزو کشورهایی است که سرطان پوست و آسیب‌های چشمی به آب مروارید در آن به شدت بالاست."

البته این موضوع فقط برای ایران نیست. نیم کره شمالی در دو ماه خرداد و تیر، با همین میزان تشعشع فرابنفش مواجه است.

 

نظرات بینندگان